rednarog
Hej!

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med mitt problem. Till en början var mina dahlior fina. Dahlia 'singer' hade blommat sin första omgång men sedan började den att se "vissen" ut. Jag tog mig en närmare titt för att se någon slags "väv" med små trådar mellan dahlians blad.
På dessa små trådar ser man små, små kryp ta sig fram mellan bladen, de nästan flyter fram på tråden.
Jag tog ut 'singer" för att den inte skulle "smitta" de andra. Idag såg jag att min dahlia 'art fair' såg likadan ut.
Jag har sprayat såpa på båda dessa nu och placerat dem utomhus.
Dahliorna 'dracula' och 'leonardo' är än så länge orörda.

Alla dahliorna är planterade i balkonglådor/krukor inne på vår inglasade altan. De står framför de fasta glaspartierna utom 'dracula' som står ca ½ meter in på altanan.
Altanen ligger i väster och jag är väldigt noga med att dra ner persiennerna när solen börjar lysa in på altanen. Taket på altanen består av råspånt, underlagspapp och plåt. Det blir då aldrig sådär jättevarmt och de få gånger det blivit lite varmare i år så har vi öppnat skjutpartierna.
De utsatta dahliorna är nya för i år men det är också 'dracula', 'leonardo' däremot blommar för 3:e året (om detta nu har någon betydelse).

Behöver hjälp! Vad är det för ohyra? Varför kommer de? Vad kan jag göra för att undvika detta igen? Hjälper såpa? Vad kan annars hjälpa? Kommer mina dahlior inte klara sig till nästa år? Övervintrar denna ohyra i jorden?
Ja, frågorna är många. Är nybörjare och vill gardera mig inför nästa år och naturligtvis så vill jag att mina dahlior skall bli fina i år igen eller är det kört? Ge mig gärna för mycket information än ingen alls.

Bilderna är inte de bästa men hoppas att någon kan se vad det kan vara för ohyra.

Tackar på förhand.

Ulrika G

[attachment=40167:DSCN2805.JPG]
[attachment=40168:DSCN2804.JPG]

Åsa, mälardalen zon 2
Ja det ser ut som spinn, troligtvis har det nog ändå varit för varmt och torrt för dahliorna de brukar gilla höstklimat.

Spinn är inga insekter och dör inte så lätt av såpa och liknande. Spinn hör till spindeloch det är bara Provado Plussprayen som funkar bra mot dem. Och nej de övervintrar inte i jorden, de bildar dock dvalhonor (ofta röda i färgen) som övervintrar i skrymslen i växthus, på balkonger, på krukor, lister etc. och liknande och de klarar låga temperaturer. Så har man haft spinn kan en rejäl skrubbning av balkongen behövas på hösten då man röjer bort växterna,
rednarog
Hej,

Då lärde jag mig något nytt. Var hittar jag Provado Plusspray någonstans?

Tack för Din hjälp.

Hälsningar
Ulrika G
Åsa, mälardalen zon 2
Brukar hittas på trädgårdsbutiker, stormarknader, matbutiker det är en ganska vanlig produkt.
rednarog
Vet Du om dahliorna kommer att "komma igen" när jag använt detta preparat eller är det kört för i år?

Hur kan jag undvika spinn inför nästa säsong? Duscha dem med vatten ibland?

Har som sagt var ingen erfarenhet av dessa odjur.

Tack igen!

Ulrika
rednarog
Jag vill berätta att jag har fått bort spinnet på mina dahlior. Jag ställde ut dem i trädgården och sprutade dem
med mycket såpa och vatten. Efter denna behandling sprutade jag med vattenslangen och sedan med såpa och
vatten igen.
Jag har plockat bort alla fula blad och dahliorna har återhämtat sig och det kommer mer och mer nya blad. Den röda
dahlian har t om nya knoppar.

Kanske hade jag tur...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon