Full version: Grusa infart
LasseB
Ska grusa infarten till stugan i höst men vad behöver jag för underatbete.
Har läst mig till att jorden borde vara så väl packad att det skulle räcka med markduk och ett lager grus, d.v.s inget bärlager.
Vad är era åsikter?
MariaS
Vill du ha en varaktig infart, bör du lägga 30cm bärlager först, då ska det räcka med 5cm täckgrus. Använd gärna markduk mellan bägge lagren, då blir det ännu starkare.
Malin_MeL
Jag hörde att markduk är onödigt då de flesta ogräs kommer uppifrån, jag tittade på min egen uppfart och insåg att nästan allt som växer där faktiskt är fröogräs, rotogräsen verkar hålla sig till rabatterna.
vad har ni för åsikt om detta?
MariaS
Att man lägger markduk, har inte med ogräset att göra, utan för att skilja de olika materialen åt. Om man inte lägger markduk emellan, "äts" gruset upp av underlaget och jorden kommer upp till ytan=svårrensad grusjordgång.
CeciliaR
Jag och min man gjorde om vår uppfart och breddade den rejält förra sommaren, en del av den var packad eftersom den varit uppfart i många år, andra delen var en bit av gräsmattan. Vi la duk, bara 3-5 cm bärlager som vi packade med maskin och så en tre cm grus. Blev väldigt bra och höll utan problem för den stora och tungt lastade lastbil som kom för att lämpa av gruset. Jag tror att man inte behöver vara så himla noggrann med bärlagret om marken inte är rörd på många år, i alla fall tänkte vi så och det fungerade fint för oss.

Jag vet inte om det är så lämpligt att lägga grus direkt på duken, kan tänka mig att det inte ligger lika stilla då och att man måste lägga det så pass tjockt för att inte duken ska komma fram på sina ställen att det då blir besvärligt att gå/cykla/köra på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon