Yvonne Holmgren
11-08-2009, 20:58
Jag planterade fläderbuskar i norrläge för 2 år sedan. Jag undrar varför de står still i tillväxten? De har absolut ingen brist på vatten. Ska man göda väldigt mycket? Eller växer de helt enkelt så sakta?
Aqvakul
11-08-2009, 21:02
Fläder är inte alldeles lätt som planterad, trots att den ofta självsår sig glatt. Ofta torkar grenspetsarna in och den står stilla väldigt länge. Visst behöver den en del näring, men inga mängder så länge den är liten. Vattna är viktigt. Jordförbättra gärna med kompost eller kogödsel på påse i vår. sen är det tyvärr bara att avvakta.
Yvonne Holmgren
11-08-2009, 21:05
CITAT (Aqvakul @ 11-08-2009, 22:02)

Fläder är inte alldeles lätt som planterad, trots att den ofta självsår sig glatt. Ofta torkar grenspetsarna in och den står stilla väldigt länge. Visst behöver den en del näring, men inga mängder så länge den är liten. Vattna är viktigt. Jordförbättra gärna med kompost eller kogödsel på påse i vår. sen är det tyvärr bara att avvakta.
Så att de är planterade i norrläge är ok?
Huggorm
11-08-2009, 21:33
Hade norrläget varit problemet hade flädern snarare växt extra fort för att komma upp i ljuset. Norrläge är kanske inte vad den föredrar, men den kan trots allt växa i det
Christina i Taxinge~
11-08-2009, 21:50
Jag har min fläder i norrläge och i år gjorde jag flädersaft ffg från egen fläder! *glad*
Det är 5:e året jag har den och jag har inte behövt göra nånting extra vad gäller jord eller gödning.
Tur för mig, som inte är nån pysselmaja!
Men vad jag vill säga är att norrläget är nog ok.
vanjalarsa
14-08-2009, 07:20
OM man behöver förbättra med kompost och gödsel har ju lite att göra med vad man har för jord.
Jag tror iallafall att Flädern skulle må mycket bättre i ett annat läge än i norr.
DEt beror lite på vad man menar också. Är det i norr och helskuggigt. Det kan ju också menas norr om en låg byggnad. Inte samma sak som norr om ett tvåplanshus te.x. Det blir ju bra mycket mörkare.
mvh vanjalarsa
Hej
För 12 år sedan planterade vi en vanlig fläder som sedan stod och stampade i många år. Den överlevde men inte mycket mer.
Vi flyttade den till annat läge med bättre jord (södervänt med vandrande sol) och satte den i en stor skreva med massor fuktighetshållande jord. Den hade förmodligen alldeles för dåligt om fötterna innan. Nu växer den så det knakar... Från att ha varit ett litet tanigt ynk som inte växte på 7 år har den nu förvandlats till ett träd som jag misstänker går på anabola... Den växer nu flera meter per år och vi beskär den nu regelbundet. Den får ingen gödsel eller annan omvårdnad.
I böckerna står det att den föredrar kalkhaltig jord men att den annars ska gå bra i både sol och skugga.
Yvonne Holmgren
16-09-2009, 17:03
CITAT (Sollan @ 14-08-2009, 09:24)

Hej
För 12 år sedan planterade vi en vanlig fläder som sedan stod och stampade i många år. Den överlevde men inte mycket mer.
Vi flyttade den till annat läge med bättre jord (södervänt med vandrande sol) och satte den i en stor skreva med massor fuktighetshållande jord. Den hade förmodligen alldeles för dåligt om fötterna innan. Nu växer den så det knakar... Från att ha varit ett litet tanigt ynk som inte växte på 7 år har den nu förvandlats till ett träd som jag misstänker går på anabola... Den växer nu flera meter per år och vi beskär den nu regelbundet. Den får ingen gödsel eller annan omvårdnad.
I böckerna står det att den föredrar kalkhaltig jord men att den annars ska gå bra i både sol och skugga.
Om jag nu bestämmer mig för att flytta mina fläderbuskar skulle jag vara tacksam om att få tips vad jag skulle plantera för buskar där i stället. Med norrläge menar jag att buskarna är planterade mot norr bakom en husgavel. Solen kommer åt tidigt på morgonen och sent på kvällen.
moskisen
20-09-2009, 15:54
Jag köpte en fläder för några år sen. Jag hade hört någonstans att de trivdes i komposter så jag planterade den i min trädgårdskompost trots att det är väldigt skuggigt och övervuxet där. Den försvann nästan bland allt annat jox som växer där. Jag har sen övergivit och nästan glömt bort den för den köptes och planterade helt utan eftertanke och planering. Och eftersom den knappt syntes bland all annan sly och andra träd så hade jag i princip gett upp den. Men nu har det visat sig att den faktiskt hulkade upp sig i lönndom och den har blivit större med tiden. Så i år insåg jag plötsligt att jag har en fläder som ger tillräckligt med blommor för att räcka till att göra saft. :-)
Jag har nyligen förläst mig på och blivit lite kär i klematis. Det verkar finns hur många sorter som helst som är olika lätta/svåra. En del lär trivas i skugga. Kan det vara något att ersätta flädern med?
Hej
Nya plantera ( häckar buskar klättra ) ta nästan 3år för att etablera sig , så de växer bra efter 3 år från plantering.
H:Bassam
CITAT (Bassam @ 21-09-2009, 00:33)

Hej
Häckar ta nästan 3år för att etablera sig , så de växer bra efter 3 år från plantering.
CITAT (Bassam @ 21-09-2009, 00:33)

Hej
Häckar ta nästan 3år för att etablera sig , så de växer bra efter 3 år från plantering.
Var kom häcken ifrån?
KarinSKARA
22-09-2009, 07:25
CITAT (Yvonne Holmgren @ 11-08-2009, 21:58)

Jag planterade fläderbuskar i norrläge för 2 år sedan. Jag undrar varför de står still i tillväxten? De har absolut ingen brist på vatten. Ska man göda väldigt mycket? Eller växer de helt enkelt så sakta?
Vilken fläder är det?
Vi har en grön "vanlig" på norrsidan av huset och den tog några år på sig att utveckla rötterna men sedan satte den en faslig fart och nu finns det ingen hejd på den.
De rödbladiga växer lite långsammare så de behöver lite extra tid på sig. Flikbaladiga är ännu lite segare att få igång och de brokiga är långsammast.
Flädern behöver inte mer gödning än andra buskar.
Tycker nog du skall ge den en sommar till.
Släng på lite benmjöl till våren så skall du se att den sätter fart.
Min grannes fläder stod o stampade många år trots sol o vatten. Hon flyttade den intill komposten och nu skjuter den fart ordentligt tillslut.
Själv planterade jag min fläder för 2 år sedan, eller var det ifjol?

, och flera grenar har vuxit upp nästan 2 meter från basen. Den har verkligen exploderat. Söderläge ont om vatten men planterad i 100% stallkompost (hästskit o spån). Har bara grus i backen och fick ta det jag hade.
Om jag var du hade jag lagt på koipåse eller vad du nu har till förfogande.
Yvonne Holmgren
31-10-2009, 17:15
CITAT (KarinSKARA @ 22-09-2009, 07:25)

Vilken fläder är det?
Vi har en grön "vanlig" på norrsidan av huset och den tog några år på sig att utveckla rötterna men sedan satte den en faslig fart och nu finns det ingen hejd på den.
De rödbladiga växer lite långsammare så de behöver lite extra tid på sig. Flikbaladiga är ännu lite segare att få igång och de brokiga är långsammast.
Flädern behöver inte mer gödning än andra buskar.
Tycker nog du skall ge den en sommar till.
Släng på lite benmjöl till våren så skall du se att den sätter fart.
Tack för tipset! Då provar jag med benmjöl till våren!
Lilla Sibirien
31-10-2009, 18:07
Har läst att flädern inte tycker om blåst (draghål).
Har själv ett exemplar som är ca 12 år och den har växt bra och kastar alldeles
för mycket frön omkring sig.
När den var ganska nyplanterad tyckte jag att de växte lite långsamt, så jag
planterade en till. Men den har frysit ner ett antal gånger och då skall man ta
i beaktande att dessa två fläderbuskar står precis bredvid varanrandra. Och att
den som har klarat sig bäst är den som står i den mesta blåsten.
[attachment=43913:Fl_der_o..._kornell.jpg]
Den "ny" planterade flädern som fryser ner varje år står närmast kornellen
till höger.
Jag har två fläder, den ena stod här när vi flyttade in för nästan 11 år sedan och den andra flyttade jag från mina föräldrars kompost (självsådd) för kasnke fem år sedan - ingen av dem växer knappt något! De står i sol båda två och ganska så skyddat men på var sin sida av tomten med olika jordförutsättningar då den gamla står uppe på berget (med ca 1,5 m djup jord) och den andra nere vid åkern där det är lera ca halvmetern ner.
Kanske ska ta och gödsla dem lite för det har jag aldrig gjort - har liksom fått för mig att det är en väldigt anspråkslös växt.
Det är spännande med plantering av fläder.
Jag har sett fläder växa och trivas på de mest blåsiga utposterna på gotlands kust - ända ute bland sten och block till synes helt utan jord!
Samtidigt har jag sett den växa i mörk skugga under stora ekar i konkurrens om både vatten och näring med jätteträd i zon 5.
Men jag har även sett unga fläderbuskar som har tynat bort och dött utan förklarlig anledning. På något vis verkar det som om de behöver lite tid i starten men när de väl har tagit sig så klarar de vad som helst.
Jag planterade själv en fläder förra våren i relativt mörk skugga norr om ett skjul men med lite kvällsol - den ser ut att klara sig och jag håller tummarna. Tycker både om saften och gele gjord på bären.
Ge den någon säson till så tror jag att den tar sig, lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.