Lotta22
Vill bara visa min minirabatt vid min trappa.
Här trängs hortensia, strutbräken, två sorters rosor, tre sorters fuchsia, tagetes, flitiga lisa, brokbladig murgröna, lungört, ormöga och ett galet antal sovande vårblommande lökar.
Rabatten ligger i nordväst med ganska lite sol och har bara fått hackade brännässlor som gödsel.

Entrérabatt i nordväst

TheLan
Läcker rabatt!! Själv tycker jag det e snyggt när dom blir så maffiga. Desto mindre jord som syns desto bättre imo! tummenupp.gif
Gudrun i Göteborg
För min del tycker jag det är för många olika växter. Men ser inte skogen för bara trän liksom. Men smaken är ju olika tackolov.

Dina växter verkar trivas väldigt bra så det där med nässelgödsel är något jag skall ta efter. Tack för det!
diva&hero
Jättefina blommor! Verkar trivas.
Men.. Jag tror att det skulle bli ännu finare om du inte blandar så många olika blommor på en liten yta. Blir rätt rörigt.
Bara ett råd..
Alla har vi olika smak och gör som vi själva vill! tummenupp.gif
Fortsätt med det du tycker är finast!!
Karsan
CITAT (Lotta22 @ 13-08-2009, 17:08) *
Vill bara visa min minirabatt vid min trappa.

Jag tycker den är läcker och kreativ! Ofta är det väldigt snyggt med mycket av färre växter, men så är det lite tråkigt också ;-)
Fortsätt så!
Paeonia Lactiflora
Jätteläckert att blanda rött och rosa tummenupp.gif ! Men jag skulle ersatt det gula (tagetes) med något annat.

Måste fråga hur ni gör, ni som gödslar med nässlor / vattnar med nässelvatten confused.gif ? Dina växter ser verkligen frodiga och välmående ut, så det måste onekligen fungera. Men de bränns ju ranting.gif!

/Helen
Trampendal
Inte alls för många sorter, tycker jag. Jättesnyggt!
Men om det var min rabatt skulle jag byta det gula mot mörkt vinrött, det skulle fullända det hela. Men jag har svårt för gula blommor överlag, så om du gillar såna är den ju fulländad. yes.gif
tepa
Hej

Vilken superfin rabatt ! Men hur får du rosorna att blomma med så lite sol ? Har för mig att alla rosor är solälskare. Vad är det för sort ? Jag tycker det är jättefint med många sorter.

Paeonia, nässelvatten gör jag såhär: Ta på dig läderhandskar, tunna trädgårdshandskar ej att rekommendera. Eller andra tjockare arbetshandskar och långärmad tröja med resår längs handleden. Ut och plocka nässlor. Jag brukar rycka av dem längst ner. Jag brukar ta 15-20 stora nässlor och trycka ner i en hink, som jag fyller med regnvatten. Har du flera hinkar desto bättre, så får du mera. Låt stå minst en vecka, men varnig för lukt sedan, det luktar inte gott. Sen häller jag vattnet, försöker hålla nässlorna kvar, i en annan hink. Detta blandar jag ett till tio och vattnar med blandningen. Det går också bra att göra sådan här gödning med Vallört. De bränns ju inte.

Hälsn Tepa
Lotta22
Tagetesen är mest där för att hindra nematoder (inbillar mej att det är bra för rosen... Rosen heter förresten 'Drottningholm'). Jag är inte helt överförtjust i tagetes men de småblommiga luktar gott och är blomvilliga. Jag är inte så seriös i mitt komponerande, så jag är nöjd.

Nässlorna klipper jag av med häcksax och lägger i en plastbalja, sedan klipper jag dem i baljan tills de är 2-3 cm långa bitar. Ett ca 5 cm tjockt lager brukar numera räcka hela sommaren. När jag började för flera år sedan, lade jag på i flera omgångar fram till mitten på juli.
Nässlorna kan man ju köra i kompostkvarn eller köra över med gräsklippare om man har möjlighet.
Det går lika bra med gräsklipp och/eller vilda örter så länge de är helt färska och gröna.

Samma behandling får mina jordärtskockor 'Bianca' som nu är 4 meter men ännu inte börjat blomma. De står i styv lera men brukar ge enorma mängder knölar.

Jag är helt såld på täckodling w00t.gif Här kan man läsa allt man behöver veta
Paeonia Lactiflora
Tack för utförliga beskrivningar om nässelgödning smile.gif! Finns mycket i trädgården och i närheten, jag brukar göra några nässelräder ibland, för att rensa, oftast i kortärmat rolleyes.gif och med vanliga trädgårdshandskar. Inte bra! Det där med muddar på ärmarna ska jag lägga på minnet smile.gif!

/Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon