Karsan
Fick en idé att göra installationer liknande ormbunksträd genom att fästa krukor på stolpar och i krukorna plantera strutbräken eller funkia(hosta). Krukorna skulle i så fall inte vara större än ca 5 liter, och stå ute året runt - oskyddade. Tror ni det fungerar eller är det dömt att misslyckas? I så fall kanske jag ska lägga ner i tid... ;-)

problemen är väl dels att krukorna kan torka ut under sommaren om jag inte vattnar frenetiskt, samt att växterna fryser ihjäl?

ingrids
Om du sätter dem överst i rör kan du antagligen lägga till ett vattenmagasin under krukan och samtidigt öka på trädkänslan, så små krukor måste hållas efter med vattning. Nackdelen med båda sorterna är att de är sega i starten på våren, härdighetsmässigt har nog båda sorterna en chans men de mår nog bäst av att bli nergrävda eller skyddade på annat sätt över vintern. Jag gillard idén smile.gif
Karsan
:-) tack Ingrid! Hm... rör med vattenmagasin låter avancerat, har du tips på hur man enkelt bygger ett sådant? Fördelen med att bara ha en stolpe under krukan är att den inte tar upp någon plats i rabatten. Men man kan ju ibland känna att det blir väldigt mycket vattning med alla krukor man samlar på sig...
spacepingo
Kan du inte bygga stolpen "permanent" men ta ner krukorna på vintern? Om du bygger en "ytterkruka" som är så hög du vill ha den som du ställer ner krukan med växten i så kan du ta ur växten och förvara den mer skyddat över vintern.
MariaS
CITAT (Karsan @ 13-08-2009, 00:00) *
:-) tack Ingrid! Hm... rör med vattenmagasin låter avancerat, har du tips på hur man enkelt bygger ett sådant? Fördelen med att bara ha en stolpe under krukan är att den inte tar upp någon plats i rabatten. Men man kan ju ibland känna att det blir väldigt mycket vattning med alla krukor man samlar på sig...

Det borde ju bli ganska stabilt om man tog ett 95mm avloppsrör och klädde det med coccosmatta utvändigt. Fäst röret med cement i marken (inget vattenläckage neråt). Gör remsor av diskduk, som är lika långa som röret (kapilärkraften suger upp vattnet). Gör ett litet hål i ett plastfat, som monteras överst på röret, dra igenom diskdukarna och ställ kruka överst på fatet.

Till vintern skulle jag nog gräva ner krukorna, eller åtminstone ställa dem skyddat i norrläge.
Karsan
åh tack, vilka bra idéer!

Ingrids: Röret med gjutning låter snäppet för avancerat för mig. Skulle man ha en helt permanent konstruktion vore det perfekt. Men om jag känner mig själv rätt kommer jag nog vilja flytta på dem ibland. :-)

Spacepingo: Ja ytterkruka... varför tänkte jag inte på det?

Egentligen skulle den enklaste och smidigaste konstruktionen vara en "färdigköpt" krukhållare, som är som en marschallhållare som man sticker ner i jorden, men anpassad för krukor. Någonstans har jag sett att såna säljs, men jag minns inte var. Någon som vet? Då kan man flytta runt och möblera efter dagshumöret, och t o m sätta dem i gräsmattan - och ta bort vid gräsklippning.
Karsan
som denna men med endast en fot som man sticker ner i jorden

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon