flouee
Jag funderar på hur man bäst införskaffar krukor, dels små för sådden (eller är det helt enkelt bättre att köra egenhändigt uppfunna såkärl, t ex godisburkar etc?) och dels 8x8-krukor för omskolning. Såg att en del rekommenderar Lindbloms? Vad tar de för portokostnad, eller är det postens pris som tas ut?

Jag tänker mig att jag behöver några hundra krukor (8x8), var rekommenderar ni att jag köper från? Jag antar att vanliga handelsträdgårdar blir väldigt dyrt?

Och vad använder man förslagsvis som underrede, för att inte jord och vatten ska rinna ut i hela lägenheten? confused.gif

Kanske är det någon i Göteborgs- eller Kinnekulleområdet som vill göra en sambeställning från Lindbloms under hösten?
flouee
Jag fick idag svar från Lindbloms: 500 krukor 8x8cm + 3 st underställsbrickor går på 630 kronor totalt. Räknar jag bort underställlsbrickorna blir det drygt 500 kr för 500 krukor, inte helt fy skam.

Nu undrar jag... är 8x8x8.5cm för litet för omskolning? Kommer jag behöva störra krukor för de perenner jag tänkte förså? (T ex astible, aubretia, alunrot, lavendel, stäppsalvia, temynta)

Lindbloms hälsade dessutom att de kommer att sluta sälja krukor, för mkt arbete för småbeställningar.
katah
Jag svarade till dig ett par dagar sedan och sedan fick Vista-maskinen spader mitt i allt och jag kunde inte posta.
Jag har handlat från http://www.eliassonplast.se/

De har lite torftig hemsida och jag hittade inte heller någon telefonnummer dit just nu.
MEN de är väldigt trevliga när man ringer och snackar om vad man behöver.
Jag kommer inte ihåg priser nu, men de var väldigt billiga då när jag beställde.
Jag har beställt två gånger därifrån.

Men jag tror att totalpriset var långt under en krona st för de mindre krukorna.
Och något på 1,50 kr för sådana literstora dit jag omskolar tomaterna sista gången innan planteringen.
flouee
CITAT (katah @ 15-08-2009, 20:43) *
Jag svarade till dig ett par dagar sedan och sedan fick Vista-maskinen spader mitt i allt och jag kunde inte posta.
Jag har handlat från http://www.eliassonplast.se/

Aha, det låter ju inte så dumt. Då kan jag ju t.o.m. kanske ta det på vägen förbi Borås någon gång. Hur är kvalitéen på krukorna - fördelen med Lindbloms har ju varit att de är så stabila och kan återanvändas många gånger?
anbino
Vindruvslådor, kiwilådor , körsbärstomatlådor etc. från ica fungerade väldigt bra.
Be alla i din närhet att spara!

Ugnsplåt, djup är bra. Går att hitta på loppis.
Samt en del återvinningsstationer som tar emot spisar.

Vindruvslådor, kiwilådor , körsbärstomatlådor etc. från ica fungerade väldigt bra.
Be alla i din närhet att spara!

Ugnsplåt, djup är bra att ställa krukor på. Går att hitta på loppis.
Samt en del återvinningsstationer som tar emot spisar.
katah
CITAT (flouee @ 16-08-2009, 20:55) *
Aha, det låter ju inte så dumt. Då kan jag ju t.o.m. kanske ta det på vägen förbi Borås någon gång. Hur är kvalitéen på krukorna - fördelen med Lindbloms har ju varit att de är så stabila och kan återanvändas många gånger?

Dom är av riktigt bra kvalité, stabila som köksbyttor nästan !
Så de går säkert använda resten av mitt liv och jag räknar si så där 40-50 år till ( mormor och morfar är över 90 år och lever och odlar än !) wink.gif
flouee
CITAT (katah @ 17-08-2009, 21:32) *
Så de går säkert använda resten av mitt liv och jag räknar si så där 40-50 år till ( mormor och morfar är över 90 år och lever och odlar än !) wink.gif

Ah, kanon! w00t.gif Ska ringa till dem och höra lite senare idag då.... Tack!
flouee
CITAT (katah @ 17-08-2009, 21:32) *

Ok, nu har jag ring, kunde inte hålla mig:

7,5x7,5x7cm - 193kr för 1000 st
9x9x7,5cm - 318kr för 1000 st
(exl moms)

Om man inte vill köpa kartongvis (dvs färre än 1000), tillkommer 50 kronor för hanteringskostnad oavsett hur många.

En undring - de är inte för grunda för att passa perenner? Lindbloms är ju lite djupare? Tänkte så temynta, solhatt, stäppsalvia, aubretia, astilbe, lavendel osv...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon