CITAT (Tummelisa @ 14-08-2009, 02:12)

Har ni upplevt av att ljuskvalitén i vanliga standard lysrör inte räckt till?
jag ställer frågan då jag själv testat rätt många olika belysningar och upptäckt att man kommer väldigt långt med standardrör. dessutom har jag fått uppfattningen att många här använder just standard lysrör till sin odling.
så har ni erfarenhet av att 3-4 lysrör inte varit tillräckligt med ljus till dina växter?
själv använder jag akvarielysrör och då bara ett lysrör ca 0-30cm ifrån (beroende växt) på en vanliga köksbänks yta. och där växer växterna hela vintern igenom och dessutom växer dom bra även dom som står lite ifrån ljuset växer bra. det hade nog växt bättre med 3-6st men för mig räcker det med ett, innan var där ett vanligt rör till växterna (gult/vitt sken) och där växte det mycket sämre jämfört med dom jag använder nu. under dessa lysrör växte brokbladig nerium bra (nästan för snabbt) och brokbladig hibiskus, paradisträd likaså många ljuskrävande tropiska växter tappade inte blad och växte på.
dessa brukar jag använda
Philips Aquarelle
Aquastar Sylvania - dessa två är förövrigt väldigt hållbara och bra lysrör.
Power-GLO - bra och kraftigt i början men förlorar snabbt sin ''kvalité''.
lite bilder
[attachment=40752:odlingar_001.JPG]
[attachment=40753:odlingar_002.JPG]
här har jag sylvania och powerglo (kortet fotat i ett kolsvart rum, men kameran tar inte upp skenet, men det lyser som om det var dag)
[attachment=40755:ljus_003.JPG]
[attachment=40754:ljus_002.JPG]
som sagt växterna behåller bladen och växer och det går att så tidigt. ger ett rosa/lila/vit/blått sken. växter tar ju mycket från det röda och blåa.