Hejsan
Länge sedan sist jag var här. Har haft mycket att göra men hoppas hinna med Odlasidan lite mer... :-)
Nu till min fråga: Maken ch jag har förälskat oss i Gleditsia (Korstörne) som vi har tänkt plantera i vår bergsträdgård.
Det är dock väldigt olika uppgifter om härdighet... Vissa säger zon 1, andra källor anger upp till zon 3. Jag börjar bli vilsen. Vi har tänkt satsa på så stort träd vi har råd med och planerar vårplantering för att den ska hinna anpassa sig.
Finns det någon som har erfarenhet avdenna Gleditsia??
Tänkt plantering: Full sol, södervänt läge i stor bergsskreva en bit upp på tomten. Väldränerat, ny jord lerig planteringsjord uppblandat med barkmull. Skog i norr samt huset som tar en del av nordan men då det blåser här är det mest sydväst, ha en hel del träd på tomten som tar mycket av vinden dock. (Tyvärr blir detta skydd mindre och mindre då man tar ned träd på omgivande tomter...)
Tacksam för tips och erfarenhet av detta träd.
Tack på förhand!
Huggorm
14-08-2009, 09:15
Har du zon 3 skulle jag nog hellre satsa på robinia pseudoacacia, som är ganska lik men något härdigare än gleditisian
Hej
Kollade upp robinian men den anger man har samma och i vissa fall lägre härdighet. Zetas anger den som zon 1 och gleditzian till zon 1 - 2 (3). Den robinia som har härdighet 2 har klotformad krona och jag gillar den skira kronan med vågräta grenar hos gleditsian.
Jag upplever att växtzonen har ändrats här (södra Sthlm), och generellt har jag bättre zon uppe på mitt berg än nere vid vägen (det kan skilja flera grader på vintern uppe och nere). Det som kan ställa till det är väl blåsten?
Vi bor i Tumba söder om stockholm i zon 2-3. Ganska blåsig tomt med många små träd. Lerjord.
Vi planterade en gleditsia "sunburst" (från zetas) förra våren, ett ganska stort exemplar (drygt 2 m). Planterade den i något upphöjd bädd (1 dm, som en liten "kulle") för god dränering. Den vill inte ha så blåsigt men den får en del vindar ändå, inte så mycket dock. Den ser ut att trivas hittills, grenarna har växt ett par dm i år och lövverket blir tätare.
Om ni har lite skydd mot blåst och god dränering skulle jag också chansa! Vi täckte under den med några dm löv/ris inför vintern. Den är superfin!! :-)
Huggorm
14-08-2009, 09:53
CITAT (Sollan @ 14-08-2009, 10:33)

Hej
Kollade upp robinian men den anger man har samma och i vissa fall lägre härdighet. Zetas anger den som zon 1 och gleditzian till zon 1 - 2 (3). Den robinia som har härdighet 2 har klotformad krona och jag gillar den skira kronan med vågräta grenar hos gleditsian.
Jag upplever att växtzonen har ändrats här (södra Sthlm), och generellt har jag bättre zon uppe på mitt berg än nere vid vägen (det kan skilja flera grader på vintern uppe och nere). Det som kan ställa till det är väl blåsten?
Zetas anger den till zon 3, det är specialsorterna som är mindre härdiga. Gleditsian anges till zon 2, sorten "sunburst" till 1-2(3). Men det finns ju även gleditsia triacanthos "skyline" som klarar zon 1-3(4). Jag vet inte vad som är speciellt med den annat än att den saknar tornar?
Läste på fel rad i katalogen...
Tror nog att det blir en gleditsia i vilket fall som helst, det är ju svårt att stå emot när man "drabbas" av något..
För att för en gångs skull få till en genomtänkt plantering behöver jag också få tips på underplantering, något med mörka gröna blad t ex eller något som tar upp bladfärgen på gleditsian - eller något annat. Gärna lågväxande uppblandat med några högre växter. Det står en mörkgrön taxus alldeles nära och det skulle var kul att ta upp dessa färger i underplanteingen.
I nedre delen av planteringen går en liten bäck ned till dammen(hemgjord ej naturlig). Bredvid planteringen ligger öppet berg.
Här syns det tydligt hur blåsigt vår sunburst har det... men å andra sidan finns ett plank och garage ganska nära. enl Zetas anpassar sig den till höjden på närliggande bebyggelse/skydd.
Tips på snyggt under skulle kunna vara daggkåpa, brokigt gräs (gul-grönt t ex, kanske zebrarandigt?), eller allra mest effektfullt något rödbladigt som perukbuske, japansk lönn (röd), eller silverax "Brunette". Eller iris/dagliljor.
Vi har ett spirstånds intill vår sunburst, med rätt mörkt gröna blad.
Storbladig funkia skulle också bli effektfullt, som en kontrast mot korstörnens små blad. Men det mesta blir snyggt med en korstörne :-)
Lycka till!
Alexander-VG-zon3
14-08-2009, 12:59
Gleditsia - tål ju i usa bland annat ner till -30c -40c beroende vilken namnsort. så är det bara dom rätta förhållanden så tål den nog zon 3-4 utan problem. dock så såg jag en som planterade en liten Gleditsia förra året här 30-40min syd/väst om Borås i zon 3, det var en planta på ca 1m och planterades i ett blåsigt och halvskuggigt läge. den virades in i tjockt tyg. den har fortfarande inte fått blad än har jag sett så antagligen har den dött. men åandra sidan så klarade sig traktens planterade Blåregn och Frilandshibiskusar utan problem så det kan ju också vara läge och etablerings fråga.
Fru Frö
14-08-2009, 16:38
Jag vart också helt kär i Glesitsian, och drabbades av samma ha begär som du! Ringde en arborist för att få veta om mitt val var tokit, och då han berätta att det blir ett 10-15 meter högt träd så valde jag en annan sort, då vi bor i radhus och ej kan ha ett så stort träd.
Gledistia Skyline var det som var aktuellt då, och det tål ej hård blåst, grenar kan gå av.
Om ni bestämt er för Gleistia, kolla in Riddersvik trädskola som ska avvecklas, 50% på uppvuxna träd, inte fullvuxna då rå men....
ligger under stockholms stads hemsida!
CITAT (Fru Frö @ 14-08-2009, 17:38)

Jag vart också helt kär i Glesitsian, och drabbades av samma ha begär som du! Ringde en arborist för att få veta om mitt val var tokit, och då han berätta att det blir ett 10-15 meter högt träd så valde jag en annan sort, då vi bor i radhus och ej kan ha ett så stort träd.
Gleditsia Sunburst blir inte alls så stort, det lär stanna på 3-4 meter
Fru Frö
14-08-2009, 18:18
CITAT (Karsan @ 14-08-2009, 18:35)

Gleditsia Sunburst blir inte alls så stort, det lär stanna på 3-4 meter
Aha, den sorten hade de inte där, och nu är jag lycklig ägare till en carmencitarönn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.