Gaudia
Hej allihopa..

Har funderat ett tag nu på om man ska gå en floristutbildning, då jag är "mellan 2 jobb". Har kollat lite "löst" på nätet om olika utbildningar och kurser. Bor i sthlmsområdet och undrar om arbetsförmedlingen kanske kan hjälpa till angående detta?! Men jag har väldigt svårt med att vilja ha hjälp ifrån arbetsförmedlingen då dem bara sabbar och inte lyfter ett finger. Det är 2:a gången som jag är utan jobb och förra omgången vart det bara kaos den sista tiden, då min handläggare ringde upp dem arbetsgivare som jag hade skickat cv till och sa att jag inte ville ha jobb hos dem eller bara intresserad av en praktik! Därför känner jag att jag inte har såå stor lust med hjälp ifrån dem denna gång. Och dem sa på ett infomöte att dem fixar inga jobb till en som är arbetslös! WHAT!!?? Vad är de för inställning.. *ursäkta!!*

Men åter till vad jag var ute efter..
En del utbildningar är på 1år som florist, men jag såg på en sida ifrån en skola här i sthlm att denna utbildning var på 10dagar med varann hel helg.. Kostade 15tus att gå den. Då undrar jag vad är det för skillnad på denna utbildning med 10dagar mot en utbilning på 1år? Verkade innehålla samma "ämnen" oxå..

Om man går denna utbildning kanske det finns chans att få ett jobb snart..
TheLan
Skulle gissa på att en av skillnaderna är just att den e kortare och kostar mer pengar. Sen så kan det vara så att den långa utbildningen går lite djupare in på varje ämne än 10 dagars utbildningen gör. Har du kollat att den på 10 dagar faktist ger dig ett "betyg" att man är utbildad florist? Rena gissningar från min sida då jag inte har någon fakta. Lättaste sättet är väl att ringa upp dom ansvariga för respektive utbildningar och fråga. smile.gif
MariaS
Jag säger som TheLan, kolla upp kurserna ordentligt först. Titta också på att floristutbildningen har växtkunskap med. Detta var det svåraste att hitta bland floristerna som sökte hos mig. Oftast har ju en blomsteraffär mycket mer än binderier till sin försäljning!
CillaM
Floristutbildning på 1 år innehåller 2 faser 20+20 poäng=40 poäng. Det är grundutbildning och sedan fördjupande utbildning, med bland annat växtkunskap. Jag rekommenderar 1 års utbildning.
Aqvakul
Tyvärr är det väl så att väldigt många vill bli florister, medan jobben är färre. Många söker lösa det genom att starta eget, med mycket slit och låg lönsamhet.

eedit: stavfel
Åsa, mälardalen zon 2
Har själv totalt ca 2-års floristutbildning fast jobbar ej som florist. En 10-dagars kurs är nog mera menad för hobbyflorister som vill pyssla lite hemma inte för de som vil jobba som florist. Man kan inte lära sig alla stilarter, begravningsbinderi, bröllopsbinderi etc. på 10-dagar. Tror man lär bli utskrattad i butiken ifall man kommer och söker floristjobb med en 10-dagars kurs i bagaget.

Tror även det är svårt att få arbetsförmedlingen att hjälpa till med en sån utbildning eftersom det är svårt att få jobb inom det området, det brukar vara nog svårt att få dem att hjälpa till medc en utbildning även om man kan bevisa att man får jobb efter avslutad utbildning.
Emelita
Är själv florist och tycker att en längre kurs är att föredra en tio dagars kurs är nog inget o man vill jobba som florist, gick själv ett år och skulle gärna gått längre, för när man sedan börjar jobba hade man gärna haft lite mer med sig och framför allt då mer praktik så man lär sig hur det är ute i butikerna. Sedan är det som någon redan nämnt svårt att få jobb. Men det är ett jätteroligt jobb och utbildning. Lycka till i med dina planer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon