Full version: Miniplommon
Madeleine1
Jag har sökt runt här i forumet för att kunna identifiera kollegans "miniplommon", men hur jag än bär mig åt är det något som inte stämmer, så därför gör jag ett försök med en ny egen identifieringstråd... smile.gif

De små plommonen är runda knappt 2 cm i diameter. Köttet är gulaktigt och skalet är rött, mörkflammigt. Kärnorna är små plommonliknande och sitter fast i köttet. De är inte helt mogna ännu. De smakar som plommon, men inte lika mycket.

De stora bladen är 2.5-3 cm långa, ovala, med en relativt vasst sågad kant (tror jag att man kallar det). Bladen är matta.

Vad jag kan se finns det inga fina hår någonstans.

Så... Vad kan det vara?? Jag har misstänkt att det skulle vara körsbärsplommon eller krikon, men det verkar inte stämma helt. Finns det andra alternativ?
MariaS
Dvärgplommon, finns i många sorter. Även frukterna blir små där, inte bara trädet.
Madeleine1
Dvärgplommon? Är du säker på att det finns något som heter dvärgplommon? Jag hittar inget, varken på google eller SKUD... dunno.gif
KURT
Bild på träd + frukt?
Madeleine1
Har inte tillgång till kamera för tillfället, får återkomma med bilder.
MariaS
Jodå, det säljs i plantskolor, jämte dvärgpersikor och dvärgkörsbär. Blir inte mycke större än 1,5meter höga och trivs utmärkt i urnor. Perfekt litet altan/balkong-träd.
Ezereht
dvärgkörsbär ohmy.gif Hur stora blir dom då?
MariaS
Bären blir stora som en lillfingernagel och trädet blir max 1,5meter
Azur
Vi har exakt en sån plommonbuske som Madeleine beskriver, den är i runda slängar 3 meter hög. Ålder & sort okänd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon