Hej!
Vi flyttade in i hus för snart 2 år sedan. Huset ligger lite upphöjt så det är trappa upp och två stora murar ner mot vägen där det nu är perennrabatter. Min fråga är, i den nedre rabatten har förre ägaren planterat oxbär efter kanten som hänger ner över hela nedre muren, och den håller på att ta kål på mig! Den växer som ogräs och kväver alla andra blommor som finns i den rabatten. Den växer uppåt, inåt, nedåt, ja åt alla håll som den bara kan!
Vad finns det för tips för att få den fin?
Hur lätt/svårt är det att ta bort den (vilket jag helst vill)?
Kan man hitta på några bra andra penrenner som kan fungera tillsammans med oxbär?
Egentligen vill jag bara ta bort den och hitta på något annat hängande, som inte hänger så tätt och tjockt, utan lite mera luftigt och mera romantiskt.
MVH Lisa B
Gudrun i Göteborg
13-08-2009, 18:14
Det är inte svårt att få bort den men kräver ju grävande. Rötterna är kraftiga. Förökningen sker oftast genom grenar som hänger mot jorden och då får rötter.
Någon samplantering kan inte jag föreslå. Oxbär vill vara herre i täppan
ninnisky
13-08-2009, 18:33
Kolla här
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/coton/welcome.htmlHar själv testat att klippa och även gallra mina oxbär. De är riktigt fina idag!
Jag var också på väg att gräva upp dom.... men nu får de vara kvar.
Har också oxbär sedan föregående ägare.
Jag gillar den dock (den växer där inget annat kan växa) och man kan klippa och forma av hjärtans lust. Dessutom drar den till sig mängder av humlor då den blommar. Hela busken brummar av humlor på våren.
Hej och tack för era svar!
Jag tror att det skulle bli svårt att ansa den hårt, eftersom den ändå måste ha lite längd för att hänga snyggt nedåt...
De som planterade rabatten har ju satt både rosenbuskar, levendel och aubretia bakom oxbär, och de mår ju inte så bra alls... så det stämmer nog att man inte kan kombinera oxbär med så mkt..
När vi flyttade inte så såg man inte ens alla de andra blommorna för de hade inte ansat oxbären nåt, och det är ju så det kommer bli om man inte ansar det ofta...
Tja..jag undrar om det inte kommer att bli grävning ändå.... svårt..
Tack för länken!
Det är absolut krypoxbär vi har..