CITAT (esters-tradgard @ 13-08-2009, 20:03)

Lavender Pinocchio är nog sommarens finaste här hos mig. Den har brett ut sig något enormt och blommar oavbrket nästan, den har haft massa löss men inte tillstymelse till sfs eller något annat. Blommorna är utsökt vackra. Fast det det vet du ju också Erika :-). Frågan är hur den har klarat vintrarna hos dig? måste man täcka den? VIlka andra cafe färgade rosor kan du rekomendera? Funderar på att gräva ett land enbart för rabattrosor, fast det blir utanför rosenträdgården då den enbart skall innehålla bskrosor.... undra hur många rosor man får plats med på 1000kvm :-) hehe.
Min Lavender Pinocchio förvarade jag i vårt kallförråd tillsammans med alla mina uppstammade rosor,frilandshibiskusar och fuschior.MEN den överlevde ej !
Köpte en ny nu i sommar och den drabbades av Sfs för någon vecka sedan,den fällde av väldigt snabbt och blev naken.MEN den har nu satt en helt ny bladkostym och är vackrare än någonsin samt full i knopp igen.
Även denna kommer att övervintra i vårt kallförråd,kanske hinner vi ordna med värmevakt så förrådet aldrig sjunker under 5grader
Jag har också rosen Café som klarade vintern i kallförrådet galant,trots mycket sämra kruka än L.P.
Jätte fin ros som också fått Sfs men kommit igen.
[attachment=40347:2009_06300013.JPG]
[attachment=40348:Caf_08.JPG]
Tja på 1000kvm får du minst plats med 200sorter,men jag skulle vilja säga minst 400sorter,beroende på hur väl man planerar rabatterna.
Jag är uppe i ca160sorter men har massor av gräsmatta kvar.