|
Full version: Lurad Bacon!
Köpte tre paket bacon i av fabrikat Scan genom plasten kunde man se rött kött. Men vid öppndet av förpackning visade sig att baksidan var fläskig.Samma mönster i all 3 förpackningarna. Är detta en Slump? Eller är jag utsatt för en komplott?
Meriona
14-08-2009, 07:33
Bacon är fläsk, inget konstigt med det. Annars kan du köpa kotlettbacon, det är magert (men dyrt).
Vad jag menar är att den fläskigga sidan skull visas utåt genom förpackning i varannan förpackning om da la in baconet slumpvis. Nu luras dom genom att alldit visa den köttiga sidan.
Meriona
14-08-2009, 07:52
Ja det där har du nog sätt i ändå, det är samma sak när man köper kött i tråg, då har de ju alltid lagt senorna nedåt.
vanjalarsa
14-08-2009, 07:53
DEt där har jag också retat mig på. Skumt att man inte kan ha helt genomskinligt på ena sidan. DEt är alltid så att det fetaste inte syns. mvh vanjalarsa
andersen
14-08-2009, 13:31
Fast bacon skall vara fet, i fettet så sitter mycket av smaken.
Visas den "feta sidan" skulle folk inte köpa den. Ögat luras på samma sätt som nu, när vi tror att det är "köttigare" än det är. Är fetsidan utåt, tror folk att det är bara fett alltihop.
skogstroll
14-08-2009, 14:06
steker man det knaprigt så slinker det nog ner
andersen
14-08-2009, 14:12
CITAT (skogstroll @ 14-08-2009, 15:06)  steker man det knaprigt så slinker det nog ner  Ja bacon är gott, jag gillar bacon med löksås.
smörblomma
14-08-2009, 20:47
Scan bacon och för övrigt så gott som all bacon är inte äkta vara. Det är en hoplimmad tumlad produkt av slamsor som blitt över. Vill du ha äkta var köp rökt sidfläsk i bit och skiva det tunt.
Meriona
14-08-2009, 22:01
Det där uttalandet är jag lite skeptisk emot - faktiskt....
*Stintan*
14-08-2009, 22:15
CITAT (smörblomma @ 14-08-2009, 21:47)  Scan bacon och för övrigt så gott som all bacon är inte äkta vara. Det är en hoplimmad tumlad produkt av slamsor som blitt över. Vill du ha äkta var köp rökt sidfläsk i bit och skiva det tunt. Det där tror jag inte en sekund på.
Farbror Blå
14-08-2009, 23:07
När du gått till handlarn din att köpa något fläskigt
och vänder på det bak och fram så blir det något läskigt.
Det är ju så i världen stor att inget är som det synes
Det du ekologiskt tror i recyclat stekfett brynes.
En finmald ko så röd och fin i charkdisken dej lockat
den ramlat har ur en maskin man den från golvet plockat
Å salladen, du i disken tar "är nog bra, som är så dyr"
den runtom halva jorden far i plan som avgas spyr
Det är nu så i världen stor att ingenting är som man tror å när jag vågar bjuda upp en tjej så har hon förtifem i skor
Meriona
14-08-2009, 23:14
Jag har trettioåttor, betyder det nåt i bacon-förfarandet?
andersen
15-08-2009, 05:27
CITAT (smörblomma @ 14-08-2009, 21:47)  Scan bacon och för övrigt så gott som all bacon är inte äkta vara. Det är en hoplimmad tumlad produkt av slamsor som blitt över. Vill du ha äkta var köp rökt sidfläsk i bit och skiva det tunt. Vad har du fått det ifrån? det stämmer inte, därimot så är det så när du köper olika smörgåspålägg.
Fick de på discoverys hur saker blir till någon gong, så visade de hur man gjorde bacon, och då var det stora bitar fläsk som användes. det som gjordes mot slutet liknas bäst som att köttet vippade fram och tillbaka över en baconhyvel (istället för osthyvel  ) Visserligen är det kul att se hur saker blir till, men ordvitsarna är bara smärtsamma
CITAT (smörblomma @ 14-08-2009, 21:47)  Scan bacon och för övrigt så gott som all bacon är inte äkta vara. Det är en hoplimmad tumlad produkt av slamsor som blitt över. Vill du ha äkta var köp rökt sidfläsk i bit och skiva det tunt. Dumheter. Det är vanligt rökt fläsk som skivats tunt. Tror du blandar ihop fläsk och skinka.
CITAT (pejori @ 15-08-2009, 09:31)  Dumheter. Det är vanligt rökt fläsk som skivats tunt. Tror du blandar ihop fläsk och skinka. Om det verkligen röks är nog tveksamt, det stänks nog mes över rökarom. Men framförallt så packas de inte manuellt, så ingen kan stå och vända på baconet, så att den feta sidan kommer neråt!
CITAT (KURT @ 15-08-2009, 10:44)  Om det verkligen röks är nog tveksamt, det stänks nog mes över rökarom. Men framförallt så packas de inte manuellt, så ingen kan stå och vända på baconet, så att den feta sidan kommer neråt! Packmetoden lämnar jag därhän, men tror att det sköts maskinellt i samband med skivningen.
Anki på Öland
15-08-2009, 12:41
Inte många baconsorter som är rökta tyvärr. Dom flesta använder rökarom - det står på innehållsförteckningen. Anki
Rökarom? Är jag dubbel lurad i min enfald.Nästa gång jag handlar ska läsa på innehållsförteckning och se vad som står på de olika förpackningarna. Rapport kommer.
Myosotis
16-08-2009, 08:25
Rökarom lär vara cancerogent.
Huggorm
16-08-2009, 10:41
CITAT (Myosotis @ 16-08-2009, 09:25)  Rökarom lär vara cancerogent. Nämn något som inte uppmärksammats som cancerogent i något larm i aftonbladet...
Myosotis
18-08-2009, 06:21
Håller med, jag är också hjärtligt trött på alla rön fram och tillbaka vad man ska äta och inte äta. Men att tillsätta rökarom istället för att röka på riktigt, sånt tycker jag är sjukt. Det måste vara bättre att äta naturligt och undvika skumma tillsatser.
Aqvakul
18-08-2009, 06:44
CITAT (Myosotis @ 18-08-2009, 07:21)  Håller med, jag är också hjärtligt trött på alla rön fram och tillbaka vad man ska äta och inte äta. Men att tillsätta rökarom istället för att röka på riktigt, sånt tycker jag är sjukt. Det måste vara bättre att äta naturligt och undvika skumma tillsatser. Instämmer!
CITAT (Myosotis @ 18-08-2009, 07:21)  Håller med, jag är också hjärtligt trött på alla rön fram och tillbaka vad man ska äta och inte äta. Men att tillsätta rökarom istället för att röka på riktigt, sånt tycker jag är sjukt. Det måste vara bättre att äta naturligt och undvika skumma tillsatser. Håller med... Det är väl om något falsk varudeklaration.... Fram för riktigt rökt bacon.  CITAT (Carl @ 16-08-2009, 09:14)  Rökarom? Är jag dubbel lurad i min enfald./..../ Jag är också grundlurad där...
Anki på Öland
18-08-2009, 20:31
Läser innehållsförteckning på precis allt jag köper numera och fasen vad mycket konstigheter det är i massor av produkter som man inte har en tanke på att det ska vara annat i än det som är huvudprodukten..... gundlurad många gånger om......... Anki
CITAT (smörblomma @ 14-08-2009, 21:47)  Scan bacon och för övrigt så gott som all bacon är inte äkta vara. Det är en hoplimmad tumlad produkt av slamsor som blitt över. Vill du ha äkta var köp rökt sidfläsk i bit och skiva det tunt. Ursäkta men det där är skitsnack, måste vara nån sorts myt, typ vandringssägen.
skånepåg
18-08-2009, 21:31
Läser oxå allt som står och köper bara svenskt min pappa e ekologisk bonde så jag har tagit det efter han
Biggan_
18-08-2009, 21:40
Gossen Ruda
19-08-2009, 09:04
Skinka är oftast hoppressade bitar men knappast bacon.
CITAT (Anki på Öland @ 15-08-2009, 13:41)  Inte många baconsorter som är rökta tyvärr. Dom flesta använder rökarom - det står på innehållsförteckningen. Anki Lustigt nog köpte jag Scans bacon häromveckan eftersom Tulip inte fanns. Kanske fuskar alla, men Scan anger rökarom på innehållsföteckningen. Jag håller mig till Tulip i fortsättningen, Scans var inte gott utan blev klibbigt och konstigt när jag försökte få det sprödstekt. Jag bedrev "jämförande baconforskning" i min ICA-butik häromdagen. ICA:s bacon har flest tillsatser. Ja, om någon undrar så har jag läst "Hemlige kocken"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|