|
Full version: Demonstration
Charlotte V
05-11-2003, 11:27
Litet tips för de som känner som jag gör för fastighetsskatten: den första torsdagen varje månad (alltså imorgon) står en envis herre sedan flera år tillbaka på mynttorget i Gamla Stan här i Stockholm och demonstrerar mot fastighetsskatten i dess nuvarande form.
Alla som tycker att systemet måste göras om - gå dit och tala om det!!! Den som tiger instämmer.
Första torsdagen i varje månad klockan 12.00
Charlotte
CITAT (Charlotte V @ 05-11-2003, 11:27) Litet tips för de som känner som jag gör för fastighetsskatten: den första torsdagen varje månad (alltså imorgon) står en envis herre sedan flera år tillbaka på mynttorget i Gamla Stan här i Stockholm och demonstrerar mot fastighetsskatten i dess nuvarande form.
Alla som tycker att systemet måste göras om - gå dit och tala om det!!! Den som tiger instämmer.
Första torsdagen i varje månad klockan 12.00
Charlotte För det första: Den som tiger instämmer? Vad är det för s-k-t argument? För de andra: Jag har prata med massor av folk som vill ha sänkt fastighetsskatt. Jag måste säga att har inte stött på någon som kunnat föra ett genomtänkt resonemang om skatter. Det enda man har kommit med är några enstaka argument om vissa felaktigeheter. Så en fråga: Sänk gärna fastighetskatten men hur skall den ändringen genomföras och framför allt hur skall den finansieras?
Med risk för att bli idiotförklarad  så tycker jag faktiskt att fastighetsskatt är OK (får man tycka så i dessa dagar?). Jag bor själv i villa i Göteborg så jag betalar min beskärda del. Vi har varken ärvda pengar eller höga inkomster men vi lever bra ändå. Självklart tycker jag synd om folk som efter lång tid inte klarar av att bo kvar i områden som med tiden blivit så kallat attraktiva men ofta tycker jag att det verkar som barnen är mest upprörda för att deras framtida arv naggas i kanten. Dessutom verkar somliga nyblivna villaägare vara mer än naiva (oj då, ska vi betala skatt???). Men jag har ett par tankar om hur det kanske skulle kunna bli mer rättvist: - Basera fastighetsskatten på inköpspriset. Man kan då kalkylera vad skatten ska bli och långsiktigt ägande premieras (till skillnad från eventuell spekulation). Jag är lite förvånad att detta alternativ aldrig diskuteras (eller också så har jag missat det helt  ). - Ta bort den årliga skatten helt eller delvis och öka istället reavinstskatten rejält. Rätt infört så borde dessa förslag kunna inbringa lika stora intäkter som dagens system men inte drabba exempelvis "fattigpensionärer". Några synpunkter? /Mimmi
Går emot mina principer och kommer med ett inlägg i en mer "het" debatt. Jag betalar också min fastighetsskatt och tycker att det är OK. Bor visserlligen i en "billig" kommun, men... Håller däremot inte med dig om att det oftast är barnen med tanke på arvet som gnäller. Har sett alltför många gamla människor drabbade. De har med tanke på Folkhemmet skaffat sig just ett sådant. Betalat hela sitt hus för att kunna sitta där på ålderns höst, skuldfria, med sin lilla pension. Eftersom just dessa äldre områden idag oftast är väldigt attraktiva, får de betala för något de inte rår för. De har inte en tanke på att sälja, de "vinner" alltså inget, åtminstone inte i sin livstid. Kommentaren: "Vi litade på Per-Albin" känns som ett hån mot dessa människor. Precis din fundering om att basera skatten på inköpspriset skulle alltså premiera dessa människor. (Har inte tänkt igenom hela förslaget med dess konsekvenser ännu), men preliminärt: Röstar jag på ditt parti!
CITAT (MimE @ 05-11-2003, 22:21) - Ta bort den årliga skatten helt eller delvis och öka istället reavinstskatten rejält. Bra förslag, det kan ju aldrig vara vettigt att betala skatt på någonting som man äger och redan betalar skatt på, betänk att allting som man inhandlar till huset för renoveringar och förbättringar betalar man skatt för. Sen om man nån gång tar hem hantverkare får man betala skatt på detta och till råga på allt görs detta på redan beskattade pengar. Tänk efter hur länge ni måste arbeta för att betala en timmes arbete av en hantverkare. Det är ju lite svårt att sälja huset bara för att man fick en oförutsedd utgift en månad vilket är betydligt enklare om man har aktier som man beroende på lista och värde inte ens behöver betala förmögenhetsskatt på, men dessa skattas det inte för så länge de ligger i depån, utan man får en reavinstbeskattning istället. Sen har ju detta förslag en annan fördel, fastighetsspekulationer skulle ju inte bli lika intressant om reavinstbeskattningen höjdes. Nej Göran och Ringholm tycker tydligen att det endast är rika människor som skall ha råd att bo i attraktiva områden, ut med dem som bott där sedan urminnes tider så att societeten kan frottera sig med likasinnade utan att behöva möta någon råbarkad pensionerad yrkesarbetare som råkade köpa sitt hus i Bromma redan på 40-talet. (Kommer säkert att bli påhoppad av diverse personer nu men den smällen tar jag) Ha en trevlig dag i skatteparadiset. Mvh t955i
kryddan
06-11-2003, 09:07
Håller inte heller med om att det är mest barn med arv i sikte som gnäller  Dels har jag sett hur bostadsområden som plötsligt ansetts attraktiva tömts på pensionärer som inte längre har råd att bo kvar - in flyttar kapitalstarkt folk. Hur det rimmar med socialdemokrati har jag oerhört svårt att förstå.. Dels är mina föräldrar snart i samma sits - pappa har kvar sina föräldrars lilla stuga på västkusten. Liten träkåk med kallvatten och utedass - som nu taxeras skyhögt eftersom man kan se vatten från tomten.... Stugan står för mycket minnen - släkten har bott där sedan farmors föräldrars tid. Men hur man ska ha råd att behålla den med en vanlig inkomst är frågan - risken är väl att vi får göra som så många andra - sälja till någon med mera pengar.... Nä - fy och usch för fastighetsskatt i dess nuvarande form! Att betala rejält med skatt när man säljer ett hus är en helt annan sak - en höjning där har jag inget emot..
Charlotte V
06-11-2003, 11:44
Ralf, som jag sade i mitt inlägg vänder jag mig med detta tips till den som tycker som jag. Alltså uppenbart inte till Dig! Du behöver inte alls gå dit och du behöver inte heller tycka som jag. Att kalla andras argument för SKIT (ja, jag skriver ut det) tycker jag är elakt och på låg nivå - alla måste väl få ha en åsikt, även om den inte överensstämmer med Din???
Dessutom har jag uttryckt att man ska demonstrera mot skatten "i dess nuvarande form" vilket är något helt annat än att vara emot skatten som sådan. Självklart ska man betala skatt, men utifrån betalningsförmåga!!!
Att den som tiger instämmer står jag för. Jag har hört så många sitta och gnälla och gnälla över det här utan att göra något. För man aldrig fram sina åsikter, får man ju finna sig i att ingen hör dem heller! Jag väljer att säga vad jag tycker.
Jag är ingen ekonom som kan tala om exakt hur man ska hitta en bättre lösning - det finns det säkert andra som kan, men skatt MÅSTE baseras på tillgångar som existerar!
Om du vågar, Ralf - gå och prata med herr Böttiger på Mynttorget. Han har kunskap och argument som duger till skillnad från de du talat med tidigare!!!
Jag vill inte bo i ett samhälle där bara "fallskärms-direktörer" bor i hus och där barnfamiljer, pensionärer, invandrare och andra med låg/"normal" lön kläms i hop i höghusområden! Det kallas segregation.
Charlotte
Charlotte V, du skrev "Den som tiger instämmer."
Jag tiger för jag har ingen åsikt i skattefrågan. Det är faktiskt min rättighet att tiga utan att bli pådyvlad andra åsikter! Men därför säger jag inte att det nuvarande skattesystemet är bra.
Jag har bott granne med John Böttiger och har tagit del av hans argument för länge sedan. Men de argument som jag saknar har han ej kommit med, mig veterligen. Sorry! Om jag har missat det så ber jag om ursäkt MEN du får visa var det står som jag efterlyser.
andersen
06-11-2003, 19:14
Fastighets skatten är inte för hög, möjligtvis på bostadsrätter men ej på villor, om man bortser i från vissa skärgårds kommuner.
Sedan är det ju så att det finns för bla pensionärer en möjlighet att komma undan en stor del av fastighets skatten via begänslings reglen tror att det är så att ingen ska behöva betala mer en 5% av sin inkomst.
Magdalena
07-11-2003, 07:49
Hmmmm fastighetsskatt på bostadsrätter.... rätta mig om jag har fel men finns det? Jag trodde det var bara villor som beskattades. Andersen - var bor du någonstans? Uppenabarligen inte i Stockholm!
CITAT (Magdalena @ 07-11-2003, 07:49) Hmmmm fastighetsskatt på bostadsrätter.... rätta mig om jag har fel men finns det? Jag trodde det var bara villor som beskattades. Andersen - var bor du någonstans? Uppenabarligen inte i Stockholm! Bostadsrättsföreningar skattar för sina hus precis som nästan alla andra. Vissa flerbostadshus som ägs av bostadsrättsföreningar har taxerats högre än jämförbara hus som ägts av andra ägare.
CITAT (Ralf @ 05-11-2003, 19:09) Så en fråga: Sänk gärna fastighetskatten men hur skall den ändringen genomföras och framför allt hur skall den finansieras? Jag anser att fastighetsskatt bara borde tas ut för de faktiska kostnader som fastigheten ev orsakar samhället, och de nuvarande stora fastighetsskatteintäkterna istället tas ut genom högre skatt på högre inkomster. Den nuvarande fastighetsskattesystemet är absurbt, där skatten beräknas efter omgivande fastighetsbestånd, material i väggar och tak, diskmaskinens placering, utsikt m.m.
Charlotte V
07-11-2003, 10:47
Hej, igen!
Du, Ralf... Får jag inte säga vad JAG tycker? Vad menar du med att bli "pådyvlad" andras åsikter??? När jag sade min åsikt, "pådyvlade" jag dig något då? Så fort en annan människa öppnar munnen kommer ju en åsikt! En öde ö kanske vore något att överväga om det är jobbigt att andra tycker och tänker. Ett annat sätt är att undvika diskussionsforum eftersom de just är diskussionsforum.
Jag behöver inga skrivna argument, utan kan gå till mig själv. Vanlig medelinkomsttagare som köpt ett litet ruckel på egen hand. Lägger all min tid och vartenda öre på att fixa mitt lilla hus - avstår från bil, kläder, nöjen, semesterresor, etc. Har inte köpt för att sälja och göra vinst, utan för att bo och det enda jag har i "förmögenhet" är lån. Jag sitter inte på en massa pengar - bara räntor och amorteringar. Förmögenheten finns ju först den dag huset säljs om det är betalt då.
Ser hur mina pensionerade grannar får flytta en efter en eftersom de knäcks av fastighets- och förmögenhetsskatt. Begränsningsregeln spelar för liten roll på en liten pension - det går inte. De har betalat på sitt hus sedan 40-talet och är äntligen skuldfria - låt skatten tas när huset säljs! Det är ju då det finns en beskattningsbar inkomst.
Jag uppskattar och respekterar att alla har åsikter och tycker att det är bra med ett samhälle som kan vara både svart och vitt istället för beige!
Trevlig helg allihopa! Nu gör jag streck i debatten för egen del. Charlotte
CITAT (Charlotte V @ 07-11-2003, 10:47) Jag behöver inga skrivna argument, utan kan gå till mig själv. Vanlig medelinkomsttagare som köpt ett litet ruckel på egen hand. Lägger all min tid och vartenda öre på att fixa mitt lilla hus - avstår från bil, kläder, nöjen, semesterresor, etc. Har inte köpt för att sälja och göra vinst, utan för att bo och det enda jag har i "förmögenhet" är lån. Jag sitter inte på en massa pengar - bara räntor och amorteringar. Förmögenheten finns ju först den dag huset säljs om det är betalt då. Fastighetsskatten är mycket konstigt konstruerad. Skulle grannen få för sig ta ner skog så att man råkar få sjöutsikt riskerar man att huset "klassas" upp. Skulle man få råd och/eller ork att förbättra sitt hus är det också väldigt stor risk att ens fastighetsskatt ökar.  Tänk om man tvingades betala högre bilskatt om man piffade upp bilen...
Anders zon III
07-11-2003, 13:30
CITAT (Charlotte V @ 05-11-2003, 11:27) Alla som tycker att systemet måste göras om - gå dit och tala om det!!! Den som tiger instämmer.
Första torsdagen i varje månad klockan 12.00 Bra tips! Ska gå dit! Tycker att du skriver väldigt balanserat... "i nuvarande form"! Precis så! Dem som vill slopa den helt håller jag inte med, men hur hårt den nu slår i vissa områden och mot vissa personer är inte bara ett hån mot framförallt äldre personer, utan gränsar till övergrepp anser jag... MÅSTE omarbetas! Förresten är det inte bara villor och bostadsrätter som beskattas. Även hyreslägenheter! Läggs på hyran liksom...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|