Full version: Physalis
Jen76
Jag har en physalis som först nu har börjat blomma. HUr tar jag han dom den på bästa vis? vad kräver den? skall man nypa den? Hur gör man med den under höst och vinter?

mvh Jennifer
MariaS
Just nu fortsätter du bara att vattna den. Har du utrymme, så kan du, när det blir kyligare ute, ta in den och ställa den under en lampa inomhus, så fortsätter frukterna att mogna.

Samtidigt tar du skott av den. Sätt skotten i vanlig planteringsjord, vattna ordentligt och se till så inte jorden torkar ut. Om två veckor har sticklingarna rotat sig.

Till vintern ställer du sticklingarna (eller den stora plantan) svalt och frostfritt. Physalisen vill gärna ha bra med ljus, även under +10. Vilan är ganska kort hos "phyllisar" (ca 1månad) så snart kommer den igång igen och vill ha näring.

Gör du så här, har du skördeklara frukter till midsommar istället på de nya sticklingarna och på moderplantan kan du fortsätta skörda tills den ger upp. En liten varning bara, mamman kan leva i måååååånga år om du gör rätt biggrin.gif
Jen76
CITAT (MariaS @ 12-08-2009, 18:45) *
Just nu fortsätter du bara att vattna den. Har du utrymme, så kan du, när det blir kyligare ute, ta in den och ställa den under en lampa inomhus, så fortsätter frukterna att mogna.

Samtidigt tar du skott av den. Sätt skotten i vanlig planteringsjord, vattna ordentligt och se till så inte jorden torkar ut. Om två veckor har sticklingarna rotat sig.

Till vintern ställer du sticklingarna (eller den stora plantan) svalt och frostfritt. Physalisen vill gärna ha bra med ljus, även under +10. Vilan är ganska kort hos "phyllisar" (ca 1månad) så snart kommer den igång igen och vill ha näring.

Gör du så här, har du skördeklara frukter till midsommar istället på de nya sticklingarna och på moderplantan kan du fortsätta skörda tills den ger upp. En liten varning bara, mamman kan leva i måååååånga år om du gör rätt biggrin.gif

Tack så mkt! Du fråga kanske men hur tar jag skott? var på plantan? Mvh Jennifer
MariaS
CITAT (Jen76 @ 12-08-2009, 19:01) *
Tack så mkt! Du fråga kanske men hur tar jag skott? var på plantan? Mvh Jennifer

Skotten sitter på sidorna av en kvist, annars tar du en topp, helst utan blommor på. Skottet ska vara mellan 15-30cm och du tar bort 2/3 av bladen innan du sätter skottet i jorden.
Alexander-VG-zon3
jag har övervintrat min planta både i rumstemp i ett norrfönster utan extraljus och i kall källare utan extraljus. det funkade jätte bra mycket vatten ville den ha även på vintern (i svalare temp mindre). frukterna mognade.

men kan man ge den extraljus så vill den gärna ha det tempen kan variera från +1c till +25c.

efter sådär 3-6år brukar plantan tynabort ibland och då får man börja om med frösådd. ibland är det enklare att ta sticklingar eller frösådd det brukar ge mer hanterbara plantor under vintern-våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon