Full version: odla upp klematis?
Jen76
När ska man så klematis? Hur gör man för att lyckas?
Mvh Jennifer
CillaM
Sår klematis gör du på våren. Jag har sått klematis i några år och har sått tidigt. Men då har jag haft växthus där de först fått en kylperiod och sedan go värme allt eftersom våren går framåt.
Ezereht
Kan man inte bara så ute och låta dem "kylas" under vintern?
Eva 33c
Olika arter av klematis har lite olika sätt att gro. Gullklematisen tex gror i vanlig rumstemperatur och ganska snabbt också. Den kan tom blomma första året om man har tur. Alpklematis däremot behöver absolut en kallperiod innan fröna vaknar. Har man frö nu kan man så dem direkt i krukor nu som får stå ute, och hoppas på grodd till våren. Den självsår sig rätt bra i gruset här hos mig. Den blommar inte första året, men det andra året är ingen omöjlighet.
Sen finns det en del av de örtartade klematisarna som egentligen inte behöver kyla, men en mycket lång varm period, flera månader, innan de gror. Jag sådde nån sort som grodde i september....
Men om man tänker sig att man vill ha en av alla de där storblommiga, färggranna sorterna, är det bättre att köpa en planta. Fröer från dessa sorter är inte frökonstanta och avkomman kan visa ett väldigt varierat resultat. Det kan ju förstås vara kul i sig, det beror helt på vilka förväntningar man har.

Ezereht
Lite experiment är ju roligt smile.gif Eva ser du bor i "min" zon. Klarar sig några av de storblomminga klematisarna hos dig?
Eva 33c
Jag har än så länge inte varit så sugen på dem, den "största" jag haft är Huldine. Den blommar på årsskotten så det gör inget att den fryser ner helt varje vinter. Att jag inte har den kvar beror på dålig skötsel av den rabatten så den blev utkonkurrerad... Men det blir nog en ny, för jag tyckte jättemycket om den.
I år har jag köpt två små plantor från Estland (genom STA) så vi får se hur de klarar vintern. Även dessa ska blomma på årsskotten så det räcker att de klarar vintern under jord.
octachoron
CITAT (Eva 33c @ 13-08-2009, 10:15) *
Men om man tänker sig att man vill ha en av alla de där storblommiga, färggranna sorterna, är det bättre att köpa en planta. Fröer från dessa sorter är inte frökonstanta och avkomman kan visa ett väldigt varierat resultat. Det kan ju förstås vara kul i sig, det beror helt på vilka förväntningar man har.

Frön från storblommiga hybrider kan ta tid på sig att gro, upp till fyra år är ingen omöjlighet.
En som verkligen har massor av tips när det gäller att odla klematis från frö är Collingwood som har en fantastisk hemsida med massor av tips.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon