Full version: Frysa enorm squash?
sofin
Hej..

Jag fick en "lagom" stor squash av min moster här om dagen.. inser att jag inte kommer att hinna laga i ordning den innan den blir dålig.

Hur gör jag?? Kan man frysa den? Bör man förvälla den först?? Hjäääääälp!!

PS. Någon som vet vad det är för sort? Den verkar ju schysst att odla och jag har just blivit med trädgård med odlingsutrymme biggrin.gif DS.
EKLO
Hej, snygg grönsak. Jag tror det ä'r en sommarsquash, det har jag också. Godast mycket mindre (10-20 cm) men utmärkta även i den där storleken. Det jag skulle göra är en god laddning rattatouille eller nån liknande grönsaksröra, och sedan frysa in röran. Att frysa in squash rå är nog ingen bra idé, det innehåller för mkt vatten helt enkelt, blir bara sladdrig när den tinar..
Christa
Jag brukar bara låta mina största ligga någonstans i rumstemperatur. De håller sig flera månader och ibland ännu längre. Vi har några kvar sedan förra året och nu är de ganska gula men vi åt rätt många i april.

Vet inte om det kan skilja sig mellan olika sorter men är bara skalet hårt så är det rätt hållbara.

Har haft vintersquash som hållit sig sämre.
DykUnderYtan
Wow vilken jätte. smile.gif

Jag hade en kollega en gång i tiden som gjorde squashplättar, riktigt gott. Kanske kan det vara nåt som går att frysa in också. Har dessvärre inte receptet men har för mig att det var ungefär som pannkakssmet (utan socker) och riven squash i.

Mvh
Mia

http://miashem.blogspot.com/
RitRat
Av en bekant fick jag en squash som vägde 1,5 kg. Den var också enorm, fast en sån där vanlig grön sort.
Jag gjorde två stora gratängformar: Hyvlade hela squashen på längden, allt utom kärnan, med osthyvel till tunna skivor rakt ned i ugnsform. Sen blandade jag ned sås som jag hade gjort av quornfärs och Hälsans Köks vegetariska "bacon"bitar. Går förstås lika bra med köttfärssås. Ost över. Serverades med pasta. Jag upplevde att squashen försvann ganska mycket i rätten, den kokade ihop och krympte.

Inte behövde jag frysa ned något av detta, hehe, de gick åt på några dagar.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag gjorde supergoda squashplättar igår från Runåbergs recepthäfte och det receptet var inte alls som vanligt pannkaksrecept ex. var det ingen mjölk i.

Man kan även koka squashen (ta bort kärnorna i mitten först) och sedan köra den i matberedaren och frysa moset. Moset kan man ha i soppor, squashkaka etc.

Sommarsquash bör dock skördas då den är mindre, ca 2-3hg är det optimala då är de godast, såna där stora squash slänger vi på komposten på jobbet inte ens djuren vill ha dem.

Angående sorten: Den ser ganska åsig ut. Så jag säger Costata romanesca en mycket god sort och frukterna växer oerhört snabbt så mina brukar hinna bli lite för stora innan jag skördar men de är ju goda vid 400-500g också. Även plantorna blir ganska stora kan tilläggas och bladen är helgröna så de har inte de där silvriga fläckarna många vanliga sommarsquashsorter har.
GunnellF
Det blir även gott bröd med Squash i degen.
Anja Danmark
Jeg høster dem til spisning, inden de bliver 15-20 cm - synes ikke, at de er gode, når de bliver større. Måske til kage og brød, hvis de kun er lidt for store - men en så stor squash som på billedet vil altid lande i hønsegården! Hønsene er meget glade for dem - og så lægger de gode æg senere...

Christa
Jag trodde någon skulle reagera på att vi sparat sommarsquash i ett halvår liggande i rumstemperatur och sedan ätit dem.

Några månader är inga som helst problem.

Vad storleken beträffar så har de fortfarande varit goda trots att de vägt flera kilo.

Nu gör jag dem ofta i tryckkokaren. Det går superfort.
zissi
Sofin: Om du tycker om ostkaka så är det här ett enkelt recept där du har nytta av din squash. Det går även att koka squashen och frysa in den för kommande behov. Smaskens! Recept på goda plättar har jag också om du vill ha. I recepttråden här på odla finns många bra zucchinirecept också.

Squashkaka (liknar vanlig ostkaka)

5 hg skalad squash

3 ägg
2½ dl mjölk
2 msk vetemjöl
1 dl strösocker

ca 5-10 bittermandlar (ca ½ tsk bittermandelolja går också bra)
½ dl sötmandel

- Skala squashen och ta bort kärnhusen på de stora exemplaren. Skär den i ca 2 cm stora kuber eller hur du vill. Häll lite vatten i en kastrull så det täcker botten bara och lägg sen i bitarna och koka dem nästan mjuka, kanske 10-20 minuter. Häll allt i durkslaget så vätskan försvinner. Lägg tillbaka bitarna i kastrullen och mosa dem med en rotmosstöt e.dyl.
- Vispa ihop en smet av ägg, mjölk, vetemjöl och socker
- Mal bittermandeln och sötmandeln
- Häll i squashmoset och de malda mandlarna i äggsmeten
- Grädda i 200 grader ca 45-60 min. (Kortare tid för enkel sats och den längre för dubbel sats, tycker jag blir bra)
- Äts med vispad grädde och färska bär eller sylt.

Lycka till och om du vill ha något lättodlat till din trädgård så har du nog hittat rätt nu.

Anemone nebulosa
Svårt att säga vilken sorts sommarsquash det är. Jag köpte en sort som heter "Cocozelle", som är en gammal italiensk sort och ser ut som din, så där randig. Den finns att köpa på Runåbergs Fröer, i alla fall i år. www.runabergsfroer.se
Det finns många olika sorters sommarsquash, odla flera olika sorter, vetja! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon