Peztis
Jag har fått en kruka med ett litet olivträd samt ett litet pistageträd samplanterade i en kruka på ca 40 cm, de är nu ca 30 cm höga och helt bedårande vackra!

De har hela sommaren stått i sin kruka på min inglasade altan och där verkar de trivas bra, de har i alla fall skjutit skott som bara den.

Jag har förstått att de inte gillar att stå ute året om, nästa år hoppas jag att mitt växthus är i fullt bruk så då kan de få bo där under den varmare halvårsperioden och så får de väl stå i garaget (med lampa över?) i ca 15 grader under den kallare perioden, med sparsam vattning.

Men vad gör jag med alla skotten som kommit nu i sommar? När ska/bör man beskära?

Och bör jag plantera isär dem så fort som möjligt så att de inte blir sneda i tillväxten, de står nu med ca 1 dm avstånd till varandra. Eller när ska jag bäst plantera om dem?
Alexander-VG-zon3
dom vill gärna ha under +10c +5c men över 0c i 1-3månader. bägge två tål en hel del frost även i kruka. har du dom ute länge på hösten i svalt väder så klarar dom av att övervintra i rumstemp.

annars på vintern vill dom ha det kallt-svalt och extra ljus. du kan korta in långa skott på hösten eller på våren. till våren i feb-april kan du plantera isär dom, bägge vill ha lucker och luftigjord.

Peztis
Tack för infon!

Nu står krukan som sagt på den inglasade altanen. Där är det varmt på förmiddagarna och sedan blir det lite svalare.
Altanen är inte isolerad det minsta, tvärtom så finns det många springor för luft (och snö) att komma in i så det känns som att krukan borde kunna stå där rätt länge in på hösten då.
Alexander-VG-zon3
men det är viktigt att dom får vintervila, och en rätts så varm och soligt sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon