Tummelisa
Har ni upplevt av att ljuskvalitén i vanliga standard lysrör inte räckt till?

jag ställer frågan då jag själv testat rätt många olika belysningar och upptäckt att man kommer väldigt långt med standardrör. dessutom har jag fått uppfattningen att många här använder just standard lysrör till sin odling.

så har ni erfarenhet av att 3-4 lysrör inte varit tillräckligt med ljus till dina växter?
kentbra
Själv använder jag lysrör när jar drar upp växter.
Har en dubbel 40 Watts ramp med 2 stycken kallvita rör i. Även en del dags kommer in.
lysrören hänger cirka 40 cm över krukorna och detta verkar fungera bra.
Har provat lite olika typer av lysrör, men tycker att kallvita ger bäst tillväxt.

MariaS
CITAT (Tummelisa @ 14-08-2009, 02:12) *

jag ställer frågan då jag själv testat rätt många olika belysningar och upptäckt att man kommer väldigt långt med standardrör. dessutom har jag fått uppfattningen att många här använder just standard lysrör till sin odling.

så har ni erfarenhet av att 3-4 lysrör inte varit tillräckligt med ljus till dina växter?

Har odlat under lysrör i fem år nu. Vissa växter kommer inte ens längre (har för mycke whistling.gif ) och de växer och mår bra de med. Just denna regniga sommar, har jag t.o.m. sett att växterna under lysrören, växer bättre än de ute!
Lady Hamilton
Det är viktigt att du har lysrören så nära dina växter som möjligt. Vid plantuppdragning bör du ha dem högst 10 cm ovanför plantorna. Så ju närmare växterna desto bättre effekt. Exempelvis har jag till mina Citrusträd har jag lysrörsarmaturen strax ovanför översta bladparet
Tummelisa
CITAT (kentbra @ 14-08-2009, 07:44) *
..tycker att kallvita ger bäst tillväxt.
kan du utveckla detta. varför 2 kallvita, istället för tex 1 kallvit och 1 varmvit ?

MariaS
Om du tittar efter rör med nummer 840 på, så får du det bästa spectrat för växter. Går faktiskt lite åt det orange hållet, men rekommenderas varmt av proffsen
Tummelisa
CITAT (Lady Hamilton @ 15-08-2009, 17:04) *
Det är viktigt att du har lysrören så nära dina växter som möjligt. Vid plantuppdragning bör du ha dem högst 10 cm ovanför plantorna. Så ju närmare växterna desto bättre effekt. Exempelvis har jag till mina Citrusträd har jag lysrörsarmaturen strax ovanför översta bladparet

ja, så nära som möjligt. för varmvita rör räcker det oftast med ngn cm.
med kallvita rör får man lägga på några cm och för växtrör blir det ytterligare några, ca 10-15cm. beror på hur ljuskänslig växt man har. (bra att tänka på är att växten behöver tillvänja sig starkt och kallt ljus).

mycket av funderingen i min frågeställning här är just hur mycket ljus olika lysrör tillför växten och vilken effekt det har på olika växter.
hur mycket ljus som träffar en yta halveras ju med avståndet. ett kallvitt rör behöver längre avstånd och avger mindre ljusmängd än ett varmvitt. ett florarör (eller andra akvarie/fågel.. rör (som går utmärkt att använda)) behöver ännu längre avstånd och avger dessutom mindre ljusmängd än ett kallvitt. men å andra sidan kompenserar de genom att ge ett kallare/blåare ljus som kommer växten bättre till godo.

så utifrån detta har jag byggt olika odlingshyllor där jag har varmvita rör som bas, för att ge stor ljusmängd. och komplimenterar med ett kallvitt eller flora/ödle rör. allt frid och fröjd. tills jag upptäckte att hyllan med bara varmvita rör verkar ge samma växtresultat som de med kallare komplementljus.

så min hypotes är att flera varmvita ljusrör kan ge samma resultat som en HPS (natrium) lampa. som kompenserar bristen på blått ljus med att överösa växterna med en stor mängd ljus. och i så fall, finns det ngn som upptäckt att kvantiteten i varmvita rör inte kan kompensera den bristande kvaliteten??
MariaS
De rör som jag använder (840 ) vet jag inte om de går som varm-/eller kallvita, men de ser ju ut som HPS-ljuset när man tittar utanför.

Däremot har jag märkt att man bör ha lite längre avstånd till växterna med dessa rören, än med andra rör. Har man rören för nära, har växterna en tendens att sno sig istället för att växa på höjden.
Tummelisa
CITAT (MariaS @ 16-08-2009, 10:38) *
(840 ) vet jag inte om de går som varm-/eller kallvita, men de ser ju ut som HPS-ljuset när man tittar utanför.

vad kostar dom? hur många använder du och vad odlar du?
undrar tl
Sussie F-Flower
Hur gör ni andra om växten är högre än en meter eller två...? Ska man både ha belysning över växten då, samt kanske en på halva höjden dessutom... riktad mot växten? g.gif
Alexander-VG-zon3
De rör som jag använder (840 ) vet jag inte om de går som varm-/eller kallvita, men de ser ju ut som HPS-ljuset när man tittar utanför.

verkar vara kallvita

http://www.ljusbutiken.nu/detaljer.asp?butik=8115840
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tummelisa @ 14-08-2009, 02:12) *

själv använder jag akvarielysrör och då bara ett lysrör ca 0-30cm ifrån (beroende växt) på en vanliga köksbänks yta. och där växer växterna hela vintern igenom och dessutom växer dom bra även dom som står lite ifrån ljuset växer bra. det hade nog växt bättre med 3-6st men för mig räcker det med ett, innan var där ett vanligt rör till växterna (gult/vitt sken) och där växte det mycket sämre jämfört med dom jag använder nu. under dessa lysrör växte brokbladig nerium bra (nästan för snabbt) och brokbladig hibiskus, paradisträd likaså många ljuskrävande tropiska växter tappade inte blad och växte på.

dessa brukar jag använda
Philips Aquarelle
Aquastar Sylvania - dessa två är förövrigt väldigt hållbara och bra lysrör.
Power-GLO - bra och kraftigt i början men förlorar snabbt sin ''kvalité''.

lite bilder
[attachment=40752:odlingar_001.JPG]
[attachment=40753:odlingar_002.JPG]

här har jag sylvania och powerglo (kortet fotat i ett kolsvart rum, men kameran tar inte upp skenet, men det lyser som om det var dag)

[attachment=40755:ljus_003.JPG]
[attachment=40754:ljus_002.JPG]

som sagt växterna behåller bladen och växer och det går att så tidigt. ger ett rosa/lila/vit/blått sken. växter tar ju mycket från det röda och blåa.
Tummelisa
CITAT (Sussie F-Flower @ 19-08-2009, 23:22) *
Hur gör ni andra om växten är högre än en meter eller två...? Ska man både ha belysning över växten då, samt kanske en på halva höjden dessutom... riktad mot växten? g.gif

vill man komma åt sina höga växter så kan en (eller flera) högtryckslampor vara ett bra alternativ. bara man hantera värmen de alstrar.

men visst går det bra att hänga lysrör på halva höjden eller mitt bland växterna. hänger man ett rör mitt bland växterna så behöver man ju inte ens reflektera ljuset. då det ju bara är bra om det sprids åt alla håll.
Tummelisa
men de ser ju ut som HPS-ljuset

ja, 840 verkar vara ett kallvitt. men kallvitt som upplevs orange låter skumt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon