Full version: nävor
vanjalarsa
Jag har väldigt länge haft nävor (geranium) som en av mina absoluta favoritblommor. Har flera olika sorter i trädgården. Men nu har de plötsligt blivit ogräsartade. Har nu utrotat de flesta egentligen.
Är det någon mer som har samma erfarenhet ??

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
tepa
Hej

Menar du hur blivit ogräsartade ? Har ogräset tagit över ? Ser Nävorna ut som ogräs ? Det heter ju att Nävor stöter bort ogräset, fast detta har då inte jag märkt. När jag planterade mina direkt i gräsmattan, så grävde jag bort det översta lagret gräs och diverse, men nog har det vuxit tillbaka en del, alltid. Och en massa annat.

Hälsn Tepa
vanjalarsa
Jag menar att nävorna har blivit som ogräs. Alltså sprider sig ohejdat.

Malin_MeL
Hos mej med! lämnar man en jordplätt bar så växer det upp nävor där på en vecka. De verkar ha ett rotsystem som är över halva trädgården. till baksidan har de som tur är inte hittat ännu.... jag aktar mig noga för att förflytta jord i trädgården pga av denna spridning.

det är två nävor jag har som sprider sig.
Bengalow
Visst sprider dom sig ! Hur som helst är det lätt at tukta dom, eftersom dom förökar sig med en "ovanjordsstam". Ryck bort det inte vill ha, dom återhämtar sig snart och blir minst lika fina igen!!
vanjalarsa
Jag tycker inte att det räcker att "rycka". Då är de snart tillbaka. Nej nu tar jag till spaden....
Malin_MeL
ja de är ju väldigt lätta att rensa jämfört med många andra "ogräs" (fast en dag när jag drog nävor så drog jag även med en snok....det var ju inte nävans fel, men rädd blev jag)

Jag har mest Flock-näva tror jag. den luktar väldigt starkt, även bladen luktar. Är detta vanligt för alla slags nävor? jag skulle kunna tänka mig att plantera andra sorters nävor, men inte om alla sorter luktar som denna..

CITAT (vanjalarsa @ 11-08-2009, 13:16) *
Jag tycker inte att det räcker att "rycka". Då är de snart tillbaka. Nej nu tar jag till spaden....

jag har försökt med spaden, men de har kommit tillbaka så fint så, verkar vara omöjlig att få bort. man kanske skulle gräva och sen "sålla" jorden efter rötter?
eller frösår de sig oxå tro?
Bengalow
Dom flesta luktar starkt av parfym. Min mor kallade dom för "drängafes". Man hade gärna en sådan krukväxt, Geranium, på drängrummet, för att "dränka" lukten av en obadat dräng....
Malin_MeL
CITAT (Bengalow @ 11-08-2009, 13:26) *
Dom flesta luktar starkt av parfym. Min mor kallade dom för "drängafes". Man hade gärna en sådan krukväxt, Geranium, på drängrummet, för att "dränka" lukten av en obadat dräng....

haha
flouee
Ni som vill bli av med era nävor, ni bor inte nära Göteborg eller Kinnekulle måhända? whistling.gif blush.gif
Aqvakul
Visst är de inversiva. Men har man som jag en torr och solig söderrabatt, så gläds man åt de små liven...

[attachment=40160:n_va.jpg]
Malin_MeL
CITAT (flouee @ 11-08-2009, 13:50) *
Ni som vill bli av med era nävor, ni bor inte nära Göteborg eller Kinnekulle måhända? whistling.gif blush.gif

jag bor i Kungälv

jag har Flocknäva tror jag, röd är den och luktar mycket starkt

sen har jag Stinknäva (Geranium robertianum), den är väldigt hög, kanske 50-70 cm och väldigt yvig, men stinker det gör den inte vad jag känt. På bilden är en stinknäva som är rätt späd ännu, den är från i våras
[attachment=40162:SL554463.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon