inglan
Vi ska dränera om runt huset till hösten, måste rädda undan alla perenner i rabatterna. Tänkte sätta ner allt i grönsakslandet som då lär vara tomt. Kan man flytta allt som rosor tex, måste ju klippa ner klängrosorna också, tål de det i oktober-november? Nån som vet?
Inglan
CillaM
Ja visst går det, nöden har ju ingen lag. Och skulle en o annan planta dö så får du plantshoppa nästa år, det är väl inte helt fel?
inglan
Sant, det är ju som det är. Jag får flytta allt jag vill spara och hoppas de överlever. Det blir nog ändå plantshopping till våren rolleyes.gif ! Fast jag vet att om man ska fylla flera rabatter så gör det ett VÄLDIGT stort hål i plånboken, så det är ju bra om det finns en del plantor kvar som lever! Finns ju vänner att tigga av också förståss! wub.gif
CillaM
Och så kan man odla själv, med fröer och sticklingar smile.gif
Inga från Närke
CITAT (inglan @ 12-08-2009, 22:43) *
Vi ska dränera om runt huset till hösten, måste rädda undan alla perenner i rabatterna. Tänkte sätta ner allt i grönsakslandet som då lär vara tomt. Kan man flytta allt som rosor tex, måste ju klippa ner klängrosorna också, tål de det i oktober-november? Nån som vet?
Inglan

När vi dränerade gjorde vi en helt ny rabatt och planterade alla blommor o buskar som växte runt huset, för man ska ju inte ha blomrabatter m.m. intill huset p.g.a. att om man måste vattna mycket är det ju inte bra för husgrunden trots att det är nydränerat. Den ska ju hålla så där 20-30 år igen.
inglan
Hmmm, ja det tål ju att tänka på....
Vill ju inte förstöra nåt när det är nygjort, men samtidigt är det så fint med blommor mot huset! Tack, ska grunna på det tror jag...

Har förresten redan sått lite perenner, att stjäla frön från plantor är en liten hobby jag har ibland! Där man vet att det ändå inte tas till vara. rolleyes.gif Fast är det i vänners trädgårdar så frågar jag ändå, svårare i parker, vem ska man fråga? Och vem bryr sig om några fröer försvinner?

CillaM
CITAT (inglan @ 15-08-2009, 00:07) *
Hmmm, ja det tål ju att tänka på....
Vill ju inte förstöra nåt när det är nygjort, men samtidigt är det så fint med blommor mot huset! Tack, ska grunna på det tror jag...

Har förresten redan sått lite perenner, att stjäla frön från plantor är en liten hobby jag har ibland! Där man vet att det ändå inte tas till vara. rolleyes.gif Fast är det i vänners trädgårdar så frågar jag ändå, svårare i parker, vem ska man fråga? Och vem bryr sig om några fröer försvinner?

Du kan ju alltid plantera växter som 1-åringar eller 2-åringar nära huset, eller allium av olika slag. Allium behöver ju inga mängder med vatten, de andra behöver ju lite mer än allium förstås men det lär ändå bli ganska torrt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon