sussikatten
Hej, jag skulle villja tillverka egen jord istället för att köpa färdigblandad. Tillexempel såjord, krukväxtjord, planteringsjord mm.

Hälsningar S
Lotta22
Egen jord kan du tillverka enkelt och billigt av gräsklipp och sand. Det blir en fantastisk "jord" som du kan använda till allt. Nu är det perfekt tid att göra blandningen, så att du har till nästa säsong! smile.gif Läs här hur du gör: www.naturochtradgard.se
officinalis
Jag ställer mig tveksam till att en sådan jord håller måttet mot andra jordar. Hur är det med långtidsverkande gödning, spårämnen osv?

Annars kan du testa dig fram med sand+lövmull/torv+hushållskompostjord/kogödsel. Ifall du använder torv lär du behöva tillsätta kalk också. Proportionerna blir svårare.
Det här med jord är komplicerade grejer!
Kika gärna in en bok om jord. Det är intressant att spännande med alla de processer och ämnen somm samverkar i långa led. Att bygga upp en bra odlingsjord är ett hantverk! Jorden är inte ett dött medium, snarare en härlig levande värld smile.gif

Läste något om att "de äldre" förr rekommenderade att gräva upp jorden vid nässelsnåren till krukväxterna. Inte mycket till egen tillverkning att gräva upp mark i skogen dock (och antagligen inte tillåttet heller såvida man inte äger marken). Beror väl främst på att nässlorna trivs på kväverik mark.

Uppdatera gärna om hur det går!
Lotta22
Margareta Magnusson, forskare och agronomie doktor hävdar att grönmassa är det gödselmedel som närmast överensstämmer med växternas behov. Om detta skriver hon i en artikel i Natur&Trädgård 2/07.

Grönmassa (gräsklipp blandat med sönderdelade örter) innehåller allt i rätta proportioner, vilket också trädgårdsmästare Nils Åkerstedt erfarit efter mer än 20 års framgångsrik odling i sand med grönmassa.

Mycket intressant finns, som sagt, att läsa om detta på Natur&Trädgårds hemsida www.naturochtradgard.se
officinalis
Jo, jag kikade igenom artiklarna, men det står inga detaljer. Näringsinnehållet i gräs borde skilja sig en del från förvedade stammar av gråbo t.ex. Vore intressant att läsa en mer detaljerad redogörelse.
Lotta22
Förvedade växtdelar innehåller också näring så länge de inte är döda. Till ekoblandningen behövs inte de grova delarna eftersom klippet blandas med sand som hjälper till att släppa in syre. Används klippet till täckodling är det en stor fördel om det finns lite grövre bitar med för att täckningen inte ska bli för kompakt.

Själv använder jag bara hackade brännässlor (har för liten gräsmatta och för mycket brännässlor) till mina rabatter och det växer och blommar som bara den!

Jag var också lite skeptisk i början men provade att odla pelargoner i sand/gräsklippblandningen och de blev groteska (120 cm höga på en säsong!), så det är inget fel på gödselverkan i blandningen... Nu har jag gjort en laddning som ligger och väntar på våren rose.gif

Här är min entrérabatt i nordvästläge endast gödslad med brännässelhack:

entrérabatt

officinalis
Vad fint!
Hur är det med den vattenhållande förmågan?
Lotta22
Man får vattna lite extra men man kan blanda i lite torv för att hålla fukten lite bättre.
katah
Jag odlar i sand i hinkar i växthsu nu på andra året.
Planterar bara växten med sin jordklump och täcker med klippt gräs.
jag har en automatisk droppbevattning och jag ger dom guldvatten ett par veckors mellanrum.
Det växer så det knakar!
Gurkorna har växt upp till taket och vänt ner och börjar väl snart att växa den tredje varvet upp igen och producerar ständigt nya fina långa gurkor.
Förut fick de alltid spinn och tynade bort efter ett par gurkor redan tidigt på sommaren.
mino
man skulle inte kunna blanda med kirskålshack? Det kan man ju skörda mängder av...i vissa trädgårdar...har jag hört. wink.gif
Lotta22
Det går säkert bra. Akta bara så att du inte får med någon rotdel för då blir det kirsodling istället. Annars är det bästa om grönmassan består av så många olika sorters färska örter som möjligt. Läs mer om att odla med grönmassa här
smuleborg
Intressant Lotta. Jag har läst om tekniken i Natur & Trädgård, och har väl av och till övervägt "gräsuppsamlare". Vi har hittills låtit gräset gå tillbaka till mattan (det gör nytta där med). Funderar några vändor till.

Också med tanke på (för vår del:begränsad) täckodling. Jag fick tipset här på Forumet att läsa Börje Remstams bok "Min dröm om lustgården". Jag i min tur rekommenderar andra att läsa den.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon