Maggan H
Tänkte det kunde vara kul att se vad vi fick fram av busfröna med hjälp av bilder. Lägg gärna in fler, jag har bara ett fåtal! Svärsonen 'råkade' gallra bort en stor del.... devil.gif
[attachment=40261:P8080007.JPG]

Eucalyptus och Acasia

[attachment=40262:P8080021.JPG]
Underbara Zinnia

[attachment=40263:P8080022.JPG]
Härligt Röd Kokardblomster

[attachment=40264:P8120026.JPG]
Ljuvliga Malvor

[attachment=40265:P8120028.JPG]

Aprikos Dahlia
MariaS
Men på bild tre har du väl skrivit fel... blink.gif

Min kokardblomma ser sån här ut...
[attachment=40277:Gaillard...Kobold_3.jpg]
Maggan H
CITAT (MariaS @ 12-08-2009, 18:30) *
Men på bild tre har du väl skrivit fel... blink.gif

Min kokardblomma ser sån här ut...
[attachment=40277:Gaillard...Kobold_3.jpg]

Jepp, men detta är en röd variant! tummenupp.gif
MariaS
CITAT (Maggan H @ 12-08-2009, 18:46) *
Jepp, men detta är en röd variant! tummenupp.gif

Sortnamn?
Maggan H
Hm, du kommer ju med såna frågor också.... g.gif Ska kolla upp det! tongue.gif
MariaS
CITAT (Maggan H @ 12-08-2009, 18:52) *
Hm, du kommer ju med såna frågor också.... g.gif Ska kolla upp det! tongue.gif

Viskar vill ju också ha förstår du väl naughty.gif giggle.gif
Maggan H
Jo jag fattade att du fiskade... whistling.gif

Men till min förskräckelse vet jag nu att det INTE är den Kokardblomstren som ingick i Busfröerna utan en av mina egna sådda i år! Förlåt Rosmarin! Hoppas någon annan kan lägga in en bild på dina 'Kobold'.

Den här röda heter Gaillardia Burgundy (Blanket Flower), vad nu det betyder. Köpta hos Nickys Nursery
Det finns även en blandning som heter G. Pulchella Razzledazzle, en mix av dubbla sorter i alla gul-röda nyanser. Köpta hos Thompson&Morgan.

På den röda står längst ner Deadhead flowers, vad betyder det? Sterila?
Kajsa i Arvika
hmm.. betyder inte "deadheading" att man ska ta bort överblommade blommor, eller e jag ute och cyklar nu igen? wacko.gif

Dessutom börjar jag undra på vad det var jag tryckte ner i en pallkrage igår, kan det ha varit Eucalyptus? Men vad 17 växer då i krukan som det står Eucalyptus på?! blink.gif

Zinnian och Dahlian har blommat över här, Malvorna blommar så det står härliga till men Kokardblomstren verkar spara sej till nästa sommar..
Maggan H
CITAT (Kajsa i Arvika @ 13-08-2009, 07:54) *
hmm.. betyder inte "deadheading" att man ska ta bort överblommade blommor, eller e jag ute och cyklar nu igen? wacko.gif

Dessutom börjar jag undra på vad det var jag tryckte ner i en pallkrage igår, kan det ha varit Eucalyptus? Men vad 17 växer då i krukan som det står Eucalyptus på?! blink.gif

Zinnian och Dahlian har blommat över här, Malvorna blommar så det står härliga till men Kokardblomstren verkar spara sej till nästa sommar..

Jag trodde det också, deadheading, men det stod så kort o koncist på påsen, bara deadhead flöwers så jag fick för mig att det var når annat här. Men säkert har du rätt, det stämmer ju.

Jag tycker att Acasian och Euacalyptusen är väldigt lika, trodde jag hade blandat ihop dem men det finns små skillnader på bladen. Kanske är det en Acasia du har satt, Kajsa?
Kajsa i Arvika
laugh.gif Jadu Maggan, det är inte alls omöjligt... Jag har liksom resignerat lite och tänker som så att överlever det vintern känner jag antagligen igen det när det börjar blomma nästa år... annars finns det säkert nån på Odla som kan identifiera det åt mej... tummenupp.gif
MariaS
CITAT (Kajsa i Arvika @ 13-08-2009, 08:35) *
laugh.gif Jadu Maggan, det är inte alls omöjligt... Jag har liksom resignerat lite och tänker som så att överlever det vintern känner jag antagligen igen det när det börjar blomma nästa år... annars finns det säkert nån på Odla som kan identifiera det åt mej... tummenupp.gif

Bild? Är det eucalyptus, lär den inte överleva i en pallkrage ute...
Kajsa i Arvika
Näe jag vet det.. ska rota fram kameran sen..
Maggan H
Snarare det sista, Kajsa! biggrin.gif
Är någon av de båda härdiga, jag trodde inte det?
Kajsa i Arvika
Det är tryckte jag ner... whist.gif

[attachment=40380:Tjugof_r...gen_005a.jpg]

Vasstvasst... blink.gif

[attachment=40381:Tjugof_r...gen_032a.jpg]

Gillans malva
[attachment=40382:artonde_028a.jpg]
MariaS
Acasian är lika dåligt härdig som eucalyptusen, ta in den till hösten, annars mår den nog bra där den står så länge.

Snygga tistlar giggle.gif

Mmmmm, läcker malva wub.gif
Kajsa i Arvika
Menar du att det e Acasian som jag satt ut? blink.gif Ja jag säger då d... Vart ska jag göra av den då? E urkass på krukväxter.. Får hitta nån kompis som e villig att ta emot bebbarna..
MariaS
Den vill stå svalt i vinter. Är det under +10 behöver du inte ens fundera på extra belysning, bara liiiite vatten.
Gillan
CITAT (Kajsa i Arvika @ 14-08-2009, 08:12) *
Det är tryckte jag ner... whist.gif

Din bild nr ett vill då jag ha till eucalyptusen, men det känner man när man tar på bladen naughty.gif
Mina fröer har givit lite olika resultat beroende på både slarv och brist på energi. Några har inte ens kommit ur sina "byttor" än blush.gif , men en del har givit gott resultat även om de inte blommat

Stennies Blågull:

[attachment=40529:Busfr_re...Stennies.jpg]

Rosmarins Kokardblomster som jag får vänta på tills nästa år:

[attachment=40530:Busfr_re...Rosmarin.jpg]

Dito Verdes Fackellilja som också tänker vänta
[attachment=40532:Busfr_re...to_Verde.jpg]

Anki V:s Lewisia

[attachment=40533:Busfr_re...__Anki_V.jpg]

Margith:s Eucalyptus som inte är så stor, men ganska tät i alla fall rolleyes.gif

Glömde ju att Margith:s Dahlior finns här:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;#entry1070163
Dito Verde
Jag säger som Gillan. Det är mycket olika resultat och jag får ta på mig skulden. Gillans GGB började ju så frodigt. Tänkte den skulle bli praktfull. Men något hände. Den stannade av och började se sjuk ut. Det visade sig vara ett stort myrbo i krukan. Jättefina gångar och rum med massor av ägg. Intressant. Men jag var grym och ruskade bort hela boet och prövade att sätta ner plantan i rabatten. Men icke. Det ser dock ut att kunna bli några frön att spara.
Jag ska visa bilder snart. Här kommer först de två första av Margiths dahlior som blommar. Jag har fem dahlior av Margiths fröer. De andra tre knoppar så fint men man kan inte se färgerna ännu.
Den första fyllda är mera orange i verkligheten men inte lika orange som den enkla.

Kopia av IMG_4784.jpg

Kopia av IMG_4729.jpg

Anki V
Om frosten håller sig borta i så där en två-tre veckor till så kommer jag att kunna visa bild på resultatet av Rosmarins busfrön.

Jag har EN knopp långt nere i plantan.

Visst blir det väl en fortsättning av busfröna……? Jag har i alla fall redan fått ihop frön till en ny omgång innocent.gif

/Anki
Maggan H
Underbara Dahlior Dito! bravo.gif Och visst blir det en ny omgång busar i höst! crazy.gif Jag funderar för fullt för att det ska bli så svårgissat som möjligt! devil.gif
Rosmarin
Jaa klart att vi ska ha en ny omgång till hösten/våren.

Snygg Kokardblomma Maggan men som sagt inte min... giggle.gif . Hoppas att din hinner blomma Anki!

Jag har också ganska ojämnt resultat, det beror på mig (har inte alltid haft tid när jag borde ha haft det) och dessutom har vi haft det väldigt varmt den senaste månaden. Svåra omständigheter för småplantor. Här vågar jag inte plantera ut de som ska blomma nästa år senare än i maj eller efter slutet av september just pga värmen som kan komma men inte alltid gör det.

Några bilder:

[attachment=40639:Margiths...ia.PMjpg.jpg]
Margiths Dahlia Röd blomma på röd stjälk blev det.

[attachment=40640:Ankis_Lewisia_PM.jpg]
Ankis Lewisior som jag har lite överallt numera. Det blev över 50 stycken!!!

[attachment=40641:HamiltonPM.jpg]
Hamilton som inte är särskilt stor till växten, men har blommat fint som synes pa de dekorativa frökapslarna

[attachment=40642:GillansMalvaPM.jpg]
Gillans Malva som bara är så underbart vacker !!!

Rosmarin
....

[attachment=40646:Gillans_RicinPM.jpg]
Gillans Ricin som nu äntligen verkar vilja sätta fart.

[attachment=40647:Dito_Ver...lilja_PM.jpg]
Ditos Fackellilja som väntar tills nästa år även här

[attachment=40649:Cias_Sk_...ggs_rtPM.jpg]
Cias skörbjuggsört som inte blommar men som frodas i köksträdgården
flouee
Hur gör man för att få äran att vara med i nästa upplaga av busfröerna? blush.gif w00t.gif
Anki V
CITAT (flouee @ 19-08-2009, 20:49) *
Hur gör man för att få äran att vara med i nästa upplaga av busfröerna? blush.gif w00t.gif

Jag gissar att man bara anmäler sitt intresse när "någon" (läs Maggan) whistling.gif börjar planera.....

/Anki
Maggan H
CITAT (Anki V @ 19-08-2009, 20:56) *
Jag gissar att man bara anmäler sitt intresse när "någon" (läs Maggan) whistling.gif börjar planera.....

/Anki

naughty.gif Snart..... crazy.gif ........kommer tråden........ giggle.gif
Dito Verde
Jag blir bara mer och mer kär i Margiths frödahlia. Den ser ut som en apelsin. Hoppas det blir en knöl som överlever vintern. Jag ska vårda den ömt.

[attachment=40740:Margiths...___Kopia.JPG][attachment=40741:Margiths...___Kopia.
JPG]

flouee
CITAT (Maggan H @ 19-08-2009, 22:19) *

Då väntar jag lite... biggrin.gif
Kajsa i Arvika
Nämen Maggan, redan?!.. crazy.gif

Hörni föresten var det nån som fick upp nåt av mina fröer? dunno.gif
Lady Hamilton
Fina bilder ni visar upp. Jag har inga nya bilder att visa och jag kan säga att resultatet för mig har varit omväxklande. Och vid utplanteringen så tog jag bort namnlapparna slap.gif eftersom jag trodde att jag skulle kommaihåg. Men en del av era växtbilder ser lika dana som mina växter ser ut ........... whist.gif
Maggan H
CITAT (Kajsa i Arvika @ 20-08-2009, 07:36) *
Nämen Maggan, redan?!.. crazy.gif

Kan inte vänta så mycket längre...... biggrin.gif Fast det dröjer nog några veckor till, när man känner att nu är hösten här! crying.gif Då behöver vi ha lite uppmuntran! crazy.gif

Jaadå, Kajsa, jag har fina plantor av Fingerörten! yahoo.gif Dessvärre inte någon av de andra.

CITAT (Dito Verde @ 19-08-2009, 22:44) *
Jag blir bara mer och mer kär i Margiths frödahlia. Den ser ut som en apelsin. Hoppas det blir en knöl som överlever vintern. Jag ska vårda den ömt.

[attachment=40740:Margiths...___Kopia.JPG][attachment=40741:Margiths...___Kopia.
JPG]

Dom här aprikosa dubbla är underbara!
Gillan
Jag är totalt såld vad det gäller Dahlior! Det hade jag ingen aning om att jag var, men det kommer inte att vara sista gången jag sår dem wub.gif
Gillan
CITAT (Dito Verde @ 19-08-2009, 22:44) *

JPG]

Likadant här, jag är helt förälskad i Dahliorna och kan inte förstå att jag aldrig velat ha dem förut blush.gif . Mest fascinerad är jag av att de har så olika färger ohmy.gif . Kommer absolut att så dem igen. Att ta upp knölar ligger inte för mig. Det är jag för lat för blush.gif

CITAT (Kajsa i Arvika @ 20-08-2009, 07:36) *

Tyvärr så ligger dina fröer kvar i sin linda Kajsa, jag hann inte med dem.........................sorry blush.gif

CITAT (Maggan H @ 19-08-2009, 22:19) *

Ser fram mot den tråden, men nästa säsong kommer jag att "hålla" mig till "ETT" frö, eller en sort om ni förstår vad jag menar giggle.gif ........och jag vet redan vad jag ska skicka rolleyes.gif
Margith
Vad glad jag blir att jag lyckats inspirera några av er till att fröså Dahlior!
Och vilka snyggingar ni har fått upp tummenupp.gif

Hos mig har det varit lite varierat resultat, mest beroende på att jag fick ett rejält spinnangrepp i mitt frösåddsrum i våras. Och jag springer inte och duttar såpvatten på ohyra, jag tar fram det tunga artilleriet på en gång. Små frösådder brukar inte gilla det, bl a lyckades jag dräpa alla mina egna Dahlior wacko.gif

De jag minns på rak arm som växer och mår är:

Ankis Lewisia
Solstorms tobak
Gillans malva och
Hamiltons Ballongblommor
de har alla blommat/blommar.

Gillans Ricin
Rosmarins Kokardblomster
och den där tisteln.. vems var det?.. vad var det den hette?
de lever alla ute i rabatterna, men vill inte blomma.

Sen finns det säkert nån till också som jag inte kommer ihåg just nu.

Cias Skörbjuggsört glömde jag att så (förlåt blush.gif ) är det nån som vet om den är 1-årig eller perenn?

Nu sliter jag mitt hår i förtvivlan, visst måste vi ju göra om det här nästa år, men vad tusan ska jag hitta på för fröer den här gången confused.gif jag kan ju inte gärna komma dragande med Australien-fröer igen crying.gif

Gillan
CITAT (Margith @ 21-08-2009, 15:25) *
Vad glad jag blir att jag lyckats inspirera några av er till att fröså Dahlior!
Och vilka snyggingar ni har fått upp tummenupp.gif

Tack, tack säger jag även om det inte var just mina du syftade på, men jag är så glad över dem att jag inte vet hur jag ska bete mig, men de är nog de jag sätter mest värde på i år tror jag..........
Nu sliter jag mitt hår i förtvivlan, visst måste vi ju göra om det här nästa år, men vad tusan ska jag hitta på för fröer den här gången confused.gif jag kan ju inte gärna komma dragande med Australien-fröer igen crying.gif

Klart du kan! Jag skulle kunna tänka mig din förra nr 3 .Tror jag det var i alla fall? De/den dog i alla fall och jag testar gärna igen tummenupp.gif
Anki V
Jag måste bara få visa Gillans rödbeta…… wub.gif
Det är svårt att se på fotot hur stor den egentligen är men jag har då aldrig sett en så stor. Tre plantor fick jag till som gjort besökare lite konfunderad i sommar. De allra flesta har reagerat över det vackra bladverket och väldigt få har klurat ut att det är rödbetor jag har mitt i blomsterrabatten.
[attachment=41665:R_dbeta.JPG]

Rosmarins Kokardblomster kommer nog inte riktigt att hinna med sig men en av knopparna börjar i alla fall att bekänna färg.
[attachment=41666:Kokard.JPG]

Kajsas Fingerört lever och frodas i en av mina rabatter men den kommer inte att hinna blomma i år, men nästa år…… Storkajsa grodde aldrig och jag tror inte att jag fått reda på vad det var g.gif .

Fröna till kommande säsongs Busfrön är insamlade och jag håller med Gillan….. Det blev lite mycket med både I, II och i bland även III

Ett förslag från mig är att bara en frösort per deltagare får kallas busfrö…..

/Anki
Maggan H
CITAT (Anki V @ 06-09-2009, 15:34) *
Ett förslag från mig är att bara en frösort per deltagare får kallas busfrö…..

/Anki

Det var även min tanke att EN sort får kallas busfrö crazy.gif medan övriga frivilligt medskickade kan namnas och INTE vara med i 'tävlingen.' tongue.gif Det blev ofantligt många krukor som skulle ha plats, man har ju en hel del själv också.... giggle.gif

Och nu blommar faktiskt din Kokardblomster, Rosmarin! En stor röd krage, det måste vara den!
Rosmarin
Men så roligt att mina Kokardblomster uppför sig! bravo.gif

Tror också att ett busfrö per deltagare blir mycket mera hanterbart. Med hela huset fullt av busfrön får man ju inte en lugn stund... sweatingbullets.gif

Kajsa... jag sådde aldrig dina fröer faktiskt... förlåt! Jag hade väldigt ont om både plats och tid när det blev dax för dem. Tror att jag har kvar fröna och får väl så dem nästa år. Särskilt Potentillor tycker jag väldigt mycket om jag också! wub.gif

Maggan: Vill du ha en "officiell crazy.gif " anmälan till nästa omgång eller räcker det att säga så här och nu att JAG VILL VARA MED i nästa omgång? Jag har inte flyttat...
Maggan H
CITAT (Rosmarin @ 07-09-2009, 10:23) *
Maggan: Vill du ha en "officiell crazy.gif " anmälan till nästa omgång eller räcker det att säga så här och nu att JAG VILL VARA MED i nästa omgång? Jag har inte flyttat...

Ja, jag tror att en anmälan i tråden blir bäst så jag inte glömmer av nån! Den kommer vad det lider.... sweatingbullets.gif
blomkronan
Jag fick inte så många att gro... och dom som överlevde mina ojämna vattningar blev inte så stora blush.gif
dålig jord i rabatten, nästa år ska jag göra en PH mätning av jorden i rabatten så jag kan blanda till en bättre jord!!

Men jag har ett problem... blush.gif
Jag har två krukor med två liknade växter men lapparna har ramlat bort.

En ska vara ett busfrö och en planta är ett frö från thailand

Planta 1
[attachment=43225:DSC03136.JPG]
[attachment=43226:DSC03137.JPG]

Planta 2
[attachment=43227:DSC03138.JPG]
[attachment=43228:DSC03139.JPG]

Kan ni hjälpa mig confused.gif
Rosmarin
CITAT (blomkronan @ 15-10-2009, 21:53) *
Jag fick inte så många att gro... och dom som överlevde mina ojämna vattningar blev inte så stora blush.gif
dålig jord i rabatten, nästa år ska jag göra en PH mätning av jorden i rabatten så jag kan blanda till en bättre jord!!

Men jag har ett problem... blush.gif
Jag har två krukor med två liknade växter men lapparna har ramlat bort.

En ska vara ett busfrö och en planta är ett frö från thailand

Planta 1
[attachment=43225:DSC03136.JPG]
[attachment=43226:DSC03137.JPG]

Planta 2
[attachment=43227:DSC03138.JPG]
[attachment=43228:DSC03139.JPG]

Kan ni hjälpa mig confused.gif

Hmm... den första ser ju ut som en accacia och det skickade ju Margith. Mina accacior finns dock med bland dem som inte överlevt hos mig ( giggle.gif du ser du är inte ensam) så jag har inget att jämfôra med.
blomkronan
tummenupp.gif thanks.gif Rosmarin.
Jag googla på accacia och mina frön jag tog i thailand hade långa skidor med fröna i, det verkar som den oxå är av en sort av accacia wink.gif Jag tog kort på alla växter jag tog frön från, utom denna! när jag var i thailand så jag minns inte hur den såg ut blush.gif
Rosmarin
Det var så lite så...
Margith
Nu är jag hemma igen och ja Blomkronan dina 2 första bilder (av planta 1) är väldigt lik Accacian som jag skickade (då bara döpt till till nr 2)
Men att med säkerhet ange namnet utifrån en bild crying.gif jag törs inte vara tvärsäker.

blomkronan
thanks.gif Nu vet jag vilken som är vilken tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon