Hej!
Jag har nyss flyttat in i en trädgård som stått övergiven under många år. Jag har tre buxbom som blivit fula i formen. De är glesa på vissa ställen och har väldigt kraftiga grenar som syns. Jag har försökt att forma dem något men det är svårt att få till en form som ser bra ut. Jag undrar om jag kan klippa ned dem nästan helt ( handlar mer om att såga än klippa i det här fallet) och låta dem växa upp på nytt? Klarar de det?
Det är mycket lättare med en bild. Nu är det svårt att göra sig en bild om det handlar om 3 m höga buxbom som är 100 år gamla, eller en 15 cm höga plantor?
CITAT (KURT @ 12-08-2009, 13:44)

Det är mycket lättare med en bild. Nu är det svårt att göra sig en bild om det handlar om 3 m höga buxbom som är 100 år gamla, eller en 15 cm höga plantor?
Kan försöka ta en bild, men skulle tro att de är ca 60 år. De är ungefär 1,5 m höga. Har säkert varit klotformade en gång i tiden.
[attachment=40256:081209_145238.jpg]
Åh vad läckra! Dom hade jag försökt att göra bonsaier av istället
blomkronan
12-08-2009, 20:03

en toppen idé, tycker jag du fick av Boxer.
Om du vill kan du spara en del klipp och rota till flera planter, det är bara att klippa 15 cm pinnar dra av bladen men spara några på toppen stick ner i jord på skyddad plats. Beskärning av boxbom gör man nu i JAS eller så gör man det runt midsommar.
Oj! Hmm det var ett intressant förslag. Känns dock ganska svårt att göra. Är inte särskilt van vid att klippa.
Vad tror ni om att klippa ned den väldigt mycket och låta den växa upp på nytt? Klarar den det?
OM jag nu skulle försöka mig på att klippa den till en Bonsai, hur går jag tillväga???
Tack för svar!
Ta dig en titt på
www.bonsaisallskapet.se eller
www.bonsaisite.comTitta på hur ett gammalt träd ser ut och spara knotiga grenar med karaktär. Jag har själv inte provat, men letar efter lämpligt material att jobba med. =)
Jag tror inte du ska såger ner buxbom,då tar du kanske död på den.Jag skulle försöker forma kronan och frigöra stammarna.Klipper du in till stammen växer det inte ut nytt.En så gammal buxbom är väl värt att bevara,tar sticklingar av klippet och du får nya buxbom det är relativt lätt att göra.Jag har dragit upp alla mina buxbom från sticklingar.
[attachment=40660:2009_07_...__Large_.JPG] Här 2 av mina buxbom
CITAT (renate @ 17-08-2009, 22:06)

Här 2 av mina buxbom
Förlåt att jag lånar tråden lite: Hur lång tid tar det från stickling till en sådan buske? Hur snabbt växer buxbom? (Har precis köpt två stycken väldigt små bollformade buskar...)
pleximaster
18-08-2009, 07:16
Buxbom växer långsamt framförallt i början sticklingar kan ta dryga hallvåret på sig att få rötter. Det är viktigt att de hålls lagom fuktiga hela tiden utan att dränkas.
En kommentar till orginalfrågan. Min syster var tvungen att ta bort tre gigantiska buxbomsplantor från deras drygt 3 meterhöga buxbomshäck. Jag tyckte synd att de skulle kastas så jag bad deras entreprenör att klippa ner dem lite och ta upp stora rotklumpar med grävmaskinen. Och nog klippte han, 6-7 stockar per planta utan ett enda blad, ca 70 cm höga vad allt som återstod av varje buske, samt jättestora rotklumpar. Det krävdes 3 gubbar att lyfta upp dem på släpet för att köra hem dom. Detta går aldrig tänkte jag. Men de slår nu nya fina skott allihopa, en är lite kinkigare men den kan nog klara sig ändå. Detta är inget jag rekommenderar att göra med gamla buxbomsplantor men om man inte har någor var så kan man ju prova.
mvh plexi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.