|
Full version: Semesterjobb
Maggan H
12-08-2009, 16:57
Dessa och många fler har jag pysslat med i sommar. Det är ett tungt jobb men så himla roligt, och plantera dem sedan var det roligaste av allt. Olika färg på stendekorationer och djur sätter pricken över i. De här har stått ute under bar himmel ett tag och har blivit lite sjaskiga. [attachment=40270:P8120027.JPG]
takstigen
12-08-2009, 17:12
Vad vackert
polecat
12-08-2009, 17:26
Det blir också snyggt att måla dem med färgpigment blandat med linolja och terpentin.....
Chamomille
12-08-2009, 17:42
Jättefina! Vad är det för blad du har använt?
CITAT (Chamomille @ 12-08-2009, 18:42)  Jättefina! Vad är det för blad du har använt? Är nog rabarber Jättesnygga
Maggan H
12-08-2009, 17:50
Det är rabarberblad. Kanske ska man testa och måla något fat, men om man låter rabarberbladet sitta kvar så länge det går, dvs tills det flagnar av av sig själv, så blir det en härlig rödbrun färg i mitten, åtminstone om man har vatten i det. Så gjorde jag med det lilla fatet, det är blött också på bilden så det syns lite dåligt.
Chamomille
12-08-2009, 18:04
Ahaaa. Jag tog bort mitt blad på en gång. Nästa gång ska jag låta det sitta kvar
Så fina fat. Jag har aldrig sett någon som dekorerat faten .....det var ju jättefint med nyckelpigorna. Varje sommar har jag planer på att gjuta i betong....har t.o.m köpt en bok om gjutning.....men..... det blev inte den här sommaren heller.
Maggan H
12-08-2009, 18:59
Prova Alba, det är lätt! Än finns det blad att få tag i. Blåsvinglet har frösått sig på en del ställen och så här var ett enkelt sätt att bli av med det. Uppskattad ge-bort-present!
Jag såg i boken jag har så fina betongklot. Man gjuter dem i bollar. Jag har köpt mindre formar på Panduro.....hjärtan bla......så jag samlar på mig material för att gjuta.
blomkronan
12-08-2009, 19:46
 Å va fina fat du har gjort  Jag har köpt både bok och cement (grov och fin) men inte kommit till skott Får se om jag kan ta mig tid... nu har du ju fått en  vill oxå ha!!!! Vilken sort använde du till dina fat? grov eller fin?
Maggan H
12-08-2009, 20:25
Finbetong blir bäst. Jag har också funderat på bollar men inte hittat några bra. Testa ni, det går så snabbt, redan dagen efter är dom klara!
Milda parader vad snygga!!!! Koolt att ha i trädgården.
Malin_MeL
12-08-2009, 20:43
Kan du inte berätta hur man gör?
Vad fina dom blev Maggan. Jag har också gjutit i sommar, så himla kul det är. Här kan man verkligen låta fantasin flöda Håller med Maggan, finbetongen blir bäst, och se till att "smeten" inte är för lös om du ska gjuta på blad
Ännu en som tycker det är jättefint  Och ännu en som varje år försöker planera in lite gjutning, och som aldrig lyckas komma till den stunden. Jaja, finns fler år/somrar.
Maggan H
12-08-2009, 21:00
Tack ska ni ha! Man tar sand eller grus och lägger så högt som man vill ha fatet djupt. Skär av stocken på rabarbern ända inne vid bladet så det inte blir ett hål in efter den när bladet är klart. Lägg sedan bladet med baksidan upp på högen och lägg på ganska tjockt med betong, särskilt i mitten där den tjockaste nerven går. Betongen ska vara så fast att den inte rinner av när den läggs på. Platta till mitt på så den står stadigt senare. Tänk på att blanda betong är som att blanda florsocker; ytterst lite vatten i taget! Täck sedan hela skapelsen med plastfolie eller plastsäck; för att betongen inte ska bränna för snabbt och spricka. Den ska ligga ute och det gör inget om det regnar på plasten, det är snarare bra.
anne-li i olofstorp
12-08-2009, 21:00
Ett tips! Ta krukfat i plast, och gör "gåplattor" i betong i olika storlekar... Jättefint!
Malin_MeL
12-08-2009, 21:45
vad roligt och enkelt det verkar! till våren ska det gjutas!
man borde ju kunna göra med vad som helst eg. jag tänker mig att man lägger småsten eller krossat porslin istället för rabarberbladet, då borde det ju bli ett mosaikfat
Myosotis
13-08-2009, 06:50
CITAT (Myosotis @ 13-08-2009, 07:50)   Och det var väl tur det, vad hade du tänkt ha dem till annars? Skrämma stackars gäster med händer som sticker upp ur rabatten?  Men...!  Det vore väl inte snällt. Jag klippte ut en bild ur en tidning för en massa år sen, det var två händer som stack upp bland blommorna och såna ville jag ha. Dom händerna var gjorda i gips, men vad sjutton - betong kunde väl funka? Nu ligger dom trasiga händerna som dekoration ute på stenmuren och det finns nog ingen som fattar vad det egentligen är...
polecat
13-08-2009, 08:38
Jag har också gjutit i en plastboll, men den var för vek så bollen fick "bucklor"..... Jag gillar blått så här blev mitt blad rabarberblad...
Snyggt....vilken fin färgklick.
Lady Hamilton
13-08-2009, 14:01
Ja snygga skapelser  och du Maggan  du kan få anställning hos mig om du vill ha mer sommarjobb
Gossen Ruda
13-08-2009, 17:25
Mycket snygga saker ni gjuter. Man kan forma mycket med betong. Någon föregående ägare till huset jag bebor göt en gång betongplattor, över 40 år sen. Som botten i formarna användes pappersmatriser för tidningstryckeri. Det går fortfarande att läsa texten i tidningen på undersidan av betongplattorna.
Maggan H
13-08-2009, 17:38
Oj vilken lysande blå färg! Och du Ladyn, jag har alldeles tillräckligt att stå i som det är, jag behöver inga fler extraknäck! Kul med bestående tryck på plattorna, hoppas det finns ett läsligt årtal med också! Påhittig person som gjort det.
CITAT (Gossen Ruda @ 13-08-2009, 18:25)  Mycket snygga saker ni gjuter. Man kan forma mycket med betong. Någon föregående ägare till huset jag bebor göt en gång betongplattor, över 40 år sen. Som botten i formarna användes pappersmatriser för tidningstryckeri. Det går fortfarande att läsa texten i tidningen på undersidan av betongplattorna.  Men så spännande att det finns kvar. Så kul när man hittar avtryck från en svunnen tid.
Gossen Ruda
13-08-2009, 18:00
Har tyvärr inte hittat något årtal, möjligen kan man komma fram till rätt årtal genom att studera texten men jag har lite annat att göra.
CITAT (Gossen Ruda @ 13-08-2009, 19:00)  Har tyvärr inte hittat något årtal, möjligen kan man komma fram till rätt årtal genom att studera texten men jag har lite annat att göra.  Du kanske kan fota och visa oss? Vi kanske kan tyda ut vad det står.
Har haft ett par betongprojekt i sommar, bl a ett bord, en elcentral kamoflerad till sittplats (den glömde jag fota, kommer sen), mängder av värmeljushållare och så gjöt jag ett utlopp för vattnet som rinner ner i bäcken. Rabarberbladet är flera år gammalt. [attachment=40383:DSC00462.JPG][attachment=40384:DSC00466.JPG][attachment=40385: DSC00464.JPG][attachment=40386:DSC00465.JPG] CITAT (polecat @ 13-08-2009, 09:38)  Jag har också gjutit i en plastboll, men den var för vek så bollen fick "bucklor"..... Jag gillar blått så här blev mitt blad rabarberblad...Lite väl häftig färg i mitt tycke, men idén är super!
Mariette
14-08-2009, 10:07
Tänkte försöka mig på att göra ett fat. Kan man låta det stå ute även vintertid om man har färgpigment i?
Vad ska man ha för färg om man i stället vill måla det? Jag har ingen plats över till att ta in det för vinterförvaring nämligen.
DragonLady
14-08-2009, 10:43
Jag älskar oxå betongfat Ett av mina målade jag med vanlig hobbyfärg o sedan sprayade jag lack i omgångar så att jag förseglade färgen, ett annat har jag som fall i dammen o resten har jag gett bort.. strykande åtgång på de där
CITAT (Mariette @ 14-08-2009, 11:07)  Tänkte försöka mig på att göra ett fat. Kan man låta det stå ute även vintertid om man har färgpigment i?
Vad ska man ha för färg om man i stället vill måla det? Jag har ingen plats över till att ta in det för vinterförvaring nämligen. Jag har aldrig tänkt på att betongen inte skulle tåla frost men jag läste en artikel om att gjuta plattor i trädgården . Där stod det att man ska se till att man använder frosttålig betong. Fråga i handeln när du ska köpa. Det är ju inte roligt om det fryser sönder när man lagt ner arbete på fina saker.
Maggan H
14-08-2009, 13:36
Det är nog mest när det har varit blött och sen fryser som de går sönder-betongen suger hela tiden vatten i obehandlat skick. Det borde räcka om man kan få in det under tak för att klara vintern.
blomkronan
14-08-2009, 15:00
NÄ.... nu måste jag prova göra något blir såååå sugen när jag ser era fina saker
Elcentralen var en tråkig grej att titta på så jag gjorde den ihåliga pallen av betong och rester av en skiva i ek att sitta på. Locket går att lyfta av vid behov. DSC00475.JPG DSC00476.JPG
Så snyggt embees. Det var ett bra tips om man vill dölja något.
Maggan H
15-08-2009, 20:46
Kanonfint embees, vad har du gjort stommen av? Kartong? Berätta hur du gjorde!
Kanonfint som du dekorerade faten Maggan!  . Det där med att låta bladen sitta kvar tills de lossnar själv var smart tycker jag. Själv har jag alltid haft plastfolie mellan bladet och betongen/cementen för att det ska lossna. Ett av mina har blivit rött av sig själv efter minst fyra år utomhus Ett sätt att hjälpa betongen att inte brinna för snabbt är att går över med vattenslangen regelbundet några ggr om dagen den första tiden Och vilken smart lösning för att dölja nåt embees Mina bilder är inte så fantastiska som era, men jag visar dem ändå: Faten har legat ute i minst fyra år, vinter som sommar utan att ta skada [attachment=40521:test_005_ODLA.jpg] [attachment=40522:test_001_ODLA.jpg] Gångplattor bakom dammen som Dealer gjort ett svagt fotavtryck i [attachment=40523:test_007__DLA.jpg] Sen måste ju farfar och Naemi få leka lite också  ................ett tips är att olja in formerna innan så att de lossar lätt [attachment=40524:test_003_ODLA.jpg] [attachment=40525:test_004_ODLA.jpg] edit:stavfel
CITAT (Maggan H @ 15-08-2009, 21:46)  Kanonfint embees, vad har du gjort stommen av? Kartong? Berätta hur du gjorde!  Tackar! Jag skruvade ihop byggplyfa som jag lät sitta kvar invändigt efter gjutningen. Ingen botten ingen topp, bara sidorna. Utvändigt häftade jag fast kycklingnät i bulliga former och sedan tryckte jag in ganska fast betong (färdig finbetong på säck). Jag gjorde det i två , tre omgångar med tunna lager så att det torkade emellan för jag befarade att det skulle falla av annars. Sista omgången tog jag ganska lös betong och slaskade över för att täcka sprickor och hål. Voilá......!
Jag har också gjutit lite i sommar. Bla ett litet fågelbad (använde en form av en större tallrik) + en liten sjöjungfru som står bredvid. Vet inte om det varit så torrt i sommar eller också rinnar vattnet igenom men jag får fylla på vatten varje dag.
Tips för er som gör klot. Använd billiga leksaksbollar som ni fyller och ställer i en hög med sand/jord. Då håller bollen formen bättre under torktiden.
DragonLady
23-08-2009, 21:18
Det finns ett medel man kan blanda i betongen som gör den vattentät.. finns där du köper betongen.
Tack för tipset, det ska jag köpa och fixa ett nytt fågelbad till nästa sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|