Full version: magnolia
paraflax
jag ska göra ett arbet om stjärnmagnolia (magnolia sellata) och praktmagnolia (magnolia x soulangeana) å jag behöver lite hjälp med en del saker,,

som när kom den till sverige, var den härstmmar ifårn, skötsel, blomtid. vinterförvaring, vad de latinska namnen betyder.... kort sakt allt som går å hitta om mangolia,,,,,,,

tack på förhand
Lars
Kommer från Japan, vill inte bli beskuren, men gärna ha ett tjockt lager organiskt material (kompostjord) runt fötterna varje vår. Blommar på våren i april-maj. Stellatan har ganska tunna blommor med ganska många kronblad, medan praktmagnolian har liksom "köttigare" kronblad och blommar som små skålar - mycket vackert. Magnolia x soulangiana är härdig till zon 2, och stellatan till zon 3 (den går nog på skyddade platser i zon 4 och kanske t.om. 5) Jag vet ingen som har odlat magnolia i kruka i de strängare zonerna, men ifall man skulle göra det så vill den nog förvaras svalt (mörkt går nog bra eftersom den tappar bladen). Ja, det var lite som ploppade ur huvudet. Sök på de latinska namnen på google så får du säkert många träffar.

Lycka till önskar Lars
Åsa, mälardalen zon 2
När det gäller namnen låna boken Växternas namn av Jens Corneliusson där bör det stå vad namnen betyder.
Sylvia
Annars så ka du läsa mer här: Magnolia
Cilla
Vilken bra artikel Sylvia, den hade jag missat!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon