Full version: plättar i luften
mara
hej!

för ett par månader sen fick jag ett stort exemplar av plättar i luften av min lilla mamma och har inte haft något annat än problem med den. den började vissna ganska omgående, vilket är underligt med tanke på att jag skötte den exemplariskt och den ska ju dessutom vara en av de mer lättskötta växterna. jag glömde aldrig vattna, duschade den lätt med friskt vatten, den stod inte i direkt solljus och jag har noga kollat efter ohyra flera ggr i veckan. till slut klippte jag bort allt det friska för att försöka göra sticklingar av dem och rädda det som räddas kan, så att säga, men även de vissnade bort och dog. jag konstaterade att den helt enkelt måste ha varit sjuk.

nu imorse förberedde jag mig för att kasta bort rishögen (för det är precis vad den är, se bifogade bilder), men så upptäckte jag plötsligt att det finns flera grenar med nyutsprungna friska små blad! de måste ha kommit under de senaste dagarna för de är verkligen otroligt späda.

vad är det som har hänt, varför gör den såhär? och framför allt; vad ska jag göra för att denna fantastiska utveckling ska fortsätta?
Åsa, mälardalen zon 2
Även om den inte vill ha direkt solljus så är det för mörkt för den ifall man flyttar in den i rummet den vill ha en hel del ljus, så jag tippar att den har det för mörkt (det vi tycker är ljust är ofta nattsvart mörker för växten, det är ofta så dåligt att de inte ens orkar öppna klyvöppningarna).

(har man en luxmätare så kan man ganska lätt se att ljuset minskar rejält bara man flyttar in växten någon meter från fönstret)

http://odla.nu/krukvaxter/muehlenbeckia_complexa.shtml
mara
hm... men den klarar sig uppenbarligen på ljuset den har eftersom att den har ork att skjuta nya skott? confused.gif den stod t.o.m. ännu mörkare i butiken! jag är totalt förvirrad alltså. först verkar det som att den dör, och när jag ger upp hoppet om den, d.v.s. slutar ta hand om den, så börjar det komma nytt liv! helkonstig är den, det är ett som är säkert...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon