Full version: En utmaning...
Arthemisia
Hej alla, är ganska ny här, har läst en del inlägg under en tid och fått värdefulla tips och massor av inspiration! Nu skulle jag behöva ha lite hjälp... Jag vill plantera någonting framför huset (som ligger i Skåne) mellan två fönsterparti. Platsen är mitt på långsidan av huset (framsidan) och i söderläge. Hade förut en stor perennrabatt som nu är borta pga. dräneringsarbete förra sommaren. Efter dräneringen sådde vi bara gräs och vill inte ha någon rabatt längre utan hade först tänkt en stor spaljé med en honungsros - men av olika skäl blir det svårt att få till en spaljé på vår plåtfasad...

Nu tänker vi oss att ev. plantera några olika buskar och ev. någon ros som kan klättra på ett högt fristående buskstöd. Har nästintill bestämt att vi vill ha en vit gammaldags syrén bla. - men vad mer???? Snälla hjälp mig med förslag på fina buskar eller annat. Skulle man kunna blanda in ett elefantgräs t. ex. ?

Tacksam för hjälp...
mojan
Skåne. Söderläge. Då tänker jag Stockros i olika färger.
Arthemisia
åååååå, tänk om det inte hade varit så blåsigt här på landet där jag bor... Då hade det varit underbart med stockrosor!!!!
mojan
Jaha, då tänker jag igen. g.gif

Denna gång blev det Buxbom idea.gif
Klippta bollar eller en låg kant av buxbom.

(Bakom buxbomen högre växter.)
Arthemisia
ja, buxbomklot är fint - det har jag börjat snegla lite på så det är en bra idé. Men vilka högre växter? Huset är rött och jag tänker mig att om det blommar så är vitt fint (därav syrénen) men sen får det gärna bli riktigt högt också, för huset är högt.
mojan
Det verkar bara vara jag som spånar här och jag är ingen expert. wacko.gif

Blåregn har jag för mig finns i vitt också. Den är vacker! Men blåsigt, hm.
Klätterhortensia, kanske? Den kan bli stor men den klättrar förstås.

Var är alla duktiga trädgårdsmänniskor? sad.gif
Arthemisia
Tack för hjälpen så långt! Du gav mig flera nya alternativ att tänka på, blåregn är ju fantastiskt fina och skulle kanske kunna klättra på någon form av "ställning". Kommer du eller någon annan på nåt mer förslag är jag jättetacksam. God natt!
linalina
Apropå stockrosor så fungerar de alldeles utmärkt hos mig...och här blåser det ganska rejält. Också Skåne. På landet, utan grannar som stoppar blåsten.
Wilmer
Det finns vita buddlejor.. Inte säker på vad de gillar söderläge. Jag har vita drakmyntor, de blir höga om de trivs. Stockrosor, de går ju att göra stöd! Hm, gnuggar mina geniknölar (för jag är ingen expert giggle.gif ). Randgräs gillar jag, men det sprider sig. Lavendel framför syrenen? Fast lila o rött.. Nja.. Vit lavendel g.gif Själv läser jag trädgårdsböcker, tidningar och skriver ner sådant jag tror jag vill ha i framtiden. Här finns många härliga trådar och folks album att leta i, sedan kan man fråga.
Arthemisia
Tack för tipsen de har verkligen inspirerat mig! Nu funderar jag över en syrénhortensia, ett elefantgräs och en Rosa Helenae (på klätterställning), vad tror ni om det?

Är det förresten någon som har erfarenheter av syrénhortensia? Jag har läst att de kan bli höga men blir de väldigt vida också? Kan man klippa varje år eller blommar de inte då? Blev så väldigt sugen när jag såg dessa underbara blomklasar som är i full blom nu.
Gudrun i Göteborg
Klätterställning behöver inte vara en spaljé som fästs i huset. Kan också var lång störar som körs ner i marken eller lutar sig lite mot huset och fästs vid taket eller något. Din honungsros passar säkert där. Jag tänker också på New dawn som är väldans tacksam. En syren också skall det vara. De växer ju ganska långsamt så rosen kommer att dominera de första åren. Och lavendel emellan och framför.

Jag har inget emot stockrosor - tvärtom - men dom fick liksom inte plats. Som jag tror alltså. Men kanske.. innan syrenen fått fart...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon