Full version: Vilken skalbagge?
amaira
Vem är detta? Varje år framåt sensommaren, hösten, finns denna drygt centimeterstora skalbagge inomhus. Främst i ganska stort antal intill ytterdörren, vid tröskeln, i springor, och inne i hallen. Pigg och rörlig, men vill helst "krypa under", in i mörkret. Jag har aldrig sett den flyga, verkar snarare vara någon sorts jord... nånting.

Denna fanns vid min dator nu i morse, och en annan satt fast i en bytta i en garderob i förrgår!

Ser svart ut när man ser den. Någon som vet art?

KURT
Alla dessa svarta skalbaggar är väl jordlöpare? Kanske släktet Pterostichus ?
Piccante
fast Pterosthicus är väl oftast mindre än så? Jag rekommenderar Ground Beetles of Ireland de har bra bilder på jordlöpare.
Gossen Ruda
Tror inte på nån jordlöpare, lutar mest åt nån svartbagge(Tenebronidae). Mjölbagge?
Azur
Tycker också det ser ut som en mjölbagge.
Berith
Menar ni riktig mjölbagge...?? Såna som man måste ha Anticimex för att utrota? Slänga torrvaror och skura och skura för att få bort?
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 13-08-2009, 06:57) *
Menar ni riktig mjölbagge...?? Såna som man måste ha Anticimex för att utrota? Slänga torrvaror och skura och skura för att få bort?

Du tänker nog på den som också kallas för lysolbagge, som har ett sekret som stinker. Den kan det inte vara, den är bara hälften så stor, men det finns många andra mjölbaggar och mjölbaggesläktingar som inte räknas som skadedjur. Jag är dock inte så bra på dom.
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 13-08-2009, 07:21) *
Du tänker nog på den som också kallas för lysolbagge, som har ett sekret som stinker. Den kan det inte vara, den är bara hälften så stor, men det finns många andra mjölbaggar och mjölbaggesläktingar som inte räknas som skadedjur. Jag är dock inte så bra på dom.

Tänker och tänker... jag tänker inte så ofta på mjölbaggar g.gif men vet ju att man kan ha såna i tex skafferiet. Hade såna i ett kök nära en gammal släkting för några år sen, ett himla jobb att få bort. Men det är säkert inte samma som amairas.

Anticimex - mjölbaggar
Gossen Ruda
Jag har haft den lilla svartbruna mjölbaggen i köket en gång. Det tog något år att bli av med. Städa, städa och alla matvaror i kylskåpet hjälpte till slut.
Myosotis
Jag har odlat mjölbaggar med flit biggrin.gif De gillade havregryn och blev sedan själva mat till skadade svalor. Någon gång blev det en vuxen skalbagge, det hände också att de kom ut, men de spridde sig aldrig till matvarorna.
Berith
CITAT (Myosotis @ 13-08-2009, 07:49) *
Jag har odlat mjölbaggar med flit biggrin.gif De gillade havregryn och blev sedan själva mat till skadade svalor. Någon gång blev det en vuxen skalbagge, det hände också att de kom ut, men de spridde sig aldrig till matvarorna.

blink.gif
AstaC
Jag har diskuterat frågan i ett annat forum och vi kom fram till att det är en sk. stor mjölbagge. Den lär inte göra någon egentlig skada. Men googla på namnet stor mjölbagge och se om du kan hitta någon bild.
amaira
Tack för alla resonemang och engagemang! Stor mjölbagge! Ja, det stämmer. TACK alla!!! thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon