diva&hero
Fick lite olika växter av svärmor i våras och nu har det dykt upp en som jag inte kommer ihåg namnet på. Är det någon som kan färska upp minnet på mig??
Tack på förhand!
Karsan
Oj vad fin! Är det inte nån sorts digitalis, fingerborgsblomma/fingerborgshatt, kanske penstemon digitalis?
Anders zon 1
Det är drakmynta (Physostegia virginiana). http://images.google.se/images?q=drakmynta...l=sv&tab=wi
diva&hero
Anders zon 1: Tack för svaret!
Drakmynta, jättesöt blomma tycker jag. Som tur är har jag fått två plantor! Tack svärmor!
Brer den ut sig i rabatten inom snar framtid eller måste jag köpa fler plantor av den? Vill ha mer av den till nästa år.

Karsan: Jag tyckte också att blommorna såg ut som nån digitalis (på bild) därför la jag ut en bild på hela plantan också.
tepa
Hej

Visst måste det vara Drakmynta. Liknar min vita Drakmynta, köpte tre sådana förra veckan.

Hälsn Tepa
Aqvakul
Tjusig blomma - vore kanske något att satsa på. Är den lättodlad?
Kajsa i Arvika
Ja både lätta att så och att få att växa, finns i rosa och vitt vad jag vet. Heter på engelska Obediant plant eftersom man tydligen ska kunna vrida någon del av plantan (stjälken eller blomhalsen) och den stannar i det läget.
cia73
Drakmyntan är väldigt lättodlad. Jag har både vit och rosa. Den vita sprider sej just ingenting men den rosa ränner iväg. smile.gif
diva&hero
yahoo.gif
Mina är ju rosa! Dom ska få ränna iväg bäst dom vill. Till att börja med iaf..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon