fiffti
Hej alla odlare!

Vi har fått någon slags skadedjur på våra thaibasilikor och chiliplantor. Det vi upptäckte först var att när man höll basilikan mot ljuset kunde man på vissa blad se en massa små små prickar som släppte igenom ljus. Det ser ut som små hål fast som inte går hela vägen igenom. Det är svårt att se vilka blad som är angripna om man tittar på plantan uppifrån. Tittar man noggrant på undersidan av ett angripet blad kan man dock se att varje "hål" i själva verket går upp som en liten genomskinlig buckla. Så antagligen någon insekt som lägger äggen i bladet tänker vi.

Det tog ett tag att hitta något kryp som kan vara boven i hela. Tillslut hittade vi små små gröngula ganska runda kryp med en liten svart prick på varje sida. De är så små att man knappt ser dem, och vår kamera kan inte fokusera så nära så det går inte att fota. Senare upptäckte vi att en pak choi som vi lämnat att dö i ett fönster (dumt istället för att slänga den) var jätteangripen och att det där även var trådigt. Vi har också hittat pyttesmå mera avlånga kryp tillsammans med de andra, som är ännu mindre än de med prickarna. De är gulvita. Kanske ett larvstadie? Det känns som att de hör ihop och håller till på samma ställen.

Vi tar bort de angripna blad som vi hittar och har behandlat med såpsprit enligt Maj-Lis Pettersson i P1s recept. 1 liter vatten till 1 dl såpa till någon matsked T-röd tror jag det var. Sprutat med blomspruta på under- och översidan av alla blad mycket noggrant med någon dags mellanrum. Alla växter samtidigt. Men det har inte hjälpt. Gav vi upp för tidigt? Vi gjorde det bara några gånger. Har ingen aning om krypens cykel. Man måste kanske tajma den? Fick vanliga bladlöss förut på chilin och det hjälpte med att spruta två gånger samma dag så var de borta sen. Och då var det inte ens sprit i vattnet. Men det är som att besprutningen inte hjälper mot äggen eller vad det är i bladen. Känns som att dessa inte torkar ut och därmed kläcks och lägger nya ägg.

Någon som vet vad det kan vara för kryp? Ska vi behandla med något annat? Eller har vi behandlat på fel sätt med såpspriten? I fel cykler eller för kort tid? Det har visat sig vara svårt att hitta information om hur ofta man ska bespruta och vad för effekt man ska räkna med. Är det bara krypen som dör eller är meningen att man även torkar ut äggen? Eller är det ingen idé att behandla på detta sätt mot dessa kryp för att de inte kan torka ut?

Till saken hör (trots att det egentligen är en annan fråga) att det känns som att både chilin och thaibasilikan tar stryk av själva behandlingen. Som att blandningen ligger kvar och torkar på bladen och att det orsakar att bladen torkar ut där dropparna blir kvar. Först blir det mörka fläckar som ser lite oljiga ut. Sen börjar bladet torka där fläcken var. Framförallt har chilibladen blivit skadade. Där blir det hål i bladen där dropparna legat så att vissa av chilisarna har fullt med torra hål. På vissa blad blir också bladnerverna svartfärgade. Vissa blad gulnar sen lite och blir ledsna och faller av. Det verkar verkligen bero på besprutningen. Första gången trodde vi att det kanske var de skador som bladlössen åstadkommit som framträdde pga behandlingen. Men eftersom samma sak hände nu och hålen som blir inte alls är på samma ställen som angreppen så borde det inte kunna vara därför. Och man ser att de oljiga fläckarna ligger kvar tex där bladen skålar sig. Vi testade därför att efter att såpspritbehandlingen torkat skölja alla växter med en massa vatten. Kanske hjälpte det lite, men samma fenomen uppstod ändå rätt mycket. Man kunde ser och känna att man inte fick bort allt. Någon som kan förklara detta och hur dåligt det är för växten och om vi borde gjort annorlunda? Vi vill ju inte fortsätta en behandling som skadar växterna om den inte ens har hopp om att hjälpa.

Både chiliplantorna och thaibasilikorna är i övrigt stora och friska. Vi har drivit upp dem från frö som planterades i vårvintras och nu bor de flesta på balkongen i söderläge men med markis som delvis skuggar soliga dagar. Om den informationen kan hjälpa på något sätt.

Vi är mycket tacksamma om det finns någon som kan göra oss lite klokare!

fiffti

Det verkar vara riktigt kluriga små kryp jag fått eftersom ingen har några idéer om vad det kan vara, alternativt vad jag ska göra med dem. Det var ju för typiskt. :(

Har dock lite kompletterande info. Nu har jag nämligen lyckats titta ännu närmare på krypen och insett att de är inte gröngula. De är genomskinligt gula. Det var ute i ljuset mot bladet som jag uppfattade en grön ton i dem.

Jag tror också att de små genomskinligt vita krypen och de större med svarta prickar (de genomskinligt gula alltså) i själva verket är samma stadie av samma kryp. Jag hittar nämligen mellanting av dem. Några som ser ut som de minsta men är aningen större och där jag nu kunde ana två svarta prickar på sidorna. Och så hittar jag större där de blir gulare och gulare och de svarta prickar blir större. Jag visste inte att insekter kunde växa på det sättet. Ha samma form men bli större och större. Jag tänkte att de hade väl skiljda stadier med fasta storlekar, så jag tänkte inte tanken förut på att de kunde vara samma stadie. Nu när jag tänker efter inser jag att tex fästingar ju ser ungefär likadana ut men växer med åren. Kan det vara så att de funkar likadant? De borde väl kunna vara relativt nära släkt?

Om någon vet något något generellt om såpsprit som ni tror jag kan ha nytta av också, även om ni inte vet vad det är för sorts kryp, så blr jag glad även för sådana upplysningar. Har inte hittat på nätet om det finns någon standard för hur ofta man ska spruta eller hur länge man behöver hålla på och behandla.

Är det för övrigt någon som vet om man kan ändra "gröngula" i min rubrik på något sätt?
GunnellF
Jag tycker att det verkar vara nån variant av spinnkvalster, möjligen Dvärgkvalster om ni inte kan se nån form av spindelnät? Ser krypen ut som små spindlar?
fiffti
Det ser ut som 8 ben. De har iaf 4 ben framåt. Jag tror de är ben allihop även om de mittersta skulle kunna vara någon form av spröt också. Men jag tycker att de går med dem också. Och sen tycker jag att det ser ut som två ben på var sida längre bak, bakom prickarna. Men de är så små att det är svårt att räkna benen.

Kollade nu lite på dvärgkvalster på nätet för att se om de passade in. Hittade dock att "Dvärgkvalster håller till på plantans unga delar; mellan bladen inne i skottspetsar, bland bladhår, mellan knoppfjäll och i blomknoppar." vilket inte stämmer med de kvalsterna vi har.

Men eftersom du pekade mig åt kvalsterhållet dammsög jag nätet lite på det. Och hittade att det på engelska finns något som heter "Two-spotted Spider mite".
http://entomology.ifas.ufl.edu/creatures/o...potted_mite.htm
Bilder visade att det måste vara det vi fått. Och via det latinska namnet visade det sig att... det helt enkelt är växthusspinnkvalster, som väl är det vi i vardagligt tal kallar spinn. Gåtan löst! Helt vanligt spinn alltså.
Och de små "hålen" i bladen är då alltså inte äggställen utan växtceller som de ätit upp. Och djuret går igenom en massa stadier från att ägget kläcks tills de är fullvuxna, därav att de ser lite olika ut. Och tydligen växer de svarta fläckarna på spinnkvalstrena med tiden då de byggs upp av slaggprodukter, om jag fattat det hela rätt.

Eftersom jag har haft spinnangrepp tidigare ett par gånger på krukväxter trodde jag inte att det var spinn denna gång eftersom det inte var en massa trådar. Den pak choi som hade ett jätteangrepp hade ju visserligen en hel del trådar på sig. Och så har jag sett någon enstaka tråd här och där vid angreppen på bladen på de andra. Men antagligen är det väl helt enkelt så att vi upptäckt detta angrepp mycket tidigare? Att de inte hunnit sprida sig och börja spinna en massa.

Så nu har jag läst i en annan tråd här i forumet om hur man ska bekämpa dem. Mycket riktigt har många erfarenheter av att det inte hjälper med såpvatten eller såpsprit.
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=76223&st=0

Av en slump när jag letade efter kvalster på nätet råkade jag också trilla på följande:
"Duscha inte plantorna när solen gassar på dom. Det kan ge upphov till brännskador på bladen." En eventuell förklaring till skadorna på bladen efter besprutningen. Det får bli kvällstid eller när det är mulet i fortsättningen då.

Jag vill tacka dig så varmt GunnellF för att du stryrde in mig åt rätt håll! Nu ska jag fortsätta plocka bort angripna blad och beställa Spidermite Control och hoppas att de har kort leveranstid!

Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon