Hej,
jag har tänkt bygga ett par drivbänkar av brädorna från en riven brygga. Brädorna är tryckimpregnerade och kanske 15 år gamla. Nu funderar jag på om det blir hälsovådligt att odla grönsaker i närheten av tryckimpregnerat virke? Kommer virket att avge gift?
Mvh Lina
Bengalow
12-08-2009, 16:41
Det var många herrans år sedan man slutade att använd arsenikpreparat för tryckimpregnering. Det kommer inga mätbara mängder gift ur träet nuförtiden, så gå på du bara!!!
Nu finns det olika klasser av impregnering, det är bara "bästa" klass som står mot röta vid nergrävning eller kontakt med jord....den sämsta klassen klarar inte jord mer än 1-2 år.
Med tanke på att det är en gammal brygga så kommer det nog inte mycket gifter ifrån den.
Hoppas den inte har stått vid saltvatten för det kan ju växtenra tycka är i värsta laget.
salikons
14-10-2009, 16:43
Du kan alltid klä den invändigt med plast så minskar du risken ytterligare
Och har man dessutom perspektivet att av den totala mängden mat man äter, så kommer bara någon liten promille från det man odlar i en drivbänk, så inser man att det inte har någon som helst betydelse vad man bygger den av.
Anja Danmark
15-10-2009, 06:16
CITAT (KURT @ 14-10-2009, 18:55)

Och har man dessutom perspektivet att av den totala mängden mat man äter, så kommer bara någon liten promille från det man odlar i en drivbänk, så inser man att det inte har någon som helst betydelse vad man bygger den av.
Jeg er ikke enig - jeg vil hellere vende den om og mene, at ethvert sted, hvor man kan begrænse sit giftindtag er med til at begrænse mængden i alt...
Jeg ved ikke, om der stadig kan være noget i dine brædder, men jeg ville generelt ikke bruge trykimprægneret træ til spiselige afgrøder uden at dække af med plastic indvendigt.
Mvh
Anja
Jag håller med Anja. Precis hemma är det ju som man har mest kontroll och kan undvika alla gifter. Inga krav finns på stor avkastning på liten yta som en professionell odlare har. För mig gäller inga gifter alls om möjligt, det är ju odling för min egen trivsels skull. Jag använder hellre en obehandlad pallkrage, som håller några år. Ock sedan då? Skulle den klappa ihop, tar jag en ny.

Det här var ju en gammal tråd, men nå ja, frågan känns lika aktuell ändå....
officinalis
27-01-2010, 16:43
Kanske en lite dum fråga. Men hur ser jag ifall ett virke är tryckimpregnerat?
Bengalow
27-01-2010, 17:58
Jo ser du, om du odlar grönsaker i kompostjord som är förmultnad i en binge av tryckimpregnerat, så ramlar först näsan av, och sedan öronen. Håret raknar, och man får lägga en förmögenhet på permanentning.
Av bara påstå att modernt, tryckimpregnerat virke skulle förgifta jorden är mer eller mindre det dummaste jag hört på mycket länge. Vad tror du att dina vattenledningsrör är gjorda av? Hur ofta kör du bil - utan att lägga till aspekten att det är 100-falt mer gifter i luften där? Nej det enda raka är att ta livet av sig, om man skulle räkna med de gifthalterna som livsförkortande! Kasta alla aluminiumpannor, smör är ett otyg, ägg skall man inte äta, blåbär har höga halter av Cesium, kolhydrater är skit....jösses om man lydde alla goda råd
officinalis
27-01-2010, 18:07
Efter en liten sökning hittade jag att man bland annat använder koppar, krom, arsenik och kreosotolja för impregnering.
Skulle du verkligen vilja använda det i dina odlingar?
Hälsofantaism, javisst. Men inte behöver du väl filtrera bilavgaserna genom grönsaksbädden för det?
"dummaste jag hört på länge" låter lite väl överdrivet, eller?
Bengalow
27-01-2010, 19:00
De flesta är förbjudna sedan många Herrans år sedan (minst 30-35!) - läs på innan du diskuterar! Och du åker fortfarande bil, eller ger dig åtminstone ut i trafiken? Lycka till med dieselavgaserna.
Och ja, jag använder tryckimpregnerat i min kompostbinge - tvekade inte ett ögonblick ens för 20 år sedan. Dom håller än...har man hållit på med träkunskap sedan barnsben så har man fått reda på en del.
officinalis
27-01-2010, 20:52
Istället för att ha en allmänt dryg och otrevlig ton kan du väl hänvisa oss till en referens vad som gäller tryckimpregnerat virke.
Bengalow: jag tycker i stället för att vara otrevlig mot folk som inte tycker som du, ska du visa respekt för andras åsikter. Jag har ingenting emot att du tycker tryckimpregnerat är ok i odling, men du måste respektera om andra inte gör det.
Lite användbar info:
Bra att veta om impregnerat trä (från Beijerbygg)Själv har jag valt att inte använda koppar-impregnering i mitt odlingsland och kompost, och har rätt att göra så utan att bli påhoppad av någon som närmast verkar vara säljare av tryckimpregnerat virke, eller varför den där respektlösa ton?
Jag tycker att i och med att jag lever i en industrialiserad värld med sina för- och nackdelar, vill jag själv försöka undvika för mycket tillsatser i maten, för mycket kemiska produkter för kroppen, och annat som jag själv har möjlighet att undvika. Och detta är mitt val, det finns andra som har valt andra sätt. Men i ett sådant forum (som i all diskussion) är det viktigt att de olika valen får nämnas, och inte tystas. Ingen ska någonsin blint följa andras råd, utan tänka själv! Vi är vuxna och kan ta ansvar för våra handlingar.
djungel
30-01-2010, 18:00
Verkar inte som om det finns något absolut rätt eller fel. Jag har byggt mina stora och många komposter av tryckimpregnerat av miljöskäl. Alternativet var att riva och köra iväg till tippen var 5:e år och sedan köpa 500 meter nytt virke. Nu hoppas jag på minst 20 års kompostering med möjligen lite olja vart femte år.
Att man sen inte vill odla sina hälsosamma grönsaker 10 cm från tryckimpregnerat kan jag förstå. Troligen är det inget problem men är man osäker borde lite plats mellan definitivt skydda mot lite urlakad koppar. Några farligare gifter finns inte vad jag känner till.
officinalis
30-01-2010, 18:25
Nu har förvisso Bengalow idiotförklarat oss redan och påpekat att tryckimpregnerat virke inte alls har några ämnen i sig som kan vara skadliga för oss.
Hur som helst. Från Beijerbygg-länken ovan så nämns även dessa utöver koppar:
Amin
Fungicid
Krom
Arsenik
"Aktiva ämnen" löst i lacknafta
Kreasotolja
Sedan är det väl så att i o m att man får i sig så mycket gifter från andra håll så är det väl bra att minimera det där man kan. Att medvetet få i sig ännu mer småmängder kan ju vara den berömda droppen som får bägaren att rinna över.
Officinalis:
Tryckimpregnerat virke brukar oftast ha en lite mer grönaktig ton i färgen än vanligt virke som ju brukar vara mer gulaktigt. Sågar men intu det så brukar man klart kunna se skiftningarna i fägen där man sågat.
Eva 33c
15-02-2010, 09:30
Intressant ämne det här, jag undviker nog impregnerat trä till odling av ätbara växter.
Nu finns det olika klasser av impregnering och vilka ämnen som använts skiljer dem åt.
Om man använder virke som klassas NTR/AB (användning ovan mark) så innehåller det virket "koppar, och Organiska (träskyddsmedel) utan metaller."
Virke som är avsett att stå emot betydligt våtare miljöer impregneras tydligen fortfarande med kreosot bla. Men detta virke kanske inte säljs i de "vanliga" byggbutikerna till privatpersoner?
Jag hittade informationen här:
Svenska Träskyddsföreningen
Crazy4Flowers
22-02-2010, 14:24
Skulle det inte fungera bra med linolja, det är väl hyfsat naturligt??
malarmaster
21-03-2010, 19:01
allt virke som är i kontakt med jord tar upp fukt o rötar med tiden.Allt man kan göra är att försvåra fuktupptagningen alternativt tillsätta svamp o bakteriedödare(fungicider) för att förlänga hållbarheten.Antingen genom att använda tryckt virke(som behandlas i tråden) eller om man vill ha giftfritt vanligt virke som behandlas.själv använder jag Tjära blandat med hälften linolja(s.k. roslagsmahogny) alternativt linolja blandat med balsamterpentin.Obs ej lacknafta då det är en petroleumprodukt o snarare bryter ner virket än skyddar.Håller vid årlig tjärbehandling ca 10 år.linolja 5-7 år. man kan använda plast på insidan o därmed minska fuktupptagningen o ge brädorna ytterligare några år.tjära är en gammal men tyvärr bortglömd produkt.giftfri,skyddar virke bra,luktar gott, vad kan man mer begära? För övrigt anser jag att mat skall odlas så långt från tungmetaller o gifter som möjligt. Ulf
gustav1977
13-04-2010, 15:13
Hej Målarmäster,
Du verkar ha koll på det här med ytbehandlingar. Jag har precis snickrat ihop mina odlingslådor/odllingssarger av obehandlat virke. Tänkte göra som du föreslog en blandning av kokt linolja, tjära och terpentin. Rent praktiskt ska jag ha exakt en tredjedel av varje? Eller ska jag blanda på annat sätt?
Tack på förhand
Hälsningar
Gustav
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.