Namaste
Hej !

Jag har i krukor planterat rsomarin, pepparmynta och citronmeliss. De har klarat sig ypperligt under hela sommaren och vuxit bra. Då jag är ganska trädgårdsovan och nybörjare så undrar jag om någon kan hjälpa mig vidare.
'
Hur förvarar jag växterna under höst och vinter???

Tacksam för svar!

Helena
MariaS
Pepparmynta och citronmeliss klarar sig utmärkt utomhus över vintern. Om du tänker ha dem kvar i kruka, bör du isolera krukorna ordentligt, gärna i en låda med frigolitchips eller flera lager bubbelplast runt. Ställ dem sedan skyddat, så inte vintersolen kommer åt dem.

Rosmarinen kan du ställa frostfritt. Den gillar inte att bo inomhus, utan behöver en sval vila över vintern. Får den en temperatur på över +10 grader, bör den ha extra belysning. Annars är jordkällare perfekta för rosmarinförvaring över vintrar.
Lina_P
Hur ofta ska man vattna rosmarinen då den ska vila i en lägre temperatur än 10° - detta i samband med övervintring ”inomhus” ?
/L

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon