officinalis
Jag är ute efter marktäckare som är ätbara eller på annat sätt användbara. Stället där jag tänkt mig dem ligger ganska skuggigt, desto skuggigare blir det in på sommaren eftersom det växer en hel del träd runt i kring.
Jorden är mullrik och näringsrik. Är inte ute efter några surjordsväxter då jag inte tror de skulle trivas i den jorden.
Några förslag?
Alexander-VG-zon3
mynta trivs överallt och är rätt så aggressiva så dom täcker marken bra. och dom är vackra både i blad och blommor och doftar ju gott.
officinalis
Men jag har ju redan mynta där smile.gif Den växer för övrigt kanonfint. Blivit en meter hög, aldrig sätt så fina myntor, oftast har mina blivit ganska låga och sprids mer som marktäckare.
Är det inte risk att myntorna genom sin spridning konkurrerar för mycket med andra växter?
Jag kom på att ramslök kanske är ett trevligt alternativ, men de täcker ju inte marken på samma vis som växter som förökar sig med avläggare.
Men tack för tipset!
Åsa, mälardalen zon 2
lungrot (=Good king Henry) borde funka också i det läget och den kan man ju också äta (på våren, sedan blir den lite seg tycker jag).

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon