Gossen Ruda
11-08-2009, 21:16
Har ett litet familjeäppelträd med 4 sorter. En tror jag är Transparent Blanche, den är blekt ljusgul och mognar nu. Smakar dom alltid illa? Det är en sträv besk smak, ingen sötma eller syrlighet. Kollade med en granne och han hade samma uppfattning. Förmodligen kommer jag att kapa bort den grenen men ville kolla först om nån annan har samma uppfattning. Vet inte om dom kunde bli sötare om dom fick mogna mer men då ruttnar dom bara.
Aqvakul
11-08-2009, 21:22
TB är enligt min mening ett dj*vl* sk*täpple. Fadd smak och ruttnar lätt - alltså inget att äta. Det enda bra med TB är att det mognar tidigt och att det faktiskt blir ett bra äppelmos av det (när man rensat bort det skämda).
Fågelvägen
11-08-2009, 21:59
Ofta har man väl TB för att det är en äppelsort som pollinerar de flesta andra äpplen. Ja, humlor & bin är det som sköter jobbet, förstås.
Känner du ingen häst som kan bli glad över de tråkiga äpplena?
Det går som sagt utmärkt att göra äppelmos på Transparent Blanche,
Gossen Ruda
12-08-2009, 08:27
Hästar är sällsynta i villaträdgårdarna runtomkring, men där finns många andra äppleträd som kan sköta pollineringen. Äter hästar dom verkligen? Har dom så dålig smak? Mos gör jag inte så det blir nog sågen. Fö är grenen dum, den sticker rakt ut från trädet så gräsklippningen försvåras.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.