sjöbäcken
12-08-2009, 07:55
Har haft flera fina fetbladiga växter, typ sedum, som är så vackra. Men vad gör man med dem över vintern? Förra året hade jag dem först i krukor, men planterade sedan ut dem. Alla dog över vintern.... Vad ska jag göra i höst för att få dem att klara vintern, eller kan de överhuvudtaget göra det? Tips?
Sedumväxter vill ha det torrt och magert. Planterar man dem i en vanlig rabatt, är risken stor att det blir för blött över vintern och de fryser och dör. Stenpartier med nästan obefintligt med jord är bästa platsen för dessa växter, eller så sätter man dem i ren sand.
sjöbäcken
12-08-2009, 09:08
Hmmm. jag satte dem i sand förra hösten, i kanten vid en trappa... men det gick inte...
Kan det ha runnit för mycket vatten ner där, även om sanden inte suger upp den...
Får fundera var jag ska prova iår i stället då. Nu vet jag att de kan klara sig i alla fall!
En trappa består ju i regel av en stor hårdgjord yta. Allt vatten som samlas på den, rinner ju i stor mängd ner till växterna i kanten, då hjälper det nog inte med sand.
Försök att skapa ett litet stenparti i trädgården istället och gör det ganska snart, så de ynkliga rötter sedumväxterna har, hinner sätta sig innan vintern.
Alexander-VG-zon3
12-08-2009, 09:23
några sedum arter är ett och tvååriga och övervintra med frön.
annars har man problem att övervintra dom så är det att plantera dom dränerat i ett soligt och varmt läge. dock hos mig har jag inga problem med att övervintra dom flesta i moränjord och vanligjord. men det skiljer ju sig ifrån trädgårdar och väder.
De flesta Sedum är förbluffande tåliga mot vinterfukt. De enda som jag haft problem med är S. makinoi och S. obtusatum.
Här kommer en komplettering: Man bör alltid plantera Sedum i en väldränerad sandjord och inte i fet trädgårdsjord. Hemma hos mig sprider många arter sig med frö och växter direkt på marken. Jag har sandjord i hela trädgården.
sjöbäcken
13-08-2009, 09:39
Okej jag får förtydliga var jag satte dem förra hösten, alltså inte I trappan, utan på utsidan av trappans sidostöd så att säga.( Inte på trappstegen.) Utanför trappans "ram" som är i betong är ett nytt markarbete gjort och sand är topplagret ca 5 cm. Men jag ska prova i kanten vid vår stenmur istället, där trivs andra liknande fetbladingar som förökat sig där av egen maskin.... Jag bifogar en bild på vilken sort det är som jag vill försöka få att övervintra iår....Kanske är det inte ens sedum...?
Alexander-VG-zon3
13-08-2009, 11:22
det är en taklök - Sempervivum tectorum , rosetten som blommor dör efter den blommat klart.
plantera dom magert och dränerat.
Jag har mina i torvblock... det fungerar utmärkt.
Ciczi
Plantan på bilderna är Sempervivum arachnoideum och inte S. tectorum
Alexander-VG-zon3
15-08-2009, 21:20
CITAT (Erland @ 15-08-2009, 21:19)

Plantan på bilderna är Sempervivum arachnoideum och inte S. tectorum
hade nästan rätt

nee taklök att artbestämma dom är inte riktigt min melodi om man säger så. men det var tur att det blev rätt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.