|
Jag har gått ett par varv i trädgården för att se hur rosorna mår, vilka som är friska och vilka som är sjuka. Nu har jag skrivit en lista som jag tänkte dela med mig av, och så kan ni gärna lägga in hur det har gått för era rosor i år.
Friska (utan minsta prick): Amaretto (dock nerklippt efter barkfläcksjuka i våras) New Dawn Mortimer Sackler Bantry Bay Souvenir de la Malmaison Mme Isaac Pereire Constance Spry Jasmina James Galway Penny Lane Leonardo da Vinci Souvenir de Philemon Cochet Alchymist Wasagaming Zéphirine Drouhin Crown Princess Margareta Lady Sylvia Climbing Mme Alfred Carrière Albertine Nina Weibull
Mycket lätt angripna: Baron JB Gonella (svartfläcksjuka?) Königin von Dänemark (rost) White Jacques Cartier (svartfläcksjuka) Ghislaine de Féligonde (ser lite skabbig ut, vet ej varför) Goldbusch (svartfläcksjuka) Mary Rose (svartfläcksjuka) Valencia (vet ej vad prickarna är för något)
Lätt angripna: White Grootendorst (ser lite skabbig ut, vet ej av vad) Burgundy Iceberg (svartfläcksjuka) Felicia (svartfläcksjuka) Nahéma (kanske svartfläcksjuka?) A Shropshire Lad (svartfläcksjuka)
Medelsvårt angripna: Jacqueline du Pré (svartfläcksjuka) Geoff Hamilton (svartfläcksjuka) Aloha (Boerner) (svartfläcksjuka)
Riktigt svårt angripna (i princip nakna): Mrs John Laing (svartfläcksjuka) Summer Song (svartfläcksjuka) Paul Bocuse (svartfläcksjuka) Swan Lake (svartfläcksjuka)
Detta var första året med de flesta av rosorna och vissa har överraskat positivt, andra negativt och en del inte alls (jag är exempelvis inte så överraskad av att Mrs John Laing är naken). Att Paul Bocuse skulle bli fullständigt avskalad hade jag inte trott, och inte Swan Lake heller. Det står i LÅG att Swan Lake endast får lätta angrepp, så jag börjar till och med undra om jag har fått rätt ros. Blommorna såg inte riktigt ut som på bilden, men det kan vara en fråga om ålder.
alltså herregud så många rosor du har!  helt fantastiskt! hur får du plats?
CITAT (Fny @ 11-08-2009, 13:23)  alltså herregud så många rosor du har!  helt fantastiskt! hur får du plats? Min trädgård var i princip tom när jag tog över den eftersom tidigare ägare hade dragit upp alla bärbuskar och lagt igen alla grönsaksland för att bara ha en stor gräsmatta. Här är plats till många rosor till
Christina i Taxinge~
11-08-2009, 13:20
Oj, vilken ambitiös lista! Jättebra att du har koll på rosorna - sen kan du jämföra år från år hur de blir vad gäller sfs t ex Det ger gulderfarenhet!
Nu på sensommaren har jag nog sfs på de flesta rosor, men ingen är helt naken. För att använda dina uttryck skulle jag säga att det som värst är några "medelsvårt angripna" buskar, resten är lätt angripna. Med de temperatursvängningar som vi haft här tycker jag nog att det är naturligt att det blir svartfläckssjuka - tyvärr!
Ezereht
11-08-2009, 15:26
Mina rosor mår de flesta bra än så länge. Morden centennial har får sfs och många blad har ramlat av. Ghislaine hade ett litet ryck sfs tidigare på sesongen, jag tog några blad men nu är hon helt bra. John cabot är lite gnagd av något, vet ej vad men är väl ändå ok.
Största "problemet" har varit att på en del rosor har blomman klibbat ihop och blivit bruna i kanten. Sådana med skira blad som Mme knorr och chloris.
Har aldrig haft så mycket svartfläck som denna sommar, det är lätt att känna sig bedrövad, har plockat av blad på en massa rosor. Över 130 mm regn på en månad har satt sina spår. Undantagen är alla Rugosa rosorna en del har inte en fläck av något som tex Henry Hudson mm Jag är glad att jag handlat många nya Rugosa rosor i vår, dom är härligt friska. Andra friska rosor jag minns nu är, Nostalgie, Linnaeus, Lake, James Galway, Kordes Rose Aloha, Wild Edric, Constance Spry, Freja, Balder, Wasagaming
Gallica och Alba rosorna har varit fulast, har skurit ner 3 gallica rosor helt efter dom blommat, orkar inte se dom där äckliga buskarna.
Christina i Taxinge~
11-08-2009, 20:29
CITAT (Kajsa @ 11-08-2009, 21:13)  Undantagen är alla Rugosa rosorna en del har inte en fläck av något som tex Henry Hudson mm Jag är glad att jag handlat många nya Rugosa rosor i vår, dom är härligt friska. Halleluja! Rugosor är bäst, ropar vi i FFFR-klubben! "Ropen skalla, rugosor åt alla!"
Det där hörs väl nästan till Anna i Uppsala, Rugosa fantasten på AOT.
Ezereht
11-08-2009, 21:06
eeeeek betyder det att jag måste vänja mig vid rugosor ?
Christina i Taxinge~
11-08-2009, 21:10
Absolut! Rugosor är ju den friska, växtkraftiga, kontinuerligt blomvilliga, doftande stommen i en rostoks trädgård!
Ja men det finns sååå många fina, vänta lite till så har jag snart flera i mitt album, flera har knopp nu. Många är Kanadarosor, perfekta i din zon.  Will Alderman, Kanadaros titta på bladen så frisk.  Sarah van Fleet, frisk och ny i år.
AK i Sura
11-08-2009, 21:24
Kanonbra lista! Någon gång när jag får tid ska jag försöka att vara lika duktig. Har i alla fall lyckats lista mina rosor på ett excell blad och där skulle man enkelt kunna lägga in ev. sjukdomar eller andra saker om dem från år till år. Fast nästa projekt blir att lista mina Clematis, rosnamnen lär jag mig på direkten men clematisarna liksom bara försvinner från hjärna fast jag gillar dem jättemycket. Har alla små trevliga lappar i en låda så det är bara att sätta igång att sorter och lista dem.
Det känns som om jag kommer att få nyckeln in till Rugorornas land på lördag. Christina ska få visa och övertala mig om varför de är så förnämliga. Räknas inte Rugosa hybrider? Köpte ju Ritausma i våras (det är väl en Rugusa hybrid?) och den är jag jätte nöjd med! Den har ju stora härliga blommor som doftar gott och den har blommat oavbrutet. Det blir spännande på lördag......
Jodå. Rugosa-hybrider = rugosor. /S
AK i Sura
11-08-2009, 22:09
CITAT (Stiffe @ 11-08-2009, 22:56)  Jodå. Rugosa-hybrider = rugosor. /S Aha jag trodde det var någon "avart" eller korsning eftersom man satt dit hybrid efter artern. men då har jag ju alltså en Rugosa hos mig! Man lär så länge man lever....
Ezereht
11-08-2009, 23:13
Sarah var ju lite fin faktiskt. Så hette min bästa kompis Sarah också för några år sedan.
Christina i Taxinge~
12-08-2009, 08:29
'Will Alderman' är en av mina stooooora favoriter! Som han doftar! Och växer vackert!
Tack för en jättebra lista! Jag knycker rubrikerna och kommer att göra en noggrann inventering ikväll. Våren började bra bland rosorna men nu är det bara för sorgligt! Svartfläck på de flesta och något som ser ut som rost men är nog något annat. Jag har inte en enda helfrisk ros. Tom de två rugosorna har gula blad, dock inte prickiga.
Glädjeämnet är dock att de nya bladen som kommer fram nu ser finfina ut. Och igår såg jag att LD Braithwaite, ny 2008 och som jag hade räknat ut, har två knoppar (men inga blad alls)! Den hade jag nästan bestämt mig för att gräva upp så som jag gjorde med Mary Rose. Hm. Skulle jag kanske inte ha gjort...
Kul att min lista är till nytta för någon, även om alla här inte tycks vara lika fanatiska som jag...
Som Bee skriver dom nya bladen som sedan kommer är friska, jag har ägnat timmar åt att plocka bort sjuka blad på mina favorit rosor och nu är de nya bladen helt friska och dom blommar snart om, så lite hopp finns det allt mot hösten. Christina, jag är också så nöjd med Will Alderman ! Sachalin, David Thompson också nya rugosa rosor här i vår och helt friska.  David Thompson, Kanadaros från 1979, fotad idag, så frisk !!!
esters-tradgard
12-08-2009, 21:08
Jag kan skriva en lista i helgen så kan vi jämföra The. Alla mina rosor är också planterade förra sommaren eller nu i sommar precis som dina.
 Gallica Charles de Mills Klippte ner tre st Gallica rosor som såg hemska ut i sommar av rost/svartfläck och här en bild nu i augusti. Jag utgår ifrån att dom blommar nästa år, dom har ännu tid att växa innan sena hösten. Det ska bli intressant att se nästa år. Buskarna var 5 - 6 år och blev ofta fula, därmed inte sagt att detta hjälper men man måste prova.
Erika i Sandviken
13-08-2009, 15:36
CITAT (Kajsa @ 13-08-2009, 15:46)   Gallica Charles de Mills Klippte ner tre st Gallica rosor som såg hemska ut i sommar av rost/svartfläck och här en bild nu i augusti. Jag utgår ifrån att dom blommar nästa år, dom har ännu tid att växa innan sena hösten. Det ska bli intressant att se nästa år. Buskarna var 5 - 6 år och blev ofta fula, därmed inte sagt att detta hjälper men man måste prova. Jag blåser av mina svartfläckare med stark vattenstråle, och vips säger det så kommer det nya friska blad.
Jag hoppas på ett vips när det gäller Paul Bocuse, för det skelettet gör ingen glad.
Erika, jag får prova din variant också, hård vattenstråle, men då måste man städa under rosorna.
Skulle haft in detta i förrgår, men att infoga Excel-tabeller visade sig inte vara så snabbt och lätt som jag hoppats. Nu då. Ny strategi. Rosor med falsk SFAgatha Blanche Moreau Blush Damask Celeste Communis Comtesse de Murinais Conditorum De la Grifferaie ? Eugenie de Guinessau Henri Martin Ispahan La Ville de Bruxelles Maidens Blush Mme Plantier Officinalis Rose de Rescht The Fairy Trigintipetala Tuscany Superb Veilchenblau Rosor med SFOkänd klätterros (SF-monstret) Rapsodhy in Blue Rosor med RRMaxima Stenros/Canina Suavolens Övriga har triviala angrepp el är helt friska. Vilket faktiskt är mer än hälften av alla rosor. Bortsett från att denna sommar varit tämligen fuktig, så tror jag att vinterns brutala övergrepp med barkfläcksjuka på många rosor har försvagat dem och därmed medfört att sjukdomarna grasserar hårdare än vad som skulle ha varit fallet annars. /S Oj, nu ser jag att Thé även tagit med lätta och mkt lätta angrepp. Ja då skulle väl ytterligare 10-15 rosor varit med. Ur utseendesynpunkt tycker jag att angreppen är obetydliga. Så ser de flesta av mina rosor ut på eftersäsongen, men eftersom det då inte finns några blommor så finns ingen anledning att gå i närkamp (om man inte är rostok förstås  ), och då märks inte lätta angrepp. Buskarna ser gröna och fina ut på några meters håll.
Intressant, Stiffe, trist att höra att Rhapsody in Blue får SF... jag funderar på att skaffa en eftersom din är så fin. Men... det är ju minst lika intressant att få veta vilka rosor som är friska. Det är ju dem man ska köpa...
Sant, sant. Får väl ta en ny dust med denna simpla textediterare, till helgen kanske, om tiden finns då. RiB kan jag ändå rekomendera, för detta är första året som den drabbas av någon sjukdom. Den har tidigare alltid varit helt frisk. /S
Christina i Taxinge~
21-08-2009, 08:36
CITAT (Stiffe @ 20-08-2009, 22:55)  RiB kan jag ändå rekomendera, för detta är första året som den drabbas av någon sjukdom. Den har tidigare alltid varit helt frisk. /S Det är en ros som man bara MÅSTE ha! .....och så gott den doftar! Min får sfs varje år, men jag skulle aldrig ta bort den! I år har jag t o m införskaffat medikamenter att spruta den med.....det har jag aldrig gjort förr med nån ros.
Ja, då var det avgjort. Den får hamna i mitt gula hörn
Friska rosor i år: Alchymist Comte de Chambord/Mme Boll Constance Spry Double White Duc de Guiche Duchesse de Montebello Duchesse de Rohan Fritz Nobis Ghislaine de Feligonde Gloire de Guilan Hansa Hugonis Long John Silver Louise Bugnet Majalis "Foecundissima" Minette Moyesii Omar Khayyam President de Seze Rosa Rugosa Roserai d´ la Hay Single Cherry Staffa Stanwell Perpetual Trier Yolande de Aragon Zigeunerknabe En liten varning bara. Det finns en del nyplanterade (förra hösten huvudsakligen) rosor med på listan. Ofta tycker jag att de är fräschare än när de har etablerat sig. Men det vet man ju inte förrän efteråt... /S
Jag funderar skarpt på att skaffa Mme Boll, men har på senare tid läst en del negativt om den. Men då kanske jag ska slå till i alla fall
Jag vågar inte säga bu el bä,  för min är planterad förra hösten och är alltså inne på sitt första år här. Den är jättefin nu, och ska strax till med ett nytt blomflor.  Dock, hur den kommer att se ut nästa år, det återstår att se. Men jag har svårt att tänka mig att den skulle bli någon trist sjukling när den är så fräsch nu, (fortfarande så här sent på säsongen - och vilken säsong sedan). De riktiga öken till rosor brukar utmärka sig redan första säsongen. Jo förresten, jag vågar visst rekomendera den, nu när jag har analyserat den. Köp henne, hon är go'. [attachment=41089:Mme_Boll...hambord1.JPG] Mme Boll alias Comte de Chambord (enl LÅG) /S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|