Full version: Kalamondin
BigDaddy
Fick en Kalamondin för några veckor sedan som efter 1-7 dagar tappade alla blad & var jättetorr.
Lämnade tillbaka & fick en ny.

Den här nya har från start, alltså ca 2v, vart lik den andra men mindre symptom.
Den har kvar bladen men de är dels en del som är gulaktiga & övriga är för mig torrare & frasigare än det känns som de ska vara. Hårdaktiga.
Jag ringde butiken & han svarade först att de är lite hårda i bladen.
Dock lade han sedan till att de som var kvar i butik var oroligt gulaktiga, som min.
Han trodde de var ok men var ändå lite osäker.

Vad säger ni?
Brukar bladen vara hårda & lite torra?
Har satt en del citrusväxter från kärnor som är från 0,5 - 2,5 år & de är inte alls så hårda i laden utan mer fuktiga & glatta. Men inte exak samma citrus alltså.

Lite vad ni tror?
Kan den överleva tro?
Vattnar den varje dag litegrann då den står i relativt soligt fönster.
Fukar hela växten med spruta då & då, nästan varje dag.

Vill verkligen att den överlever. Har just nu 5st helt mogna frukter & 30st till på väg!!
Vill ha den kvar...
MariaS
Mitt första råd är: PLANTERA OM DEN! Utan att ha sett den, så är jag nästan säker på att den står i alldeles för tung jord och kan därför inte ta upp någon näring=hårda och gula blad.

Nej kalamondiner ska inte ha några hårda blad, de ska mer vara som bladen på en bredbladig liguster.. ja de ska vara lite läderaktiga fast ändå mjuka.

Jorden den ska vara planterad i, bör vara fuktighetshållande, väldränerad med väldigt lite kalk i. För att få den att hämta sig just nu, så bör du kanske ge den extra belysning och så jämn temperatur som möjligt, i nuläget är nog inte utelivet det bästa (fast det borde vara så) utan nu är det nog bättre att den får en låååång sommar fram till nästa höst istället...
Alexander-VG-zon3
har du bild på den?

min Kalamondin är planterad i rhododendronjord och den trivs utmärkt i det.

torra lite spröda blad tyder oftast på för torrluft och för hög värme och för lite vatten (eller för mycket vatten så att den ruttnat och när den sen vill ha vatten så torkar den då den inte kan ta upp vatten för att den ruttnat).

gula blad tyder på näringsbrist oftast.

en annan sak är att kalamondin som nyinköpt oftast alltid tappar blad innan dom kommer till rätta i nya växtförhållanden.
BigDaddy
Tack ska ni ha båda 2 för svaren.
Väldigt snällt. smile.gif

Jo gulaktiga & hårda blad hade den när jag köpte den redan.
Så det var nog inte flytten hit iaf som gjorde det.

Plantera om vet jag inte....

Skulle kunna skaffa näring imorn & ge den även om han tyckte jag kunde vänta ett par månader innan jag gav det.
Jag fortsätter att fukta bladen varje dag med spruta.
Låter den få så mycket sol det bara går. Kan flytta förnster allteftersom solen flyttar sig om det kan vara bra.

Ställa ute i blåst törs jag inte, då faller nog allt av den bums.

Jag har fullt med småsten överst i krukan som låg där vid inköp vilket försvårar för mig att se hur fuktig jorden är. Ska jag skrapa av det? Tror han som sålde den nämnde ngt att de håller den fuktig el ngt. (?)

Jag ska knäppa en bild nu & lägga ut så fort jag kan. Hoppas senare ikväll.

Ös på med mer om ni har. Tusen tack iaf till detta. Tror ni jag gör rätt i detta jag skrivit el ska jag helt sonika plantera om den nu?
Är lite skraj då den ser svag ut & dessutom tyckte inte han i butik jag skulle det förrens till våren.
Alexander-VG-zon3
kalamondin får väldigt ofta gula och torra blad redan när dom kommer till butikerna, dom är känsliga att frakta och dom står oftast dåligt i butikerna. det är inte förens man fått hem den och haft den i ett tag som den blir bättre i bladen. så ibland är det bara en övergångs period.

först måste den vänja sig vid butikens miljö och sedan miljön hemma hos dig och när den igenom går detta så tappar den oftast mycket blad.

att fukta bladen gör inget för luftfuktigheten det ända du gör är att du blir av med damm och skit på bladen som i sig är bra. du kan också prova att duscha bladen med näringslösning jag har läst det i en bok (kan det ha varit Gunnel carlsson som skrev det?) att det hjälper mot bladavfall.

för mycket sol är inte heller bra om du har den bakom fönstret då kan det blir väldigt varmt och torrt. citrusar klarar sig fint med väst eller östläge.

stenarna behövs inte på ytan, det är om du vill ha det för det är snyggt. citrusar vill inte ha för mycket fukt heller utan gärna torka upp lite och sedan vattnar man igenom ordenligt.

jag hade planterat om den nu, citrusar trivs inte i den kompakta lerjorden som dom oftast säljs i. näring behöver du nog inte tillföra så mycket i jorden.
BigDaddy
Ok.
Kör en omplantering imorn då.
Sedan får jag väl bara avvakta & se.

Här kommer 2st bilder. Hoppas ni kan se dem.
Hade lite problem att lägga upp.
Kanske svårt att se på bilderna men ni har ju ändå redan fattat hur jag menade.:

http://i764.photobucket.com/albums/xx290/tibell/IMG_2236.jpg

http://i764.photobucket.com/albums/xx290/tibell/IMG_2237.jpg

Tjejen min råkade komma med litegrann såg jag...
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 13-08-2009, 20:37) *
Ok.
Kör en omplantering imorn då.
Sedan får jag väl bara avvakta & se.

Här kommer 2st bilder. Hoppas ni kan se dem.
Hade lite problem att lägga upp.
Kanske svårt att se på bilderna men ni har ju ändå redan fattat hur jag menade.:

http://i764.photobucket.com/albums/xx290/tibell/IMG_2236.jpg

http://i764.photobucket.com/albums/xx290/tibell/IMG_2237.jpg

Tjejen min råkade komma med litegrann såg jag...

oj jag trodde den skulle se värre ut än så, den ser ju rätt så bra ut. alla blad jag kan se som är på den är friska. lite torra blad ser jag inne vid och på krukan men det är normalt när dom står i butiken.

ta veck alla blad och ev plantera om den om du vill annars gör du det nästa år i feb-april och sköt den som du brukar, placera den i ett fönster där den alltid kan stå (väst läge passar den bra). ge den lite extra ljus om du kan till vintern det mår den bra av. och sedan ta ut den om du kan till nästa vår-försommar, ta ut den efter frostrisken är förbi. skydda den mot solen först med ett vittyg så att den inte bränns. tyget har du på i 2-4månader.
BigDaddy
Tusen tack! smile.gif
Nu är jag totalt helnöjd med svaren.
Grymt tacksam för denna hjälp.

Svårt att se kanske. Men de är hårda & dröser av när man rör den.
Men den är nog ändå ok då. Det tror jag med efter din/er hjälp.
Så jag forts. följa den nu. Skitkul! smile.gif
Längtar efter första blomningen här hemma hos mig.
MariaS
När du ändå planterar om, sätt den i plastkruka. Lerkrukan torkar upp jorden för snabbt! Även om citrusar inte gillar för vått, vill de inte heller ha för torrt
Alexander-VG-zon3
jag ser ingen skillnad i trivsel på dom som står i lerkurkor eller i plastkrukor. det är nog mer att man får sköta dom olika.
MariaS
Mmmm. Jag har mina vattningsrutiner och där är det bara kaktusar som trivs i lerkruka giggle.gif

Nej skämt åsido, det är lättare att hålla jämn fuktighet i plastkrukor, än i lerkrukor, oavsett vattningsrutin...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon