Summer Snow
Jag har en Durandii i en rabatt tillsammans med en lågväxande vitbrokig kornell (tror den heter Ivory Halo) och en vidjehortensia Annabelle. Det är jättevackert eftersom hortensian och klematisen blommar samtidigt. Satte dessa för tre år sedan och i år är det första gången som både hortensian och klematisen blommar rikligt. Men, nu är det tredje gången som en gren på klematisen vissnar. Det börjar med att blommorna "nickar" en efter en på samma gren. Vad beror det här på? Avståndet från varje buskes mitt till klematisen, som står i utkanten, är ca 1 m. Står de för tätt? Om det är så och jag måste flytta klematisen, ska jag göra det i höst eller i vår?
Kajsa
Har själv en x durandii, väldigt vacker men visade i sommar att den kan bli 2 m hög i soligt läge. Själv skulle jag inte grävt upp något, vänta till nästa sommar och se om den vissnar då med, det ser man ofta att enstaka rankor kan vissna på alla möjliga sorter första åren. Släng på hönsgödsel nästa vår, och x durandii klipper du ner helt sent i höst, då startar den om med full kraft nästa vår.

klematis x durandii
Summer Snow
Tack för svaret Kajsa! Jag lugnar mig och väntar till nästa sommar och ser vad som händer.
octachoron
Hörde från amerikanska "trädgårdsfanatiker" att Durandii ofta har problem som nyplanterad men att det går över efter några år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon