tinlin
Fick ingen respons under rubriken "Bygga" så jag försöker här i stället.
Jag har ett gäng ca 40 år gamla Flamentanz - rosplantor som måste övervintra kommande vinter eller kanske i värsta fall även nästa vinter i någon form av låda (eller finns det andra sätt) innan de blir planterade permament. En ny utbyggnad kommer att stå där dessa fantastiska stora rosor nu växer. Det finns inga naturliga ställen att flytta dem till då vi har mest berg och fattigt med jord, var vi än prövar. Tror ni på idén att bygga lådor som man isolerar på insidan med cellplast? Vilken storlek ska man beräkna för en stor välväxt ros? Kan man bygga en botten i lådan eller kan man endast lägga markväv i botten? Känner stor osäkerhet hur hantera detta. Tacksam för förslag.
Kajsa
Det låter väldigt svårt med lådor, så gamla rosor är svåra att gräva upp, rötterna i Kina, långa och stora, får man ens dom med sig utan att dom går av ? Måste du spara dom ? Du måste klippa ner dom helt för att skona rosorna i så fall, nej jag kan inte föreställa mig att det går att göra utan en väldig arbetsinsats. Det hade varit lättare om du haft en rabatt i höst som du kunde flyttat rosorna till direkt.
Flammentanz är en vanlig ros, köp nya istället, dom kostar inte mycket.
Christina i Taxinge~
Jag har aldrig haft 40 år gamla rosor att flytta (tack & lov!), så jag vet inte riktigt hur jag skulle göra.....
Om de har ett emotionellt värde så kan man ju alltid försöka, men annars håller jag med Kajsa - köp nya!

Jag flyttar en del rosor till "lådor" för att övervintra när de mår dåligt och inte tar sig som jag vill.
Så här ser de lådorna ut:

[attachment=40400:lt6w6ahp...xng0hvsr.jpg]

60 x 60 x 60 är storleken, men du behöver nog större till så stora klätterrosor.
Och det är inte lätt att gräva upp dem - tungt jobb. Men klipper du ner dem helt, så kan du förstås minska rotklumpen också.

Lycka till hur du än gör!

AK i Sura
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 14-08-2009, 14:02) *
Jag flyttar en del rosor till "lådor" för att övervintra när de mår dåligt och inte tar sig som jag vill.
Så här ser de lådorna ut:

Ha ha jag har sett bild på dina straff-lådor förut. Se till att växa riktigt fint alla rosor annars hamnar ni i Christinas karantänlådor i ett hörn! Nej jag bara skojar, det är ju jättesmart att göra som du gör om man har plats.
Christina i Taxinge~
Va???? Har du sett mina lådor förut????????
Trodde inte jag hade visat dem här tidigare..... blush.gif

Men det är absolut inga "straff-lådor"! ohmy.gif
Tvärtom - det är menat som "spa-treatment" för rosorna, typ...... rolleyes.gif
De får vatten & gödsel & pyssel - jag t o m plockar bort fula blad på dem! Åtminstone ibland...... tongue.gif

I dessa lådor ska de vila och hämta krafter och bli det bästa de kan bli, är meningen!

Kajsa
Det var inte illa med Spa för rosorna, kanske något vi andra ska ta efter !
tinlin
Tack för bilden med lådorna. Jag kommer nog att försöka att få dom att överleva och går det inte så blir det nyköp. Storleken verkar bra, det får helt enkelt räcka. Kanske jag kan spara lådorna sedan och ha dem som rehabiliteringslådor för övriga projekt. Växter har en fantastisk överlevnadsförmåga.
rolleyes.gif
Bassam
Hej
Du kan flytta beskära före flytta och försöka ta med stor jordklump plus ska du ge de bra vatten och skydda dom mot vårsol.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon