Full version: Korvträd
orpon
Jag och flickvännen har äntligen fått en större lägenhet med balkong och jag har således flippat ut och fått för mig att odla allt. Jag har också köpt korvträdsfröer. Någon som har några tips på hur jag ska plantera dem? Bör jag låta dem ligga på exempelvis blöt bomull som med vissa andra eller ska man bara trycka ned dem i en kruka med jord och vattna?

Man ska ju egentligen sätta fröerna i december-januari men eftersom jag har en hel del tänkte jag försöka mig på att få liv i något av fröerna redan nu i dagarna.

Och så undrar jag förstås om någon har lyckats få frukt i sitt korvträd? Det är ju lite svårt att få tag på fladdermöss som kan pollinera men det går kanske att fixa själv på något vis?
MariaS
JAg satte korvträdsfrön i december förra året. Köper du frön från Impecta, så följer det med såanvisningar som fungerar. Däremot var jag inte beredd på vilken enorm växtkraft det är i ett korvträd. Nu sex månader efter groddningen, är trädet redan 80cm högt, det kommer kräva stoooora utrymmen för vinterförvaring sen...
Alexander-VG-zon3
jag köpte korvträd från impecta nu när dom hade rea, men mina har inte grott än. men jag sådde dom i bredsådd och har nu hälften ute under bar himmel och hälften i växthus. tänkte sedan övervintra dom inne under extraljus.
orpon
Haha, det låter nästan lite oroväckande om de växer 80 cm på ett halvår. Har du dem inomhus eller i växthus? Jag antar att jag får toppa den ofta så att den inte växer genom taket (jag bor i och för sig på översta våningen så det kanske inte är någon som märker något).
MariaS
CITAT (orpon @ 13-08-2009, 17:11) *
Haha, det låter nästan lite oroväckande om de växer 80 cm på ett halvår. Har du dem inomhus eller i växthus? Jag antar att jag får toppa den ofta så att den inte växer genom taket (jag bor i och för sig på översta våningen så det kanske inte är någon som märker något).

Till att börja med fick den växa inne. I maj fick den flytta ut till glasverandan och efter några veckor kom den ut under bar himmel där den fortfarande står. Just nu skjuter den fyra nya blad samtidigt! och verkar inte stanna upp i tillväxten för någonting alls wacko.gif Till vintern är det meningen att den ska få stå i min källare som håller +16 under extrabelysning, men fortsätter den växa så här, ja då lär jag nog få ta ett snack med Göteborgs Botan...
[attachment=40346:Kigelia_...icana2.1.jpg]
orpon
Vilken fin!
Men då kanske den rentav växer än mer hysteriskt hos mig i Malmö. Det blir spännande att se.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon