Full version: Frö från F1 planta
Maggan H
Jag har två olika Lisor en vit sk Ampellisa och en cerise 'vanlig'. Den cerisa har börjar ge frökapslar, (de exploderar och liknar gröna larver biggrin.gif ) .Blir det dugliga frön av dessa? Färgen blir ju säkert inte samma, men det gör ju inget. Den vita har däremot inte visat några, hur kan det vara sån skillnad?
MariaS
Den vita lisan är helt steril, medans den cerisa har korsat sig förbi F1-stadiet.

I de allra flesta fall, är F1 växter sterila. Dock händer det att de kan korsa sig och frökapslar uppstår och ibland kan nya sorter då komma fram. De kan också bilda "falska" frökapslar.

Har själv upplevt samma sak, mellan en F1-tomat som korsat sig med en fröäkta tomat. På den tiden visste jag inte bättre, utan trodde helt enkelt att tomaten jag tog frön ifrån, var helt OK. Nu vet jag att frukten från F-tomater oftast får outvecklade frön om ens några.

Så om jag vore som du, skulle jag samla fröna och se vad det blir nästa år, kanske en ny färgvariant biggrin.gif eller ingenting...
Eva 33c
Vill bara opponera mig lite mot påståendet att F1 plantor också är sterila. Det är klart att den kan vara det, men det är ingen själklar följd. En F1 planta är avkomman från en väldigt kontrollerad pollinering där man kan garantera resultatet i första generationen. För att få en identiskt lika planta igen måste samma samma föräldrapar korsas igen. Avkomman från en F1 hybrid däremot har sina egna anlag och kan bli lite hur som helst.
Maggan H
Inressant, jag ska provså och se om jag kan få livsdugliga plantor. Man kan ju ha lisor inomhus också, ett tag i alla fall. Ska prata förstånd med den vita också.... naughty.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva 33c @ 12-08-2009, 11:59) *
Vill bara opponera mig lite mot påståendet att F1 plantor också är sterila. Det är klart att den kan vara det, men det är ingen själklar följd. En F1 planta är avkomman från en väldigt kontrollerad pollinering där man kan garantera resultatet i första generationen. För att få en identiskt lika planta igen måste samma samma föräldrapar korsas igen. Avkomman från en F1 hybrid däremot har sina egna anlag och kan bli lite hur som helst.

exakt så, F1 är första generation eller står för det har jag för mig? . sår man frön av dom så blir det antigen något nytt eller någon av föräldrarna eller ursprung.
Maggan H
Yes, nu har jag hittat ett fröhus på den vita också! yahoo.gif
Tummelisa
CITAT (Maggan H @ 12-08-2009, 22:02) *
Yes, nu har jag hittat ett fröhus på den vita också! yahoo.gif
supercoolt!!!
då kommer du ju ha en massa kult att odla framöver.
har dom pollinerat sig själva eller varandra tror du?
Maggan H
CITAT (Tummelisa @ 20-08-2009, 01:22) *
supercoolt!!!
då kommer du ju ha en massa kult att odla framöver.
har dom pollinerat sig själva eller varandra tror du?

Ingen aning, återstår att se om/när fröna grott/vuxit upp. Dom är i jorden!
Tummelisa
håll oss uppdaterade, så håller vi tummarna så länge
Maggan H
Och visst gror dom! tummenupp.gif crazy.gif
Margith
Snälla Maggan H: kan du fixa en bild av fröhusen?
Varje år tittar jag på mina Lisor och funderar över vad som eventuellt skulle kunna vara frön, men jag har inte listat ut det ännu crying.gif
Kan du hjälpa mig?
Maggan H
CITAT (Margith @ 31-08-2009, 20:58) *
Snälla Maggan H: kan du fixa en bild av fröhusen?
Varje år tittar jag på mina Lisor och funderar över vad som eventuellt skulle kunna vara frön, men jag har inte listat ut det ännu crying.gif
Kan du hjälpa mig?

Ja-a-då Margith, det kan jag, ska ut med kameran i morgon! Det ser ut som en hängande mörkgrön kapsel, ca 2-3 cm långa och ½-1 cm tjocka. Tar man på dem så exploderar kapslen i handen och man kan se fröna. Själva höljet liknar då en larv med bilring på bilring! biggrin.gif Men jag ska ta ett foto så du kan se.
Margith
Nu har jag varit ute och vänt och vridit på mina Lisor.
Inte hittar jag några hängande kapslar och inga larver med bilringar heller angry.gif .
De här har blommat sen i mars och stått ute hela sommaren, borde det inte ha kommit nåt litet frö på nån av dem vid det här laget?

Sen slog det mig att jag har alltid bara haft dubbla Lisor, kan det vara så att de inte sätter frö?

Fast å andra sidan kanske jag ska vara glad över att jag inte hittar några larver med bilringar i mina blommor crazy.gif
Maggan H
Haha Margith, larverna kommer EFTER att dom ramlat/tagits från plantan! Så här ser de ut:
[attachment=41400:P9010006.JPG]

[attachment=41401:P9010005.JPG]
Margith
Den där var ju lite lurig. Tittar man slarvigt kan den väl misstas för en blomknopp?
Får nog vända och vrida på mina Lisor en gång till imorgon.

Tack Maggan H blomma.gif
Maggan H
Varsågod!

Men de är inte lika knopparna, på dem kan man se bladen och de är mindre och lite ljusare. Fröhuset sticker dessutom ut hakan på fd pistillen så de syns tydligt. Var föriktig om du är och kollar i plantan, fröhuset sprängs vid beröring när det är i bildens storlek och då slängs fröna ut. En sorts skvätt-iväg blomma!

Jag sådde 10 frö och 10 har grott!(minst! blink.gif )
Tummelisa
CITAT (Maggan H @ 02-09-2009, 08:15) *
Jag sådde 10 frö och 10 har grott!(minst! blink.gif )

schyst utdelning!
visst är det spännande när det gror. jag älskar det. sår frön av allt jag kommer över. även dill, som jag över huvudtaget inte äter

CITAT
De här har blommat sen i mars och stått ute hela sommaren, borde det inte ha kommit nåt litet frö på nån av dem vid det här laget?

jag brukar pilla lite på blommorna, med fingret, eller en tops, för att få frön.
vill man vara seriös kan man förvara topsen i kylskåpet (här är tops i stället för finger att föredra) och ta fram den när nya blommor kommer.

tl
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon