|
Full version: Hoya Carnosa
dreamer
12-08-2009, 11:01
Har just fått min första Hoya carnosa. Men jag har en fråga, och hoppas någon kan hjälpa mig. Den klättrar ju nu på en sån här rund ställning, ska jag fortsätta att vira runt, runt hela tiden? Till slut blir det väl jättetjockt, alltså om jag nu får den att överleva länge Hoppas någon kan ge mig lite information om den här växten, vill inte ha ihjäl den nu när jag äntligen fått en  /Madelene
skånepåg
12-08-2009, 11:12
Har oxå en carnosa men det var enstickling som jag haft ett par så den har inte blivit för stor än, enklast tycker jag e att göra egna klättersaker det har jag gjort ^^ Har en på jobbet som e flera meter som tar upp en hel vägg nästan där har de bara hängt upp rankorna på krokar på väggen ^^
GunnellF
12-08-2009, 11:12
Endera byter du till en större spaljé eller tar bort den och låter Hoyan hänga istället. I mitt album har jag en bild på min H. australis som växer i en stor spaljé och några andra Hoyor som får växa på trådar i fönster - det blir som en gardin och de verka trivas väldigt bra att få växa så.
Hoyor är lättskötta, se bara till att du inte övervattnar den! Jorden kan man gärna blanda upp med lite vermiculit, perlit etc.
dreamer
12-08-2009, 14:32
Okej, helst av allt vill jag ha den på väggen, utan spaljé men tänkte att det kanske inte går eftersom den börjat klättra på spaljén redan?! I föntret är det jättestark sol på dagarna, då kanske den dör. Ska kika på dina bilder. CITAT (GunnellF @ 12-08-2009, 12:12)  Endera byter du till en större spaljé eller tar bort den och låter Hoyan hänga istället. I mitt album har jag en bild på min H. australis som växer i en stor spaljé och några andra Hoyor som får växa på trådar i fönster - det blir som en gardin och de verka trivas väldigt bra att få växa så.
GunnellF
12-08-2009, 15:32
CITAT (dreamer @ 12-08-2009, 15:32)  Okej, helst av allt vill jag ha den på väggen, utan spaljé men tänkte att det kanske inte går eftersom den börjat klättra på spaljén redan?! I föntret är det jättestark sol på dagarna, då kanske den dör. Ska kika på dina bilder. Lirka loss spaljén, det brukar gå bra bara man är försiktig. Stark sol låter inte bra för en Hoya carnosa så det är bra om du flyttar den som du har tänkt.
dreamer
13-08-2009, 06:36
Okej, anledningen är att mina föräldrar hade en stor porslinsblomma klättrade på väggen när jag var liten, så jag vill också ha det nu. Men du tror inte den dör, om jag plötsligt ändrar plats åt den och tar bort ställningen? CITAT (GunnellF @ 12-08-2009, 16:32)  Lirka loss spaljén, det brukar gå bra bara man är försiktig. Stark sol låter inte bra för en Hoya carnosa så det är bra om du flyttar den som du har tänkt.
GunnellF
13-08-2009, 07:58
CITAT (dreamer @ 13-08-2009, 07:36)  Okej, anledningen är att mina föräldrar hade en stor porslinsblomma klättrade på väggen när jag var liten, så jag vill också ha det nu. Men du tror inte den dör, om jag plötsligt ändrar plats åt den och tar bort ställningen? Nä, det har jag svårt att tro att den gör. Hoyor brukar vara tåliga så länge man inte vattnar för mycket. Vilket läge blir det där du har tänkt ha den? Hur mkt ljus?
dreamer
13-08-2009, 08:19
Nä vad bra, jag låter den bli torr innan jag vattnar igen. Jadu, det där med lägen är inte min starka sida, men det är alldeles nära fönstret så det blir mycket ljus tycker jag, men ändå inte sol. Min gullranka verkar trivas bra där i alla fall..om det kan vara till någon hjälp  CITAT (GunnellF @ 13-08-2009, 08:58)  Nä, det har jag svårt att tro att den gör. Hoyor brukar vara tåliga så länge man inte vattnar för mycket. Vilket läge blir det där du har tänkt ha den? Hur mkt ljus?
GunnellF
13-08-2009, 08:29
CITAT (dreamer @ 13-08-2009, 09:19)  Nä vad bra, jag låter den bli torr innan jag vattnar igen. Jadu, det där med lägen är inte min starka sida, men det är alldeles nära fönstret så det blir mycket ljus tycker jag, men ändå inte sol. Min gullranka verkar trivas bra där i alla fall..om det kan vara till någon hjälp  Jag tycker att det där låter jättebra! Det är bara för dig att skrida till verket och ju fortare du gör det dessto bättre eftersom det blir svårare att lirka ur spaljén ju större Hoyan blir.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|