Sussgirl
Hej!

Jag ska byta ut ett gammalt biggaråträd och skulle vilja ha tips på bra sorter som går bra i zon 3.

Hoppas på svar.

/Susanne
Huggorm
Jag valde Stella på grundstam colt, vilket ger ett halvstort träd. Den är självfertil, och gav bär redan året efter plantering. Det står att dom är ätmogna i augusti, men mina blev klara i slutet av juli i zon 2-3. Smak kan jag inte säga något om, den känner bara fåglarna till mad.gif

http://www.eplanta.com/art-1.asp?id=152&iPageID=48
KURT
Fundera över användning också. Biggarå kan vara ett lämpligt val om man skall äta frukten direkt, men annars är ju surkörsbär betydligt mera användbara till sylt, saft och annat (flera av dem är dessutom ätbara direkt), de är också lägre, ger mera frukt och är betydligt härdigare och inte lika utsatta för fåglarna..
Sussgirl
CITAT (KURT @ 11-08-2009, 14:05) *
Fundera över användning också. Biggarå kan vara ett lämpligt val om man skall äta frukten direkt, men annars är ju surkörsbär betydligt mera användbara till sylt, saft och annat (flera av dem är dessutom ätbara direkt), de är också lägre, ger mera frukt och är betydligt härdigare och inte lika utsatta för fåglarna..

Okej har du något tips på bra sort av surkörsbär då? Vill ha sort som är goda att äta.
Karsan
CITAT (Huggorm @ 11-08-2009, 13:59) *
Jag valde Stella på grundstam colt, vilket ger ett halvstort träd. Den är självfertil, och gav bär redan året efter plantering. Det står att dom är ätmogna i augusti, men mina blev klara i slutet av juli i zon 2-3. Smak kan jag inte säga något om, den känner bara fåglarna till mad.gif

http://www.eplanta.com/art-1.asp?id=152&iPageID=48

Jag har en stella och den har supergoda biggaråer! jag hann smaka några förra året (trädet är 2 år), i år blev det ingen frukt
ingrids
Jag har fått tre liter av min Lettisk låg i år och marmeladen blev supergod. Den är sötare är klarbär, och de jag lät bli riktigt djupröda funkade bra att äta som de var, men inte så söta som en bigarrå. Sorten anses vara lämplig för oss här i Norrland, men borde funka bra även söderöver. Det jag tycker är himla praktiskt är att den även finns som buske, 2x2 meter, vilket gör det lätt att täcka den med nät om man vill. Sedan är grenarna ganska klena så skatorna verkar bara komma åt de bär de när om de kan stå på marken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon