Jag såg någonstans att man kan få kaktus att blomma genom att låta dem få en vintervila (8-10 grader)?
Vet någon hur länge den ska vara, behöver de ljus och vatten under den tiden, eller fungerar en mörk källare (med rätt temperatur förstås).
officinalis
12-08-2009, 08:03
Ljus behöver dem, vattningen skiljer sig lite mellan olika kaktusar, men jag har hört tips om att ge lite vatten en gång i månaden ungefär.
Jag har inte möjlighet att ge mina kaktusar en bra övervintring så jag vattnar någon gång per vecka eller varannan.
Så långt ner som till +8, är OK, men inte lägre om du inte säkert vet att din kaktus klarar det.
Mörker, svalka och frånvaro av vatten är just det som triggar kaktusar till blomning. Visst finns det kaktusar som blommar ändå, men i de flesta fall är det ljuset, värmen och vattnets återkomst, som gör att de går i blom.
Ser man på hur det är i en öken, så är det ju alltid efter de få skyfallen som kaktusarna blommar. Kylan får de ju nästan var natt istället.
Alexander-VG-zon3
12-08-2009, 09:25
dom flesta kaktusar kan övervintras i en temp på +1c +10c så länge det inte blir frost. och mina har inget extraljus på vintern och dom blommar ändå efter vintervilan. men extra ljus kan ju vara bra att ha. äldre kaktusar behöver inget vatten alls om vinter men yngre kan behöva lite vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.