Full version: Vad är detta?
Ulrich
Hej alla!
Jo, jag bifogar bild på en planta som visat sig i vårt växthus. Är det någon som känner igen växten? 3-5 st har visat sig, den största blommar just nu. Vore kul om nån kan identifiera vår gäst...[attachment=40345:G_stas_005.JPG]
MariaS
Någon form av Physalis, hade ni någon där förra året? Kan i så fall stämma med att den har frösått sig själv och börjar visa sig där nu.
Ulrich
Tack Maria! Nu byter jag jord i växthuset varje år, och det var nog mer än fem år sen jag försökte odla physalis. Men det som göms i komposten kommer förstås fram nån annanstans, exempelvis i växthuset. Blomman liknar i uppbyggnad den som finns på en chileplanta "Ancho Mulato," men växtsättet är annorlunda, klenare i stam, förgrenar sig flera gånger. Kommer frukt kommer kanske insikt....
Jag bor i Växjö och får väl försöka handskas med zon 3-4 kan jag tro. Jag önskar god gröda!/Ulrich

Här kommer en bild till, ganska karakteristiska blad tycker jag:[attachment=40349:G_stas_004.JPG]
MariaS
Definitivt en Physalis! Kapkrusbär eller gyllenbär. Har ni möjligen ätit såna från affären och slängt på komposten? Då är det nog såna som tatt sig...
Ulrich
Ja, om du säjer det så, physalis har nog passerat vårt kök nån gång... Och den är välkommen om den nu hinner fram till frukt, jag har kallväxthus. Tack Maria, jag avundas dej odlingszonen.... /Ulrich
MariaS
CITAT (Ulrich @ 13-08-2009, 21:25) *
Ja, om du säjer det så, physalis har nog passerat vårt kök nån gång... Och den är välkommen om den nu hinner fram till frukt, jag har kallväxthus. Tack Maria, jag avundas dej odlingszonen.... /Ulrich

Jamen det är ingen konst att gräva upp och plantera plantorna i plastkrukor och ställa dem i ljusa fönster inne, sen är det bara att äta och njuta hela vintern. Physalisar går med på det mesta, utom frostgrader
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon