Ett par varningens ord bara. Jag hade länge försökt ta med mig cikoria från Skåne, grävt upp och så där men den ville inte ta sig. Så vid ett tillfälle tog jag frön från en cikoria som växte utanför en naturbokhandel på Öland. Det gjorde susen, dom grodde så fint och växte upp till fina plantor som jag även delade med mig av. Underbara blåa blommor osv.
Problem då? Jo, den kan bli ett jäkla ogräs. Klipper man inte bort fröställningarna frösår den sig hejvilt, i rabatter, mellan stenplattor,i trädgårdsland, överallt. Ett år när jag klippte ner fröställningarna råkade jag lägga ifrån mig dom på gräsmattan och jag höll sen på i över 5 år med att rensa bort nya plantor. Som nämnts tidigare så har den djupa rötter och går knappas att gräva bort, den kommer tillbaka. Ja, jag HAR använt Roundup för att bli av med en del besvärliga exemplar. Dessutom blir dom ganska vidlyftiga, spärrgrenig tror jag den kallas.
Fö en trevlig växt.

Men som sagt, förökas helst med frö eller frösådda plantor. Uppgrävda plantor överlever ofta inte så länge men det kan gå.