Full version: hyacint i kruka?
Fny
Hur gör jag detta? Jag menar alltså inte en sån där julblommande hyacint utan en som man sätter nu på hösten i form av en lök och som ska blomma fint till våren! innocent.gif Sätter jag den i krukan direkt? Ska sen krukan stå ute hela hösten och vintern eller ska den stå i typ ett förråd?
mojan
På Odlas startsida står detta om lökplantering:

Krukor
Alla har inte tillgång till en trädgård men det går även att plantera vårlökar i krukor och i balkonglådor.

I krukor kan flera lager av lökar planteras, en så kallad löklasagne. Börja då med de lite större lökarna underst och avsluta med de minsta överst. Gödsla jorden med speciell lökgödsel eller använd benmjöl.

Efter plantering kan krukan ställas in i garaget eller så ställs krukan på en bit frigolit inlindad i tidningspapper eller isolermatta. Det är viktigt att inte krukan eller balkonglådan fryser underifrån.

I början på det nya året behövs det vattnas lätt några gånger och i februari ställs krukan fram på en skyddad plats.
Fny
aaa vad bra! då blir det nog in i förrådet för min del!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon