Trampendal
Jag har en gammal pelargon (vet ej sort) med laxrosa blommor. Nu har en blomma blivit mycket mörkare än de andra (hur nu det är möjligt)
och eftersom den är mycket snyggare än de andra vill jag gärna ha fler.
Kan man anta att det kommer fler likadana på samma gren, eller är det kanske en engångsföreteelse? Om jag vill bevara färgen ska jag kanske
kapa grenen den sitter på och rota i egen kruka?
Vad tror ni?

Trampendal
Meriona
Det där händer inte helt sällan tydligen, det kallas en "sport" alltså nån spontan mutation. Om du vill behålla den "nya" färgen så ska du göra precis så som du själv föreslog, ta en stickling av just den grenen. Jag har inte råkat ut för det själv, men läst på Pelargonsällskapets forum att det händer rätt som det är.

Har du en bild så att vi får se? w00t.gif
Trampendal
Tack för svaret då kapar jag den!
Tyvärr ingen bild. Men om du tänker dig laxrosa, tre nyanser mörkare, djupare, varmare. Svårt att beskriva färger förstås. Men skitsnygg tycker jag.

Vet du om dessa mutationer bara uppträder på äldre plantor eller kan det hända även på unga?
Typiskt, nu hade jag äntligen bestämt att en del pellisar skulle landa på komposten i höst, eftersom de är fula och det är trångt.
Men om de kan mutera! Då kan jag ju bara inte hysta dem. Nyfiken är man ju!
Ojoj, vad trångt det kommer att bli i vinter!
Meriona
Oj, nej så mycket har jag inte koll på, Pius skulle säkert kunna svara på detta gissar jag! blush.gif
Men jag tror inte att det är så vanligt att du måste spara de du inte tycker om utifall att de muterar. smile.gif Jag får också trångt i vinter, ujuj vet inte hur det ska sluta..... Jag fick 3 nya bebisar igår. Fast jag har haft ihjäl ett par under sommaren så det jämnar väl ut sig. sad.gif
Trampendal
CITAT (Meriona @ 14-08-2009, 08:22) *
Oj, nej så mycket har jag inte koll på, Pius skulle säkert kunna svara på detta gissar jag! blush.gif
Men jag tror inte att det är så vanligt att du måste spara de du inte tycker om utifall att de muterar. smile.gif Jag får också trångt i vinter, ujuj vet inte hur det ska sluta..... Jag fick 3 nya bebisar igår. Fast jag har haft ihjäl ett par under sommaren så det jämnar väl ut sig. sad.gif

Jag har äntligen lärt mig att man KAN kasta när man beskär och inte MÅSTE göra nya plantor av ALLT (men det gör fortfarande lite ont att kasta levande "varelser". Jag vänjer mig nog med smärtan om några år eller så). smile.gif

Men jag tror att jag har en till som muterat. Min svärmor var mycket trädgårds/krukväxt-intresserad, men i takt med att hon blev äldre orkade hon inte så mycket så alla krukväxter tynade bort undan för undan. När hon dog var det enda jag lyckades rädda en pelargon som jag vårdat ömt, trots att jag tycker den är rätt gräslig faktiskt. Den har grön/vita lite kupiga blad och enkla blommor i en röd/orange nyans som är nästan självlysande. Det svider nästan i ögonen att titta på den! Finns liksom inte ett uns av den njutning andra pellisar kan skapa när man beskådar dem. Jag blir nästan ilsken av att titta på den. Trots detta har jag inte kunnat göra mig av med den (har t.o.m. tagit sticklingar så jag har ett par stycken "för säkerhets skull"),
eftersom den påminner om svärmor.

Men nu har jag sett att en har en gren med helt gröna blad och mycket speciellt ådringsmönster. Så då tänker jag att om jag gör en ny planta av den kanske den även får en annan färg på blommorna! Det vore ju suveränt, då kunde jag hedra svärmor med en blomma som jag inte mår dåligt av. bravo.gif Aina ska mutationen heta!
Meriona
Det finns redan en Aina dessvärre med gröna blad och röda blommor, så du får vara mer påhittig än så!

Jag har PMat Pius att hon ska ta sig an vår fråga om sportar, hoppas hon har tid och lust.... wub.gif

Personligen tycker jag att enkla blommor är alldeles förförande.....
Trampendal
CITAT (Meriona @ 14-08-2009, 23:33) *
Det finns redan en Aina dessvärre med gröna blad och röda blommor, så du får vara mer påhittig än så!

Jag har PMat Pius att hon ska ta sig an vår fråga om sportar, hoppas hon har tid och lust.... wub.gif

Personligen tycker jag att enkla blommor är alldeles förförande.....

Typiskt att den redan finns. Då får det bli Vilhelmina då! smile.gif

Jo, enkla blommor kan vara okej, men det är färgen på dessa som är outhärdlig.
Meriona
Vilhelmina verkar inte finnas i bildarkivet, därmed inte sagt att den inte FINNS, alla finns inte i PS bildarkiv.
Och jag förstår dig, har själv lite svårt för de orange och knallröda.... wacko.gif
Trampendal
CITAT (Meriona @ 15-08-2009, 00:05) *
Vilhelmina verkar inte finnas i bildarkivet, därmed inte sagt att den inte FINNS, alla finns inte i PS bildarkiv.
Och jag förstår dig, har själv lite svårt för de orange och knallröda.... wacko.gif

Jag döper den helt enkelt till Aina Vilhelmina, då är jag nog säker. smile.gif
Pius
Jag har råkat ut för sportar några gånger och det verkar kunna hända både på unga och gamla plantor.

Att de brokbladiga går tillbaka till helgröna blad sker då och då och att de äggskalsfärgade får helfärgade blommor. Jag har en Strawberry Sorbet som nyligen blommade med en rosa och en röd blomma, de ska egentligen vara strimmiga.

Det som Meriona tänker på är när Nathalie sportade och helt plötsligt blommade med en orange blomma bland de vitrosa, det såg helfestligt ut.

Du kan läsa om historien på min blogg Pius och Co på Gotland Historien börjar i juni månad och sista inlägget om pelargonen står i gårdagens blogg.

Lycka till med din lilla sport.

Pius
Meriona
Tack Pius för att du gjorde oss klokare! Otroligt så mycket saker som kan hända i växternas värld!

Och nu tog jag mig tid att läsa lite i din blogg också! Sangi - ojoj vilken buse! giggle.gif
Pius
CITAT (Meriona @ 15-08-2009, 09:54) *
Tack Pius för att du gjorde oss klokare! Otroligt så mycket saker som kan hända i växternas värld!

Och nu tog jag mig tid att läsa lite i din blogg också! Sangi - ojoj vilken buse! giggle.gif

Jodu, den katten han kan han. Jag har inte fått sova en hel natt sedan vi skaffade honom, i november förra året. d010.gif Så jag börjar bli trött.

Pius
Meriona
CITAT (Pius @ 15-08-2009, 12:25) *
Jodu, den katten han kan han. Jag har inte fått sova en hel natt sedan vi skaffade honom, i november förra året. d010.gif Så jag börjar bli trött.

Pius

giggle.gif
Trampendal
CITAT (Pius @ 15-08-2009, 09:33) *
Jag har råkat ut för sportar några gånger och det verkar kunna hända både på unga och gamla plantor.

Att de brokbladiga går tillbaka till helgröna blad sker då och då och att de äggskalsfärgade får helfärgade blommor. Jag har en Strawberry Sorbet som nyligen blommade med en rosa och en röd blomma, de ska egentligen vara strimmiga.

Det som Meriona tänker på är när Nathalie sportade och helt plötsligt blommade med en orange blomma bland de vitrosa, det såg helfestligt ut.

Du kan läsa om historien på min blogg Pius och Co på Gotland Historien börjar i juni månad och sista inlägget om pelargonen står i gårdagens blogg.

Lycka till med din lilla sport.

Pius

Tack!
Men det är alltså inte en ny sort som uppstår då, de går bara tillbaka till ursprunget?
Pius
Njae, de kan gå tillbaka till sitt ursprung och det kan bli en ny sort, eller sport som man brukar säga "Det är en sport av..." Fast jag är dålig på vad gränserna går.

Jag har frågat hos Pelargonsällskapet men ännu inte fått något riktigt klart svar.

Du kan gå in på Pelargonsällskapet och kika på "Länkar" och se om du hittar något matnyttigt där, jag vet att det finns "öppna" pelargonforum hos vissa medlemmar.

Pius
skogstroll
intressant. jag har en hortensia som var vitgrön men när jag planterade om den blev den röd. Läste nånstans att det beror på jorden. Fast pelargoner kanske är annorlunda smile.gif
Trampendal
CITAT (Pius @ 16-08-2009, 18:16) *
Njae, de kan gå tillbaka till sitt ursprung och det kan bli en ny sort, eller sport som man brukar säga "Det är en sport av..." Fast jag är dålig på vad gränserna går.

Jag har frågat hos Pelargonsällskapet men ännu inte fått något riktigt klart svar.

Du kan gå in på Pelargonsällskapet och kika på "Länkar" och se om du hittar något matnyttigt där, jag vet att det finns "öppna" pelargonforum hos vissa medlemmar.

Pius

Okej, tack för info!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon