Lina.
Att ko- och hönsgödsel är bra för växterna är ju känt, men hur är det med andra typer av bajs? Kan man gödsla med katt-, hund- eller människobajs?

Mvh, en nybörjargödslare

Piccante
Det går ju givetvis rent praktiskt men jag hade nog ändå avrått från det. Katter drabbas ibland av toxoplasmos en parasitsjukdom som även går på människor och hundar kan få diverse parasiter med som kan överföras till oss. därför bör kattsand komposteras i en varmkompost så att alla smittoämnen dör om man vill mylla ned det i den egna trädgården. Undvik att använda det på ätliga växter.
skogstroll
usch nej skulle inte jag göra. Det kanske funkar i praktiken men verkar väldigt osmakligt. Kattbajs i min blomrabatt luktar apa bara det och tanken att ha det i min mat är inte frestande
Eva 33c
Vi har en mulltoa som jag tömmer ungefär vartannat år. Då är innehållet ganska väl förmultnat och luktar inte alls bajs, men jag skulle aldrig lägga det i grönsakslandet ändå. Det känns som ett "för kort" kretslopp. Men under rosorna funkar bra.
blomkronan
Har för mig att jag har sett frågan tidigare och att svaret var att man inte bör/kunde använda bajs från en köttätare... rätta mig om jag har fel.
Peztis
Fast man häller ju ut slam på åkrarna... Så vad är skillnaden?

Självklart går det!!! Jag menar, vi slänger ju köttrester i varmkomposten och lägger sedan det förmultnade i landet eller rabatten.

Sedan att vi tycker att det låter eller känns äckligt är en annan sak. Men för växterna är det mums!

Piccante
CITAT (Peztis @ 17-08-2009, 19:18) *
Fast man häller ju ut slam på åkrarna... Så vad är skillnaden?

Självklart går det!!! Jag menar, vi slänger ju köttrester i varmkomposten och lägger sedan det förmultnade i landet eller rabatten.

Sedan att vi tycker att det låter eller känns äckligt är en annan sak. Men för växterna är det mums!

Allt slam är inte godkänt för gödsling än. Man mäter värden på tungmetaller och andra rester i det och dessutom är det definitivt inte färskt utan det har rötats på reningsverk innan det får spridas.
Eva 33c
CITAT (Peztis @ 17-08-2009, 19:18) *

Det är inte pga av "äckelfaktorn" jag personligen inte lägger mulltoainnehållet i kökslandet. Materialet är faktiskt inte äckligt alls, verken ser ut som bajs eller luktar längre. Men som jag sa, tycker jag att det känns som ett för kort kretslopp. Jag menar att äta en växt, gå på toa och sedan använda avfallet till att gödsla en växt som jag sedan ska äta osv. Om jag istället gödslar en växt som jag bara har som prydnad lär det ju dröja innan det gått "varvet runt". Trots allt innehåller väl en människas avfall sådant som hennes kropp ev en eller annan anledning inte kan göra sig nytta av. Så även om det är mums för växterna är det ju inte samma sak som att växten i sin tur är mums för mig.
Men detta är en personlig åsikt och kanske inte alls relevant. Men så länge jag har behov av gödsel även på andra ställen än i kökslandet så kommer jag nog att så här.
Aqvakul
Jag tycker också att det känns OK att gödsla prydnadsväxter från toan, men inte det jag ska äta. Det är inte särskilt väl underbyggt utan mer en känsla...
inglan
Fast mina katter väljer själva var de ska kissa och bajsa och jag har sett att de gillar både mina blomland och grönsaksland, såg att en del av det jag sått i tjusiga rader växte lite hur som helst när det kom upp giggle.gif . Jag skulle inte välja att sprida ut kattbajs, men det katterna själva gör är ju inget att göra åt. Vi har mått väl i alla år tongue.gif ! Och faktiskt inte kännt att det luktar illa mer än någon enstaka gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon