Full version: Maskar
legion6
Läste en bok för 30år sen om maskar.Förf.Glömt vem det var, men han sa att vända jorden är vansinnigt.
När du vänder ett spadtag jord o vänder den då ändrar du livsbetingelserna för alla i mikrovärlden så att de som vill ha mkt syre o sol får lite o de som vill ha lite syre o sol får mkt o då dör de mesta.Jag tror jag aldrig hört ngn säga detta än mindre utöva det.Finns det ngn som hört detta o kan det vara en bra idé.De som odlar 1 miljon hektar får det ju jobbigt men Förf.menar att på sin höjd kan man köra ner en grep o göra små hål annars så är det maskarna som ser till att det är bra balans ngt mer behövs inte.
Jag tyckte denna bok var kanon när jag läste den men det kanske är fel.Maskar tror jag den hette o var på 167 sidor.Vänl.Peter
Jan Lindgren
Hej!
Du har helt rätt. Att vända jorden är vansinnigt. Större och större arealer odlas plöjningsfritt bla för att jordens mikroliv blir bättre. Ett bra skäl att inte odla "ekologiskt"
MVH
Jan Lindgren
Sollan
Man ska naturligtvis inte störa mer än nödvändigt men om man ska vända eller inte beror väl på jorden.

En mullrik jord gör jag det inte med - men i en kompakt lerjord vänder jag ned t ex barkmull för att förbättra odlingsbetingelser samt att förbättra för maskarna.

Jag undrar också över Jans definition av "ekologisk".
Jan Lindgren
Hej!
I konventionell "ekologisk" odling använder man mycket mekanisk jordbearbetning vilket inte är bra för jorden eller miljön.
MVH
Jan Lindgren
Tummelisa
går själv i funderingar i detta ämne.

såg i ett intressant tv-program om maskar att ett maskbo kan ärvas/övertas och bli över 150 år. (fick ändra min syn på maskar som några flackande nomader som sakta äter sig genom tillvaron). så jag kan förstå att maskar tycker det är jobbigt om man saboterar stora delar av deras bo. (för vem skulle inte tycka det) wink.gif

när jag väl har en ok jord, hur ska jag då bearbeta jorden för att bli av med ogräs och samtidigt flörta med maskar och mikroorganismer? läste någonstans att ett spadtag djupt var ok..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon